Η καινοτομία ως ταυτότητα
Κάθε πελάτης έχει τη δική του προσωπικότητα. Με βάση αυτή, θα βγάλει κάποια συμπεράσματα για το εστιατόριο που επισκέπτεται. Όπως σε όλους τους ανθρώπους, θα του προκληθούν εντυπώσεις, συναισθήματα, θα αποκτήσει αναμνήσεις από τον χρόνο που πέρασε με φίλους κι αγαπημένους του. Κάθε ερέθισμα που του δίνεται θα του προκαλεί και διαφορετικές αντιδράσεις. Πρόκειται για ένα σημείο – κλειδί που είναι καλό να συνοδεύεται από καινοτόμες πρακτικές, για να αποκτήσει το εστιατόριο τη δική του «προσωπικότητα».
Παραδείγματα τέτοιων πρακτικών ξεκινούν από το πώς το προσωπικό χαιρετά τους πελάτες, έργα τέχνης που κοσμούν τους χώρους του εστιατορίου, την τακτική εξυπηρέτησης, ή και έξυπνα σουβενίρ που οι πελάτες μπορούν να πάρουν μαζί τους.
Ας μην ξεχνάμε ότι το εστιατόριο δεν είναι μόνο το όνομά του, είναι η συνολική εικόνα που αποκτά μέσα από τη σχέση που αναπτύσσεται με τους πελάτες. Όταν η εξυπηρέτηση γίνεται σωστά, με προνοητικότητα και καινοτομία, οι πελάτες γίνονται πιστοί θαμώνες και πρέσβεις του εστιατορίου. Με τις παραπάνω σκέψεις, θα πρέπει να μας απασχολεί ποιες αναμνήσεις παίρνουν μαζί τους οι πελάτες, ποια είναι τα στοιχεία του εστιατορίου που προτιμούν και αν το εστιατόριο έχει κατορθώσει να αποκτήσει χαρακτηριστικά «κοινότητας», που περιλαμβάνουν την αισθητική και την εμπειρία που προσφέρει στους πελάτες.
“Όταν η εξυπηρέτηση γίνεται σωστά, οι πελάτες μετατρέπονται σε πιστούς θαμώνες και πρέσβεις του εστιατορίου.”
Η καινοτομία μέσα από την επικοινωνία
Υπάρχει πάντα αυτό το κομμάτι της δουλειάς που απαιτεί επικοινωνία με το ευρύτερο κοινό. Η προσπάθεια να είναι αυτή η επικοινωνία απλή, ελκυστική και με καθαρά μηνύματα αποτελεί πεδίο δόξης λαμπρό για καινοτόμες ιδέες. Κάτι τέτοιο μπορεί να αφορά τις οδηγίες, για να φτάσει κανείς στο εστιατόριο, πώς λαμβάνεται η παραγγελία, εκδηλώσεις και προσφορές κι ό,τι άλλο.
Να μην ξεχνάμε και τις δυνατότητες που δίνουν τα social media, με τις οποίες ένα εστιατόριο μπορεί να ξεδιπλώσει, αλλά και να χτίσει, την ιστορία του με πολλούς τρόπους. Κάποια εστιατόρια χρησιμοποιούν ευφυολογήματα και λογοπαίγνια σε social media, όπως το Twitter, που βασίζονται στο κείμενο, αλλά σε μέσα όπως το Facebook και το Instagram οι φωτογραφίες και τα βίντεο έχουν τον πρώτο λόγο. Όπως και να έχει, σε αυτό το πεδίο οι δυνατότητες δημιουργικής επικοινωνίας με το κοινό είναι τεράστιες και δεν πρέπει να μένουν ανεκμετάλλευτες.
Καινοτομία κι εμπειρία
Ένας άλλος τρόπος να δώσουμε αξία στους πελάτες είναι μέσα από το περιβάλλον που οι ίδιοι δημιουργούν. Η αντίδραση του εστιατορίου σε αυτό αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία, όχι μόνο για μια καινοτόμο προσέγγιση των πραγμάτων, αλλά και για να γίνει το εστιατόριο κοινωνικό επίκεντρο της κοινότητας. Πόσοι από εμάς δεν έχουμε αναμνήσεις από ένα χαλαρό καφέ σε κάποια όμορφη καφετέρια, ή δεν αναπολούμε γλυκές στιγμές με απαλά φώτα σε ένα ρομαντικό δείπνο. Η τοποθεσία είναι γεγονός πως είναι ιδιαίτερα σημαντική για ένα εστιατόριο και πρέπει να την εκμεταλλευόμαστε όσο μπορούμε περισσότερο.
Με βάση αυτή θα πρέπει να εξετάζουμε τι περισσότερο μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες, πέρα από το φαγητό. Αν το κλίμα βοηθάει τη μεταξύ τους διάδραση, τη σύναψη γνωριμιών, σχέσεων, συζητήσεων, μπορεί το εστιατόριο για μια περιοχή να αποτελέσει κάτι πολύ περισσότερο από έναν όμορφο χώρο που προσφέρει εύγεστο φαγητό.
Καινοτομία μέσα στην κοινότητα
Ένας ωραίος τρόπος, για να γίνει ένα εστιατόριο σημείο αναφοράς, είναι να συμμετέχει ή ακόμη καλύτερα να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα που θα προσφέρει στην κοινότητα όπου βρίσκεται η επιχείρηση. Κάτι τέτοιο μπορεί να είναι η χορηγία σε τοπικούς συλλόγους αλληλεγγύης, ή η προσφορά σε οργανώσεις που βοηθούν ορφανά παιδιά, ή η παροχή βοήθειας για κάποια δομή, π.χ. μια παιδική χαρά, που χρειάζεται η περιοχή.
Στην ίδια την καρδιά της καινοτομίας βρίσκεται το ερώτημα πώς θα αντιμετωπιστεί ένα πρόβλημα με νέους όρους. Είναι σαφές πως όλα τα παραπάνω δεν αφορούν όλα τα εστιατόρια σε όλες τις περιοχές. Αφορούν όμως όσους θέλουν να δώσουν κάτι διαφορετικό, να αποκτήσουν μια δική τους ταυτότητα που θα τους ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό.