Οι… δεδομένοι Ευρωπαίοι, οι ανερχόμενοι Αμερικανοί κι οι δυναμικοί Ασιάτες
Ένα καίριο ερώτημα αφορά το πλήθος των πεζοπόρων διεθνώς, αλλά και τις χώρες από τις οποίες προέρχονται. Ο κ. Τσαραβόπουλος αναφέρει πως δεν υπάρχει κάποια κοινά αποδεκτή μέτρηση που να καταγράφει με ακρίβεια το πόσοι είναι, ενώ ορισμένες στατιστικές προσεγγίσεις που κάνουν λόγο για 2-3 εκατομμύρια στην Ευρώπη, θεωρεί πως είναι εντελώς λανθασμένες, καθώς αποτυπώνουν έναν εξαιρετικά χαμηλό αριθμό περιπατητών. Μάλιστα, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, ως τέτοιοι δεν θεωρούνται μόνο όσοι ανήκουν σε οργανωμένες περιηγητικές ομάδες και λέσχες ή σε ορειβατικούς συλλόγους, αλλά πρόκειται για όσους επιθυμούν να απολαμβάνουν περιπατητικές διακοπές. Όσο για τις χώρες που κατά κόρον στέλνουν περιπατητικό τουρισμό στην Ελλάδα, πρώτες είναι η Γαλλία κι η Γερμανία κι ακολουθούν η Μεγάλη Βρετανία κι η Ολλανδία. Στις «υποσχόμενες» αγορές προσέλκυσης περιπατητών εντάσσονται το Βέλγιο, η Ελβετία κι η Αυστρία.
Εκτός της Γηραιάς Ηπείρου, οι χώρες που ξεχωρίζουν είναι οι ΗΠΑ κι ο Καναδάς, ενώ στις ανερχόμενες αγορές τοποθετούνται οι Νότιος Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα. Οι τρεις Ασιατικές χώρες βρίσκονται σε μια δυναμική τροχιά ανάπτυξης του περιπατητικού τουρισμού, με τη Νότιο Κορέα μόνο να διαθέτει περισσότερο από 2 εκατομμύρια άτομα που ταξιδεύουν ετησίως, προκειμένου να απολαύσουν περιπατητικές διαδρομές και μονοπάτια! «Απλώς, για να απευθυνθεί ένας προορισμός στο εξαιρετικά πολυπληθές σώμα των Ασιατών περιπατητών, θα πρέπει να πληροί μια σειρά από χαρακτηριστικά και δεδομένα, με προεξάρχον ζήτημα την ύπαρξη πληροφοριών στη γλώσσα τους. Προϋπόθεση για να καταφέρει ένας προορισμός να προσελκύσει ικανοποιητικό αριθμό Ασιατών είναι να έχει επεξεργαστεί κι υλοποιήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική, που θα εμπλέκει τη μεταφορά, την εστίαση, τη διαμονή, την ψυχαγωγία, τη διατροφή κ.ά. Σε αυτή την περίπτωση, τα ωφέλη είναι εξόχως σημαντκ», υπογραμμίζει ο διαχειριστής του «Paths of Greece».
Στην πρώτη φάση υλοποίησης του έργου των μονοπατιών στα Κύθηρα, με την επένδυση να ανέρχεται σε 50.000 ευρώ, τα έσοδα από τον πεζοπορικό τουρισμό ανήλθαν σε 1,5 εκατομμύριο ευρώ εντός μιας πενταετίας!
Εξειδικευμένη πιστοποίηση πεζοπορικών καταλυμάτων!
Με το πέρασμα του χρόνου, ο κ. Τσαραβόπουλος κι η ομάδα του «Paths of Greece», αντιλαμβανόμενοι πως απαιτείτο μια συνολικότερη οργάνωση σε επαγγελματικό πλαίσιο από το σύνολο των εμπλεκομένων στην αγορά του περιπατητικού τουρισμού, σχεδίασαν κι ανέπτυξαν το μοναδικό παγκοσμίως σήμα πιστοποίησης «Hikers Friendly», μέσω του οποίου πιστοποιούνται φιλικά προς τον πεζοπόρο καταλύματα. Η πιστοποίηση περιλαμβάνει ένα σύνολο κριτηρίων τα οποία με τη σειρά τους βοηθούν στην αναβάθμιση της υποδομής και των διαθέσιμων υπηρεσιών τους προς τους ενδιαφερόμενους επισκέπτες που εμπίπτουν στην κατηγορία των περιπατητών μονοπατιών. «Η βασική αρχή που μας ώθησε να προβούμε στον σχεδιασμό της συγκεκριμένης πιστοποίησης δεν είναι άλλη από το γεγονός ότι θέλουμε η εμπειρία του πεζοπόρου επισκέπτη ενός προορισμού να ξεκινά από τη στιγμή κατά την οποία εισέρχεται στο ξενοδοχείο που έχει επιλέξει, προκειμένου να απολαύσει τις επιμέρους διαδρομές μονοπατιών.
