Η καραντίνα «έθρεψε» τα φυτικά τρόφιμα. Στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα, ανέβηκαν κατακόρυφα οι πωλήσεις φυτικών τροφίμων κατά τη διάρκεια του lockdown λόγω της πανδημίας.
του Γεράσιμου Φωκά
Έρευνες που πραγματοποιήθηκαν την περίοδο της καραντίνας τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη έδειξαν κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων στα φυτικά τρόφιμα. Στην Αμερική, στα μέσα Μαρτίου, οι πωλήσεις λιανικής φυτικών τροφίμων και vegan γευμάτων ξεπέρασαν σε ρυθμό ακόμη και το σύνολο των πωλήσεων στα τρόφιμα. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις φυτικών τροφίμων αυξήθηκαν κατά 90% σε σχέση με πέρυσι, ενώ το ποσοστό αύξησης στο σύνολο των τροφίμων ήταν στο 70%.
Το φαινόμενο αυτό συνεχίστηκε και τον Απρίλιο, καθώς κορυφωνόταν ταυτόχρονα η ανησυχία για την πανδημία. Ο κλάδος των φυτικών τροφίμων είδε τις πωλήσεις να αυξάνονται περαιτέρω, κατά 27%, σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο διάστημα. Αναλυτές τονίζουν ότι η συμπεριφορά των καταναλωτών δείχνει ξεκάθαρα ότι στρέφονται σε μεγάλο βαθμό στις φυτικές τροφές, τάση που παραμένει ισχυρή και μετά την περίοδο του πανικού που προκλήθηκε εξαιτίας του κορωνοϊού.
Τα δεδομένα δείχνουν πως εξαπλώνεται η κατηγορία των λεγόμενων flexitarians
Σημαντική άνοδο γνώρισαν και τρόφιμα που απευθύνονται, κυρίως, σε vegans, όπως το εναλλακτικό κρέας και το φυτικό τυρί, και μάλιστα αυτή η καταναλωτική τάση έδειχνε να μεγαλώνει από τα τέλη του προηγούμενου έτους, προτού καν ξεσπάσει η πανδημία κι επιβληθεί η καραντίνα. Τα δεδομένα αυτά δείχνουν πως εξαπλώνεται η κατηγορία των λεγόμενων flexitarians, των ανθρώπων δηλαδή που μπορεί να μην φτάνουν στη χορτοφαγία ή τον βιγκανισμό, αλλά επιθυμούν να περιορίσουν την κατανάλωση ζωικών προϊόντων, είτε πρόκειται για κρέας ή για γαλακτοκομικά, και να τα αντικαταστήσουν με φυτικές τροφές.
«Πρωταθλητής» το εναλλακτικό κρέας
Στο εξωτερικό, τη μεγαλύτερη «κούρσα» έκανε το εναλλακτικό κρέας, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν στα μέσα Μαρτίου κατά 148% συγκριτικά με πέρυσι. Η τάση συνεχίστηκε και το επόμενο διάστημα, με ποσοστό 61%. Βεβαίως, στην περίοδο «πανικού», που όλοι έτρεχαν να στοκάρουν τρόφιμα για την καραντίνα, αυξήθηκαν κατακόρυφα κι οι πωλήσεις κρέατος, ωστόσο η ζήτηση ήταν κατά 50% μικρότερη σε σχέση με το εναλλακτικό κρέας. Η ψαλίδα μέσα στον Απρίλιο μεγάλωσε ακόμη περισσότερο υπέρ του εναλλακτικού κρέατος και αυτό δεν αφορούσε μόνο τις προτιμήσεις των καταναλωτών, αλλά και τις ελλείψεις που παρουσιάστηκαν στην αγορά των ΗΠΑ, καθώς μπήκε «λουκέτο», λόγω κορωνοϊού, σε όλες τις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες επεξεργασίας κρέατος.
Στα κατεψυγμένα προϊόντα, η τάση ήταν ακόμη πιο έντονη, αφού οι πωλήσεις κατεψυγμένου εναλλακτικού κρέατος εκτοξεύθηκαν, σημειώνοντας άνοδο 241% και συνέχισαν να αυξάνονται και κατά την μετέπειτα περίοδο κατά 113%. Αντίστοιχα, και οι πωλήσεις στο φυτικό τυρί αυξήθηκαν κατά 95% στα μέσα Μαρτίου και η αύξηση συνεχίστηκε και τις επόμενες τέσσερεις εβδομάδες, με το ποσοστό να φθάνει στο 54%. Η ίδια ακριβώς τάση παρατηρήθηκε και σε χώρες της Ευρώπης όπου πραγματοποιήθηκαν ανάλογες καταναλωτικές έρευνες. Ειδικότερα στη Βρετανία και την Ισπανία, το ένα τρίτο των καταναλωτών αύξησε κατά τουλάχιστον 25% τα φυτικά γεύματα στη διατροφή του.
Αναζητούν υγιεινές τροφές
Η τάση προς τα φυτικά τρόφιμα, όπως προαναφέρθηκε, υπήρχε και προτού ξεσπάσει η πανδημία, όμως με τα γεγονότα που προκάλεσε η εξάπλωση του κορωνοϊού, οι πωλήσεις γνώρισαν κατακόρυφη άνοδο. Σε αυτές τις επιλογές, οπωσδήποτε, έπαιξε ρόλο η αγωνία για την πανδημία κι ότι οι καταναλωτές αναζητούσαν κι αναζητούν υγιεινές τροφές που βοηθούν τον οργανισμό και το ανοσοποιητικό σύστημα. Το 2019 η αγορά των φυτικών τροφίμων στις ΗΠΑ έφθασε σε αξία τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας άνοδο 11,4% σε σύγκριση με το 2018, τη στιγμή που συνολικά ο κλάδος των τροφίμων ανέβηκε κατά 2,2%.