Την σύναψη ενός νέου εθνικού συμβολαίου ανάπτυξης για τον ελληνικό τουρισμό έθεσε ως μια από τις βασικότερες προκλήσεις-κινήσεις ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος κατά την ομιλία του στην Κλειστή Συνεδρίαση της 27ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΤΕ. Την ίδια στιγμή, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου θεωρεί πως θα πρέπει ο κλάδος να εισέλθει σε μια νέα περίοδο ωριμότητας, δια μέσω του σχεδιασμού ενός καινούριου, επόμενου κύκλου μακροχρόνιας ανάπτυξης που θα τον οδηγήσει στην προσεχή δεκαετία.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΤΕ, ο τουρισμός το 2018 συνέβαλε άμεσα στη δημιουργία 22 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ελληνική οικονομία, ενώ στην αιχμή της τουριστικής περιόδου ο τομέας συμβάλει σχεδόν στο 20% της συνολικής απασχόλησης της χώρας! Ταυτόχρονα, την τελευταία τριετία, στα ελληνικά ξενοδοχεία πραγματοποιήθηκαν ιδιωτικές επενδύσεις που υπερέβησαν τα 5,6 δισεκατομμύρια ευρώ. “Συνολικά από την αρχή της κρίσης, ο τουρισμός έχει παράξει άμεσα 125 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ 230 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν ταξιδέψει στη χώρα μας, αποκομίζοντας μία θετική εμπειρία. Αριθμοί που αναμφίβολα καταδεικνύουν πως ο Τουρισμός αποτελεί μια μοναδική, πολύτιμη αξία για την εθνική μας οικονομία“.
Διαρθρωτικά και θεσμικά ζητήματα πρέπει να λυθούν άμεσα!
Την ίδια στιγμή, ο κ. Ρέτσος υπογράμμισε πως ο τουρισμός θα πρέπει να κατέχει τον ρόλο και τη θέση που του αναλογεί σε ένα ευρύτερο σχέδιο ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας. “Η υπερφορολόγηση εξακολουθεί να πνίγει το τουριστικό πακέτο, η αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι είναι πλέον δομικό χαρακτηριστικό του περιβάλλοντος στο οποίο επιχειρούμε και αναπτυσσόμαστε, ενώ τα διαρθρωτικά ή θεσμικά ζητήματα που διαχρονικά θέτουμε προς την Πολιτεία παραμένουν στο συντριπτικό μέρος τους άλυτα! Τα προβλήματα, όμως, δεν μπορούν να κρύβονται άλλο κάτω από το χαλί! Θα έρθει η στιγμή που θα βγουν στην επιφάνεια. Όπως και κανένα μέτρο φορολογικής ελάφρυνσης δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό, αν δεν εντάσσεται σε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο. Ζητάμε, λοιπόν, συνολική πολιτική και όχι αποσπασματικές ενέργειες, συγκροτημένο σχέδιο και όχι ημίμετρα!“.
Ορμώμενος από τις πρόσφατες αυτοδιοικητικές και Περιφερειακές εκλογές, ο κ. Ρέτσος αφού συνεχάρη όσους εξελέγησαν, τόνισε πως το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να μην υπάρξει καμία ολιγωρία, ιδίως στους Δήμους ή τις Περιφέρειες που αλλάζουν διοίκηση. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά: “Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για την οποιαδήποτε «αρρυθμία», ειδικότερα στις τουριστικές περιοχές που θα φιλοξενήσουν εκατομμύρια τουρίστες. Εμείς από την πλευρά μας, θα παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη των πραγμάτων, επισημαίνοντας τα προβλήματα αν και όπου εμφανίζονται. Παράλληλα, θα ξεκινήσουμε και πάλι, με νέα στόχευση και διαφορετική αρχιτεκτονική, μια σειρά επισκέψεων και επαφών σε ολόκληρη την Ελλάδα. Στόχος μας είναι να βρισκόμαστε διαρκώς στα σημεία που χτυπάει η καρδιά του ελληνικού τουρισμού. Να παρατηρούμε από κοντά την ανάπτυξή του, να καταγράφουμε τις αδυναμίες, να προτείνουμε λύσεις εκεί που μπορούμε άμεσα και αποτελεσματικά“.
Εάν δεν προσαρμοστούμε, θα συρρικνωθούμε!
Ξεχωριστή αναφορά έκανε ο κ. Ρέτσος και στην στρατηγική τριών πυλώνων (Εξωστρέφεια, Συνέργειες, Βιώσιμη ανάπτυξη) που ακολούθησε κατά το περασμένο έτος ο ΣΕΤΕ στον τουρισμό και που απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. “Σήμερα, πλέον, βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη διαδικασία μετάβασης και δη σε ένα σταυροδρόμι μεγάλων εξελίξεων όπου κάτι διαφορετικό λαμβάνει χώρα και μας επιβάλλει να σκεφτούμε διαφορετικά. Είμαι πεπεισμένος πως εάν δεν προσαρμοστούμε, θα συρρικνωθούμε! Υπό αυτό το πρίσμα, η χάραξη τουριστικής στρατηγικής οφείλει -πλέον- να αρχίζει και να τελειώνει με την προσαρμογή μας στη νέα εποχή. Οφείλουμε να έχουμε το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε έγκαιρα τις νέες προκλήσεις που εμφανίζονται στον ορίζοντα. Για παράδειγμα, υποδομές, βιώσιμη ανάπτυξη, κλιματική αλλαγή, φαινόμενα κορεσμού πολλών περιοχών, αποτελούν ορισμένα από τα μεγάλα ζητήματα που απαιτούν από εμάς άμεσες όσο και πειστικές απαντήσεις! Εξυπακούεται πως σήμερα, δεν μπορούμε να μιλάμε για τουριστική επιχειρηματικότητα, για τουριστική ανάπτυξη αν σε αυτή δεν εμπεριέχεται η έννοια της αειφορίας. Αλλιώς, προστασία και βελτίωση της ποιότητας του φυσικού, οικιστικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Οφείλουμε να κατανοήσουμε πως η τουριστική ανάπτυξη δεν υποθηκεύει, ούτε εξαντλεί τις μελλοντικές δυνατότητες της κάθε χώρας και δεν επιδιώκει βραχυπρόθεσμα οικονομικά οφέλη, σε βάρος του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων και των τοπικών κοινωνιών“.