Από τις Ghost Kitchens στα Ghost Franchises 

Διάφορες ηλεκτρονικές εφαρμογές στην Αμερική, όπως οι GrubHub, Postmates και DoorDash μεταξύ άλλων, σηματοδότησαν τη «χρυσή εποχή» του delivery, καθώς αναπτύχθηκαν 300% γρηγορότερα από ό,τι τα φυσικά εστιατόρια μέσα σε διάρκεια πέντε ετών. 

Πολλές εταιρείες προσπαθούν να μετατρέψουν «την τρέχουσα επανάσταση του delivery» σε χρήματα, με τις ghost kitchens να αποτελούν τον πιο φρέσκο –αλλά και ενδεχομένως αμφιλεγόμενο ακόμα– τρόπο για την επίτευξη της μεγιστοποίησης των κερδών τους. Πολλές εταιρείες ήδη έχουν πετύχει τον σκοπό αυτό, να χτίσουν δηλαδή ένα επιτυχημένο food brand μέσω μιας ghost kitchen και το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι: «Τι κάνει κανείς μετά από αυτό, πώς εξελίσσεται περαιτέρω;». 

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια πρωτοποριακή για την εστίαση ιδέα και για αυτό οι πρωτοβουλίες, η ενδελεχής έρευνα και οι προσεκτικές κινήσεις θα πρέπει να αποτελούν την απαρχή της προσέγγισης για να απαντήσει κανείς στο παραπάνω ερώτημα. Θα λέγαμε πως μία λύση είναι να αναπτυχθεί ένα food brand, με τη βοήθεια των κοινωνικών δικτύων όσο και των ηλεκτρονικών εφαρμογών, προσθέτοντας επιπλέον κανάλια για να διοχετεύσει τα τρόφιμά του, όπως για παράδειγμα είναι το catering και η υποστήριξη διάφορων εκδηλώσεων.

Υπάρχει η αυξανόμενη τάση να καταναλώνουμε περισσότερο ποιοτικά τοπικά προϊόντα.

Η ιστορία επιτυχίας ενός «τέρατος»

Ένα βήμα παρακάτω όμως μας πηγαίνει η ιστορία του Mr Beast, κατά κόσμον Jimmy Donaldson, ενός 22χρονου σταρ με μάλλον αστεία βιντεάκια στο ΥοuΤube και με 54 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες να τον ακολουθούν. Σύμφωνα με αφιέρωμα που δημοσιεύθηκε στους New York Times, o Mr Beast ξαφνικά ανακοίνωσε ότι άνοιξε 300 εστιατόρια στην Αμερική και τον Καναδά δημιουργώντας την αλυσίδα MrBeast Burger, τα οποία όμως σερβίρουν τους πελάτες τους μόνο μέσω ηλεκτρονικών εφαρμογών.

Στην πραγματικότητα, η συγκεκριμένη αλυσίδα δεν διαθέτει κανένα εστιατόριο παρά μόνο ένα όνομα, ένα λογότυπο, ένα προκαθορισμένο μενού και κάποιες συνταγές που μπορούν σχετικά εύκολα να υλοποιηθούν. Βάσει της πρακτικής της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από αυτή την κίνηση, της Virtual Dining Concepts, μοιράζεται τα κέρδη της με τον ιδιοκτήτη κάθε εστιατορίου που είναι σε θέση να δημιουργήσει το μενού της εκάστοτε εταιρείας, στην προκειμένη τα μπέργκερ της MrBeast Burger, ως μια δευτερεύουσα δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα μέσα στην κουζίνα του. Με τον τρόπο αυτό, το μενού είναι ταυτόχρονα διαθέσιμο σε πολυάριθμες περιοχές της Αμερικής, ενώ την τακτική αυτή έχουν ήδη υιοθετήσει πολλοί ακόμη που διαχειρίζονται ghost kitchens. 

Στην εποχή όπου βασιλεύουν οι εφαρμογές delivery, τα ghost franchises και η πρακτική που θυμίζει σε πολλά το μοντέλο που χρησιμοποιεί η Amazon, μπορεί να σημάνει το οριστικό κλείσιμο ορισμένων ανεξάρτητων εστιατορίων, καθώς το πρώτο μοντέλο δείχνει να εξυπηρετεί περισσότερο τις μεγαλύτερες εταιρείες. Από την άλλη, υπάρχει και η αυξανόμενη τάση να καταναλώνουμε περισσότερο ποιοτικά τοπικά προϊόντα, αλλά, όπως σχετικές έρευνες δείχνουν, συχνά, οι καταναλωτές –ιδιαίτερα μικρών ηλικιών– δεν αναρωτιούνται από πού ακριβώς ήλθε το κουτί με το φαγητό τους. Πολλές φορές τούς αρκεί η συσκευασία, την οποία είναι έτοιμοι να ανοίξουν μόλις κλείσουν την πόρτα τους στον εκπρόσωπο του delivery, να φέρει πάνω τα αναγνωρίσιμα από εκείνους χαρακτηριστικά του brand που επέλεξαν, όπως για παράδειγμα ένα logo πάνω σε ένα καλοσχεδιασμένο, χρωματιστό αυτοκόλλητο. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά εστιατόρια δεν χρησιμοποιούσαν καθόλου τις εφαρμογές delivery πριν την πανδημία. Τώρα πια όμως μια σχετικά μεγάλη πλειοψηφία εστιατορίων παγκοσμίως, αλλά και στη χώρα μας, έχει ενταχθεί στην οικογένεια των εν λόγω εφαρμογών. Τα δεδομένα αυτά, μαζί με την προώθηση πιάτων ή εστιατορίων τόσο από τον τύπο όσο και από τα κοινωνικά δίκτυα, δυνητικά μπορούν να κάνουν τα ghost franchises να ανθίσουν στο άμεσο μέλλον.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας