Προσέγγιση τριών σταδίων

μονοπατιώνΜε το άκουσμα της έννοιας του περιπατητικού τουρισμού, το μυαλό «τρέχει» σε μονοπάτια, ενδεχομένως αδιάβατα ή πλήρως εγκαταλελειμμένα, σε γεωγραφικές δυσκολίες κι εδαφικές δυσμορφίες, κι εν γένει σε πανσπερμία ζητημάτων και προκλήσεων. Πώς, όμως, λειτουργεί η «Paths of Greece», όταν λάβει κάποια πρόσκληση από έναν προορισμό, προκειμένου να διερευνήσει την πιθανότητα να θεμελιωθεί εκεί ο περιπατητικός τουρισμός; Υπάρχει, άραγε, κάποιο modus operandi και τι περιλαμβάνει; «Πράγματι, μόλις ένας προορισμός μας καλέσει κι εκφράσει το ενδιαφέρον του να διερευνήσει τις πιθανότητες άμεσης δραστηριοποίησής του και στον περιπατητικό τουρισμό, ως μέρος του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος προς το κοινό, θέτουμε σε εφαρμογή ένα πλάνο τριών φάσεων, μέσω των οποίων, ουσιαστικά, προσεγγίζουμε κάθε περιοχή.

Η πρώτη αφορά μια “αναγνωριστική” επίσκεψη, χρονικής διάρκειας 2-3 ημερών, όπου καταγράφουμε κι αξιολογούμε εάν υπάρχει αντικείμενο, περιεχόμενο κι ενδιαφέρον, ώστε η εν λόγω περιοχή να επενδύσει στα μονοπάτια της. Επίσης, ερευνούμε τη μορφή που θα έχουν, δηλαδή αν θα αναδεικνύονται μονοπάτια που θα καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα του πεζοπορικού κοινού ή θα απευθύνονται σε όσους αναζητούν δύσκολες διαδρομές ή μήπως θα αφορούν εκείνους που επιδιώκουν να απολαύσουν μια απλή κι εύκολη περιπατητική διαδρομή. Αυτή η διαδικασία – που προσομοιάζει με ένα άτυπο SWOT Analysis – έχει λάβει χώρα σε περισσότερο από 50 περιοχές πανελλαδικά μέχρι σήμερα. Η δεύτερη φάση έχει να κάνει με προορισμούς που μας έχουν καλέσει να πραγματοποιήσουμε μια ενδελεχή μελέτη, που συνοδεύεται με την παράδοση από μέρους μας ενός ολοκληρωμένου φακέλου που είναι προς κατάθεση στις αρμόδιες υπηρεσίες (λ.χ. Δασαρχείο) που περιλαμβάνει κάθε αναγκαία πτυχή για τον καθαρισμό, την κατασκευή και προβολή των μονοπατιών.

Πρωταρχικό μας μέλημα είναι να προσφέρουμε στους περιπατητές μια αυθεντική, «γεμάτη» όσο κι επιμορφωτική εμπειρία, η οποία θα είναι σε συνάρτηση με την αίσθηση της εξερεύνησης.

Τέτοιες ενδελεχείς μελέτες έχουμε πραγματοποιήσει σε περίπου 30 περιπτώσεις που εκτείνονται γεωγραφικά από την Αλεξανδρούπολη και τον Έβρο, μέχρι τις Πρέσπες, τα Κύθηρα, τα Αντικύθηρα, τη Δυτική Κρήτη, την Κάσο, την Κάρπαθο κ.α. Όσο για το τρίτο στάδιο, αυτό αφορά τη διαδικασία της κατασκευής των μονοπατιών. Από τον καθαρισμό των διαδρομών, την τοποθέτηση πινακίδων, την ανάπτυξη της απαιτούμενης εφαρμογής για φορητές συσκευές, την κατασκευή ιστοσελίδας, την έκδοση φυλλαδίων με τις διαδρομές κ.ο.κ.». Ένα βασικό χαρακτηριστικό που προκύπτει από την ενασχόληση της «Paths of Greece» με τον τομέα των μονοπατιών στη χώρα μας είναι πως από το 2014 κι έπειτα οι Δήμοι έχουν εισέλθει με ιδιαίτερο δυναμισμό στο «παιχνίδι», αποτελώντας πλέον τους βασικούς της πελάτες.

Στοιχείο που εξηγείται από την αναγκαιότητά τους να ενισχύσουν τον προορισμό τους ως διαθέσιμο «προϊόν» στην τουριστική βιομηχανία, επιζητώντας αφενός αύξηση του πλήθους των επισκεπτών κατά τους μη δημοφιλείς μήνες (λ.χ. Απρίλιο, Μάιο, Οκτώβριο, Νοέμβριο) αφετέρου αισθητή αναβάθμιση του επιπέδου των τουριστών που υποδέχονται. Κι αυτό, καθώς βάσει μελετών έχει αποδειχτεί πως οι επισκέπτες ενός προορισμού με σκοπό μεταξύ άλλων και την πεζοπορία είναι υψηλού κοινωνικού, μορφωτικού κι εισοδηματικού επιπέδου. Οι μόνοι μήνες κατά τους οποίους οι περιπατητές δύσκολα επιλέγουν τη χώρα μας ως προορισμό τους είναι οι Δεκέμβριος, Ιανουάριος και Φεβρουάριος. Σαφή κάμψη εμφανίζεται στο πλήθος των περιπατητών και κατά τους εξαιρετικά «θερμούς» Ιούλιο και Αύγουστο. Από εκεί και πέρα, το υπόλοιπο χρονικό διάστημα θεωρείται ως ιδανικό για περιπατητικό τουρισμό.

Επένδυση 50.000 ευρώ απέφερε έσοδα 1,5 εκατ. ευρώ σε βάθος 5ετίας!

μονοπατιώνΣύμφωνα με τον κ. Τσαραβόπουλο, το σημείο-κλειδί για την end-to-end υλοποίηση μιας στρατηγικής που αφορά τον περιπατητικό τουρισμό είναι η βούληση των τοπικών παραγόντων κι η αντίληψη πως δύναται να αποτελέσει μια αποδοτική προσθήκη στη συνολικότερη τουριστική πολιτική και το παρεχόμενο «προϊ­όν». Σε επίπεδο χρόνου που απαιτείται για την υλοποίηση της διαδικασίας, αυτό δύσκολα μπορεί να είναι μικρότερο των 4 μηνών. Όσο για το κόστος, ένα δίκτυο μονοπατιών που εκτείνεται συνολικά σε 100 χιλιόμετρα, συμπεριλαμβάνοντας τις μελέτες, τις εργασίες καθαρισμού των μονοπατιών, τις σηματοδοτήσεις, τις βασικές δράσεις προβολής (λ.χ. σχεδιασμός και δημιουργία «ταυτότητας», ιστοσελίδας, εφαρμογής, χαρτών, συμμετοχή σε ορισμένες εξειδικευμένες κλαδικές εκθέσεις στο εξωτερικό κ.ά.), κινείται από 80.000 έως και 150.000 ευρώ.

Αναφορικά με τον βαθμό επίδρασης που δύναται να έχει ο περιπατητικός τουρισμός σε έναν προορισμό, το παράδειγμα των Κυθήρων είναι ενδεικτικό, καθώς όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Τσαραβόπουλος: «Στην πρώτη φάση υλοποίησης του έργου των μονοπατιών, με την επένδυση να ανέρχεται σε 50.000 ευρώ, τα έσοδα από τον πεζοπορικό τουρισμό που προέκυψαν μέσω των επισκέψεων οργανωμένων γκρουπ ανήλθαν σε 1,5 εκατομμύριο ευρώ εντός μιας πενταετίας! Αν μη τι άλλο, πρόκειται για μια ξεκάθαρα σημαντικά επωφελή ένδειξη για τους προορισμούς σε συνάρτηση με τη δαπάνη που απαιτείται!»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας