ΙΝΣΕΤΕ: Η εξέλιξη των αφίξεων και των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια το 2019 και η πορεία των οικονομιών των αγορών μας.
Oι διεθνείς αφίξεις για το 5μηνο του τρέχοντος έτους στα περιφερειακά αεροδρόμια, δείχνουν μια σταθερότητα (+0,9%) που προκύπτει από ένα πολύ ισχυρό 4μηνο (+8,5%), ενώ τον Μάιο παρατηρήθηκε μια μείωση κατά 3,1% σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με τίτλο «Οι προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα το 2019, βάσει της πορείας των οικονομιών των χωρών προέλευσης επισκεπτών και των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων». Επίσης, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία για τον Απρίλιο και τον Μάιο, τους δύο πρώτους μήνες της σεζόν, οι πληρότητες των αεροπλάνων ήταν αυξημένες.
Όσον αφορά στον προγραμματισμό στις 30/06/2019, ο αριθμός των αεροπορικών θέσεων σε πτήσεις από το εξωτερικό που έχει προγραμματισθεί για τη θερινή σεζόν 2019 στα Περιφερειακά Αεροδρόμια (16,6 εκατ.) καταγράφει μείωση κατά 7% (1,2 εκατ.) σε σχέση με τις θέσεις που είχαν δρομολογηθεί την αντίστοιχη χρονική στιγμή για την σεζόν του 2018 και κατά 4,9% (855 χιλ.) σε σχέση με τον αριθμό των θέσεων που εν τέλει υλοποιήθηκαν το 2018. Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, η τελική μεταβολή των αεροπορικών αφίξεων θα προσδιοριστεί τόσο από τον βαθμό υλοποίησης του προγράμματος, όσο και την πληρότητα των αεροπλάνων. Τέλος, η τουριστική κίνηση στα νησιά θα προσδιοριστεί και από τον εισερχόμενο τουρισμό που μετεπιβιβάζεται στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών προς κάποιο Περιφερειακό Αεροδρόμιο. Το σύνολο των επιβατών αυτών εκτιμάται σε περίπου 2 εκατ. για το 2018, εκ των οποίων περίπου οι μισοί ήταν κάτοικοι εξωτερικού, ενώ το 1ο εξάμηνο του 2019 εκτιμάται ότι ο αριθμός των μετεπιβιβαζόμενων επιβατών από το εξωτερικό για κάποιο Περιφερειακό Αεροδρόμιο αυξήθηκε περί το 13%.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της φετινής θερινής περιόδου, σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι ακόλουθοι παράγοντες:
-Η σχετική επιδείνωση του οικονομικού κλίματος στις ευρωπαϊκές οικονομίες το 2019, που προβλέπεται να αναπτυχθούν με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2018. Αυτό επιδρά συνήθως αρνητικά στο διαθέσιμο εισόδημα και την διάθεση των καταναλωτών να δαπανήσουν. Μεγαλύτερη ανάπτυξη αναμένεται να έχει η οικονομία των ΗΠΑ, με τις οποίες όμως δεν υπάρχει απευθείας σύνδεση με τα περιφερειακά αεροδρόμια.
-Το περυσινό ζεστό καλοκαίρι στην Ευρώπη που επηρέασε την ταξιδιωτική συμπεριφορά στις αγορές αυτές, οδηγώντας τους δυνητικούς επισκέπτες είτε σε παραμονή στη χώρα τους για τις διακοπές τους (‘staycations’), είτε σε αναβολή της λήψης της απόφασης για διακοπές στο εξωτερικό.
-Η επάνοδος της Τουρκίας και της Βόρειας Αφρικής στις αγορές, που ωθεί τους Τour Operators και τις αεροπορικές εταιρείες να αυξήσουν τη δυναμικότητα προς τους προορισμούς αυτούς για να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση,
-Ο περιορισμός της δυναμικότητας του κλάδου των αερομεταφορών, λόγω και της καθήλωσης των Boeing 737-Max για λόγους ασφαλείας και οι ανακατατάξεις στον παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο τα τελευταία χρόνια λόγω χρεωκοπιών διαφόρων εταιρειών.
Με αφορμή τα παραπάνω στοιχεία, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, κ. Ηλίας Κικίλιας ανέφερε ότι: «Μέρος της παρατηρούμενης μείωσης στον προγραμματισμό των θέσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια, ενδέχεται να αποτελεί και «διόρθωση» γιατί τη θερινή σεζόν του 2018 σε σχέση με του 2017, η αύξηση στον προγραμματισμό θέσεων ανήλθε σε +15%, η αύξηση της υλοποίησης του προγράμματος σε +13% και η αύξηση των αφίξεων σε +11%. Δηλαδή, η αύξηση των αφίξεων το 2018 ήταν μικρότερη κατά 4% από την αύξηση των προγραμματισμένων θέσεων και κατά 2% από τις υλοποιημένες θέσεις. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, παρατηρήθηκε μείωση των πληροτήτων των αεροπλάνων που ενδεχομένως ώθησε αεροπορικές εταιρείες και Tour Operators να περιορίσουν την δυναμικότητα για το 2019 προσδοκώντας σε υψηλότερες πληρότητες».