Για παράδειγμα, δεν νοείται κάποιος ξενοδόχος να δραστηριοποιείται στον πεζοπορικό τουρισμό κι ο ίδιος να μην γνωρίζει να προτείνει ορισμένες διαδρομές στους επισκέπτες (το περιεχόμενό τους, τον βαθμό δυσκολίας τους κ.λπ.), ή να μη διαθέτει ενημερωτικό υλικό κ.ά. Επιπροσθέτως, τα πιστοποιημένα καταλύματα οφείλουν να διαθέτουν ειδικό χώρο, όπου οι περιπατητές θα μπορούν να στεγνώνουν τα ρούχα τους, καθώς δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει από τον νου πως οι πεζοπόροι δεν συνηθίζουν να ταξιδεύουν κατά τους θερμούς καλοκαιρινούς μήνες, αντιθέτως επιλέγουν τους φθινοπωρινούς ή ανοιξιάτικους μήνες».
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του σήματος πιστοποίησης «Hikers Friendly» κίνησε άμεσα το ενδιαφέρον των ξενοδόχων, καθώς περί τους 200 γνωστοποίησαν στην «Paths of Greece» την πρόθεσή τους να πιστοποιηθούν.
Ωστόσο, στην πράξη αποδείχτηκε πως κάτι το σχετικά υψηλό κόστος, κάτι η πρωτοτυπία και καινοτομία του σήματος επέδρασαν αρνητικά στην ολοκλήρωση της διαδικασίας από ένα σημαντικό μέρος των ενδιαφερομένων, με αποτέλεσμα περί τους 30 να έχουν πιστοποιηθεί. «Δεν σας κρύβω πως αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο μέσον της διαδικασίας αναθεώρησης ορισμένων πτυχών που άπτονται της πιστοποίησης, έχοντας αποφασίσει την απλοποίηση της διαδικασίας, την απάλειψη κοστοβόρων διαδικασιών ελέγχων κι επιθεωρήσεων, τη δραστική ενίσχυση του βαθμού ευελιξίας κ.ά. Επιπροσθέτως, έχουμε προχωρήσει στη διαδικασία των “Hikers Friendly” ambassadors, που πρόκειται ουσιαστικά για Tour operators οι οποίοι ασχολούνται με την πεζοπορία κι αναλαμβάνουν την υποχρέωση να προτείνουν στα προγράμματά τους τη διαμονή σε ένα πιστοποιημένο “Hikers Friendly” κατάλυμα.
Εκτιμώ, λοιπόν, πως κατά το προσεχές χρονικό διάστημα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε ένα ανανεωμένο σήμα πιστοποίησης “Hikers Friendly”, το οποίο θα συμβάλλει καταλυτικά στη γεωμετρική αύξηση των πιστοποιημένων καταλυμάτων», σημείωσε ο κ. Τσαραβόπουλος. Καθώς η τεχνολογία έχει διεισδύσει σε κάθε έκφανση και πτυχή της καθημερινότητας, η τουριστική βιομηχανία και δη ο περιπατητικός τουρισμός επιχειρούν να αξιοποιήσουν επιμέρους εξελίξεις, προϊόντα κι εφαρμογές που ταιριάζουν, διευκολύνουν και «κουμπώνουν» με τα επιθυμητά δεδομένα που καλούνται να διαχειριστούν και να προβάλλουν. Προς αυτή την κατεύθυνση, στις εξειδικευμένες εφαρμογές που αναπτύσσονται για λογαριασμό των περιπατητών, πέρα από εικόνες και χάρτες, προστίθενται ήχος, βίντεο και πρωταρχικά ψήγματα επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality). Πάντοτε, λαμβάνοντας υπόψη τον περιπατητή και τη βελτίωση, ου μην και τον εμπλουτισμό, της συνολικής εμπειρίας που απολαμβάνει.