IATA, SAF

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) απεύθυνε κάλεσμα στην Διεθνή Οργάνωση Ενέργειας (IEA) ώστε οι κυβερνήσεις – μέλη του φορέα να θέσουν σε προτεραιότητα τις επενδύσεις για την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων για τα αεροσκάφη (Sustainable Aviation Fuel – SAF)., Η χρήση των SAF, σύμφωνα με την IATA, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στις προσπάθειες που καταβάλει ο κλάδος των αερομεταφορών για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ οι επενδύσεις θα συμβάλουν στην ανάκαμψη τόσο των αερομεταφορών, όσο και της οικονομίας γενικότερα μετά την κρίση που προκάλεσε διεθνώς η πανδημία.

Το κάλεσμα της IATA έγινε με αφορμή την επερχόμενη σύνοδο της IEA, που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά και θα συζητηθούν οι επόμενες κινήσεις που απαιτούνται ώστε να μειωθούν οι εκπομπές άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Η Διεθνής Οργάνωση Ενέργειας είναι διακυβερνητικός οργανισμός που συστάθηκε το 1974 και αυτή τη στιγμή έχει 30 χώρες μέλη, όλες του ανεπτυγμένου κόσμου, μεταξύ των οποίων είναι και η Ελλάδα. Στόχος της IEA είναι η διακρατικές συνεργασίες με την συμμετοχή των εταιρειών για ένα βιώσιμο ενεργειακά μέλλον. Ως εκ τούτου το αίτημα της IATA βρίσκεται ούτως ή άλλως εντός της ατζέντας των συζητήσεων, το ζήτημα είναι να παρθούν οι ανάλογες αποφάσεις και να είναι δεσμευτικές, τουλάχιστον για τις χώρες μέλη. Το σχόλιο έχει την σημασία του, καθώς ένα από τα πλέον βασικά μέλη, αν όχι το βασικότερο, είναι οι ΗΠΑ. Χωρίς την συναίνεση και την προθυμία της Ουάσιγκτον θα είναι δύσκολο να παρθούν αποφάσεις και να υλοποιηθούν.

Προστασία του περιβάλλοντος και δημιουργία θέσεων εργασίας

Η IATA από την πλευρά της επισημαίνει ότι ο κόσμος θα πρέπει να γίνει καλύτερος μετά την πανδημία και ένα βασικό στοιχείο για να επιτευχθεί αυτό, είναι να πραγματοποιηθούν επενδύσεις σε αντιρρυπαντικές τεχνολογίες και σε SAF. Οι επενδύσεις αυτές πέρα από τα οφέλη για το περιβάλλον θα δημιουργήσουν μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας σε μια κρίσιμη στιγμή για την διεθνή οικονομία και παράλληλα θα βοηθήσουν και τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές καυσαερίων κατά 50% μέχρι το 2050. Η παραγωγή SAF είναι πολύ χαμηλή αυτή τη στιγμή και ο στόχος που έχει τεθεί στις αερομεταφορές για το 2050 θα είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί αν δεν υπάρξουν ανάλογες πρωτοβουλίες. Αν σε αυτό συμπεριλάβουμε και το πρωτόγνωρο πλήγμα που δέχθηκαν οι αεροπορικές εταιρείες από την πανδημία, γίνεται σαφές πως θα απαιτηθούν κυβερνητικές παρεμβάσεις για να πιαστεί ο στόχος.

Να σημειωθεί πως στις χώρες της Ευρώπης που παρείχαν μεγάλα πακέτα διάσωσης στους αεροπορικούς ομίλους και εταιρείες, ήδη έχουν συμπεριλάβει στους όρους και το ζήτημα της μείωσης των εκπομπών αερίων και μέρος των χρημάτων που δίνουν οι κυβερνήσεις πρέπει να επενδυθεί σε αυτόν τον τομέα. 

Τα οφέλη από την χρήση των SAF

Με την χρήση των SAF οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μπορούν να μειωθούν έως και 80% σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα, ενώ η παραγωγή τους δεν απαιτεί δέσμευση καλλιεργειών και υδάτινων πόρων και δεν απειλεί την βιοποικιλότητα. Να σημειωθεί δε πως δεν πρόκειται για σχέδια επί χάρτου, καθώς μέχρι σήμερα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 250.000 πτήσεις με μείγμα καυσίμου που περιείχε και SAF. Προ κρίσης οι αεροπορικές εταιρείες είχαν ήδη προχωρήσει σε δοκιμές και επενδύσεις και τα SAF είναι πιστοποιημένα, ασφαλή, βιώσιμα και έτοιμα για χρήση, σύμφωνα τουλάχιστον με τους ισχυρισμούς της IATA. Η σημερινή παραγωγή των SAF υπολογίζεται στα 50 εκατομμύρια λίτρα ετησίως. Για να μειωθεί η τιμή τους και να πέσει σε ανταγωνιστικά επίπεδα με τα συμβατικά καύσιμα θα πρέπει να φθάσουν στα 7 δισεκατομμύρια λίτρα, αριθμός που ισοδυναμεί με το 2% της κατανάλωσης καυσίμων για τις αερομεταφορές του 2019.

Η IATA κλείνει το κάλεσμά της δηλώνοντας την πρόθεση και την προθυμία της για συνεργασία με την IEA, τις κυβερνήσεις και τις εταιρείες παραγωγής καυσίμων προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή των SAF.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας