Tο αναθεωρημένο master plan της Cosco ύψους €800 εκατ. κατατίθεται αύριο Παρασκευή προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).
Το τρίτο λιμάνι της Ευρώπης σε δυναμικότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων θα είναι ο Πειραιάς όταν ολοκληρωθεί το αναθεωρημένο επενδυτικό σχέδιο της Cosco που κατατίθεται αύριο Παρασκευή προς έγκριση στην ΕΣΑΛ. Με τη νέα επένδυση για την κατασκευή τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων, που εντάχθηκε στο επενδυτικό σχέδιο, η ετήσια δυναμικότητα του Πειραιά θα βρεθεί πάνω από τα 10 εκατομμύρια TEUs. Ετσι θα ξεπερνάει κατά πολύ το Αμβούργο που ήταν τρίτο το 2018 με διακίνηση 8,73 εκατ. TEUs και θα βρίσκεται μια ανάσα πίσω από την Αμβέρσα.
Μέσω του λιμανιού της βελγικής πόλης διακινήθηκαν πέρυσι 11,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, φορτίο που της έδωσε τη δεύτερη θέση, πίσω από το Ρότερνταμ που δύσκολα θα χάσει την πανευρωπαϊκή πρωτιά. Πέρυσι μέσα από το ολλανδικό λιμάνι διακινήθηκαν 14,5 εκατ. TEUs. Το λιμάνι του Πειραιά ήταν το 2018 στην 6η θέση πανευρωπαϊκά, αλλά θα έχει φέτος μια πρωτιά. Θα ξεπεράσει την ισπανική Βαλένθια στην κούρσα για το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Τι περιλαμβάνει το master plan
Το νέο master plan περιλαμβάνει δύο σημαντικές αλλαγές που αλλάζουν την προοπτική του λιμανιού και αναμένεται να προσδώσουν νέα δυναμική στην ήδη εντυπωσιακή ανάπτυξη του ΟΛΠ. Η πρώτη αφορά στην κατασκευή και τέταρτου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, προκειμένου να καλυφθεί η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για το λιμάνι του Πειραιά. Η δυναμικότητα του 4ου προβλήτα θα είναι στα 2,8 εκατ. teu, αυξάνοντας το συνολικό capacity του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας πάνω από τα 10 εκατ. teus. Υπενθυμίζεται ότι το 2018 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΛΠ, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έφτασε τα 4,9 εκατ. teus με αύξηση 18,4% σε σχέση με το 2017, ενώ φέτος αναμένεται νέα αύξηση στα επίπεδα των 5,5 εκατ. teus. Το ύψος της επένδυσης για την κατασκευή νέου προβλήτα που θα κατασκευαστεί στα ανατολικά του προβλήτα 1 υπολογίζεται στα 300 εκατ. ευρώ.
Η δεύτερη αλλαγή στο master plan του ΟΛΠ αφορά στην αλλαγή του σχεδιασμού για το εμπορικό κέντρο, το οποίο θα είναι κατά πολύ μικρότερο από το αρχικό πλάνο: Από 44 χιλιάδες τετραγωνικά, τελικά θα κατασκευαστεί εμπορικό 22 χιλιάδων τετραγωνικών το οποίο θα εξυπηρετεί τους χώρους του σταθμού κρουαζιέρας και μόνο τους επισκέπτες, δηλαδή δεν θα είναι ανοιχτό για το ευρύ κοινό.
Οι τροποποιήσεις αυτές αλλάζουν σημαντικά το ύψος των προβλεπόμενων νέων επενδύσεων της Cosco στον Πειραιά, που από 612 εκατ. ευρώ, τελικώς θα ξεπεράσουν τα 800 εκατ. ευρώ. Το νούμερο προκύπτει κυρίως από το κόστος της κατασκευής του νέου προβλήτα, αφού αφαιρεθούν τα έργα που έχουν ήδη υλοποιηθεί αλλά και το κόστος για την κατασκευή ναυπηγείου για μεγάλα γιωτ, που αφαιρέθηκε από το πλάνο, επί προηγούμενης κυβέρνησης.