Restaurant Apps
Μία άλλη καινοτομία που έκανε την εμφάνισή της είναι οι εφαρμογές που αφορούν την εστίαση. Στις ΗΠΑ, όπου είναι διαδεδομένη η συνήθεια των κρατήσεων στα εστιατόρια, δημιουργήθηκε το Tock to Go, μέσω του οποίου οι πελάτες μπορούν να προπαραγγείλουν γεύματα για μια συγκεκριμένη ημερομηνία. Η εφαρμογή αυτή έχει επιτρέψει σε πολλά εστιατόρια να έχουν καλύτερο προγραμματισμό και να αποφεύγουν τα συνήθη προβλήματα που εμφανίζονται στις ώρες αιχμής.
Η διαχείριση των φυσικών καταστημάτων
Είναι σίγουρο πως, παρά τα προβλήματα, οι άνθρωποι δε θα πάψουν να θέλουν να βγουν έξω κάποια στιγμή, για να φάνε με την οικογένεια, τους συναδέλφους ή την παρέα τους. Αν η εμπειρία που κερδίζει ένας πελάτης σε ένα εστιατόριο έπαιζε σημαντικό ρόλο πριν, σήμερα το σημείο αυτό είναι το πιο κομβικό. Εκτός από το περιβάλλον, την ποιότητα των γευμάτων και την εξυπηρέτηση, οι νέες τεχνολογίες παίζουν και εδώ ρόλο. Τα εστιατόρια μπορούν να συλλέγουν πληροφορίες, να εξετάζουν τα δεδομένα και να απευθύνουν για παράδειγμα προσφορές σε πελάτες που βρίσκονται κοντά ή να δημιουργούν προγράμματα επιβράβευσης πελατών. Επίσης, η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει το προσωπικό να κάνει πολύ πιο αποτελεσματικά τη δουλειά του, βελτιώνοντας την εμπειρία των πελατών.
Σημαντικό είναι στο φυσικό κατάστημα να υπάρχουν συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας. Η ανακατάταξη των εσωτερικών χώρων, προκειμένου να ανταποκρίνονται στη σημερινή κατάσταση, είναι απαραίτητη. Πολλά εστιατόρια στο εξωτερικό έχουν επιλέξει να τοποθετήσουν plexiglass ανάμεσα στα τραπέζια κι έχει διαπιστωθεί πως αυτή η κίνηση κάνει τους πελάτες να αισθάνονται πιο ασφαλείς. Σε κάποιες περιπτώσεις τοποθετείται plexiglass ακόμα και στα ίδια τα τραπέζια, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια ακόμα και στα άτομα που κάθονται στο ίδιο τραπέζι. Επίσης, πολλά εστιατόρια έχουν εφαρμόσει νέες μεθόδους εξαερισμού κι απολύμανσης. Σε πρόσφατη έρευνα στη Βρετανία, το 77% των ερωτηθέντων απάντησε πως μέτρα σαν τα παραπάνω τους κάνουν να αισθάνονται πιο ασφαλείς, όταν επισκέπτονται ένα εστιατόριο.
Η βελτιστοποίηση του μενού
Μία ακόμη κίνηση που παρουσιάστηκε έντονα στο εξωτερικό είναι η ένταξη περισσότερων γευμάτων στο μενού, που συμβαδίζουν με τις τρέχουσες καταναλωτικές τάσεις. Προτού καν ξεσπάσει η πανδημία, το 25% των καταναλωτών στην Ευρώπη δήλωνε πως έχει αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες, έχοντας ως προτεραιότητα την υγεία και τη βιωσιμότητα. Επιπλέον, μόνο στη Βρετανία, το ένα στα τέσσερα προϊόντα που λανσάρονται το τελευταίο διάστημα είναι vegan. Με βάση τα παραπάνω, η ένταξη γευμάτων από φυτικά τρόφιμα κι η προσφορά υγιεινών επιλογών μπορεί να λειτουργήσουν προωθητικά για ένα εστιατόριο.
Παρά, όμως, την αναμφισβήτητη τάση για υγιεινά πιάτα, μια ακόμη κατηγορία που σημειώσει σημαντική άνοδο στις πωλήσεις είναι τα επιδόρπια, ιδίως όταν πρόκειται για γλυκά που είναι δύσκολο να παρασκευαστούν στο σπίτι.
Τέλος, στο θέμα του μενού, δεν πρέπει να μένει απαρατήρητο και το value for money που προαναφέρθηκε. Η πανδημία έχει προκαλέσει διεθνώς οικονομική κρίση. Τα εισοδήματα μιας μεγάλης μερίδας ανθρώπων έχουν συρρικνωθεί κι αυτό σημαίνει μικρότερα διαθέσιμα ποσά για δαπάνη σε ένα εστιατόριο. Η προσφορά προσιτών κι αξιοπρεπών επιλογών στην πελατεία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά. Να σημειωθεί πως οι συγκεκριμένες κινήσεις έχουν παρατηρηθεί στο εξωτερικό ακόμα και σε εστιατόρια με αστέρια Michelin.
“Οι νέες τάσεις που προέκυψαν έχουν έρθει για να μείνουν”
Η απαραίτητη παρουσία στα social media
Ένα βασικό χαρακτηριστικό των επιχειρήσεων εστίασης είναι η προσωπική επαφή με τους πελάτες. Την εποχή του κορωνοϊού, που οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν περιορίσει τις μετακινήσεις τους, τα εστιατόρια μπορούν να συνεχίσουν να διατηρούν την επαφή με τους πελάτες τους μέσω των social media. Η ενεργή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχε ούτως ή άλλως ιδιαίτερη σημασία και έχουν γραφτεί πολλά και στο «Food Service» για αυτό το θέμα. Σήμερα, όμως, η κίνηση αυτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, καθώς πέρα από τις όποιες κινήσεις μάρκετινγκ, τα εστιατόρια πρέπει να φροντίσουν να έχουν, μέσω αυτού του καναλιού, επαφή με τους πελάτες τους.
Η Ελλάδα κι η Ευρώπη προσπαθούν μέσα σε αυτή την κατάσταση που ζούμε να βρουν τον βηματισμό προς τη νέα κανονικότητα. Ο κλάδος της εστίασης φαίνεται πως θα συνεχίσει να βρίσκεται αντιμέτωπος με πολλές ακόμη προκλήσεις, μέσα σε δυσχερές οικονομικό περιβάλλον. Τα περιθώρια κέρδους στα εστιατόρια ήταν έτσι κι αλλιώς περιορισμένα, ακόμη και τις καλές εποχές. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις που θα καινοτομήσουν, που θα κάνουν τις σωστές επιλογές για τη λειτουργία τους, για το μενού τους, που θα κινηθούν προς τις σωστές συνεργασίες, είναι σίγουρο πως θα βγουν ισχυρότερες από όλη αυτή την περιπέτεια.
Aναζητώντας ένα νέο μοντέλο λειτουργίας
Το σημείο όπου βρίσκεται ένα εστιατόριο, το προφίλ της πελατείας που είχε προτού ξεσπάσει η πανδημία, οι δυνατότητες που προσφέρονται για delivery και take away είναι ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν άμεσα, για να δοθεί απάντηση για το ποιο μοντέλο λειτουργίας θα πρέπει να ακολουθεί εφεξής μία επιχείρηση εστίασης. Πολλές φορές κι η ίδια η κίνηση ενός εστιατορίου δείχνει τον δρόμο. Για παράδειγμα, στην Ευρώπη, ουκ ολίγα εστιατόρια, βλέποντας τις online παραγγελίες για διανομή να αυξάνονται κατακόρυφα, έκλεισαν τα φυσικά καταστήματά τους και μετατράπηκαν σε ghost kitchens σε χρόνο ρεκόρ. Αυτό σημαίνει και λιγότερα έξοδα, καθώς νοίκιασαν εγκαταστάσεις φθηνότερες σε σύγκριση με τα καταστήματα που διατηρούσαν. Ένα άλλο μοντέλο που έχει κάνει την εμφάνισή του είναι οι συνεργασίες. Καταστήματα καφεστίασης συνεργάζονται για παράδειγμα με εστιατόρια και προσφέρουν διαδικτυακά συνδυασμό των προϊόντων τους σε συμφέρουσες τιμές. Με αυτό τον τρόπο συνδυάζεται η πελατεία των δύο καταστημάτων, διευρύνοντας σε γρήγορο χρόνο το κοινό στο οποίο απευθύνονται.