Η αυγή των ghost kitchens. Ηλεκτρονικό αντί για χάρτινο μενού, ευφάνταστες συσκευασίες αντί για τα συνήθη μαχαιροπίρουνα, πιάτα ή ποτήρια, εκπρόσωποι delivery αντί για σερβιτόρους. Το φαινόμενο των λεγόμενων ghost kitchens άνθισε κυρίως την περίοδο της πανδημίας, όταν ο κόσμος βρέθηκε εγκλωβισμένος στα σπίτια του και οι επιχειρήσεις εστίασης μπροστά σε μία πραγματικά πρωτόγνωρη συνθήκη.
Της Μαρίνας Αθηναίου
TO DELIVERY KAI TO ΜΕΛΛΟΝ THΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
Μια ghost kitchen, ουσιαστικά, αποτελεί εν τέλει ό,τι απομένει αν απαλείψει κανείς τη φυσική υπόσταση ενός εστιατορίου. Οι εγκαταστάσεις μιας ghost kitchen είναι διαμορφωμένες έτσι ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες ενός εικονικού κατά βάση food brand, το μενού του οποίου διατίθεται μόνο online, ενώ τα πιάτα παραδίδονται αποκλειστικά κατ’ οίκον. Πρακτικά, τα κόστη περιορίζονται, τα κέρδη αυξάνονται, με αποτέλεσμα συνήθως να υπάρχει το περιθώριο να δοθεί περισσότερη έμφαση στην ποιότητα των πρώτων υλών, καθώς και στη δημιουργικότητα των πιάτων.
Η βιομηχανία του ενός τρισεκατομμυρίου
Ενδεικτικό της δημοφιλίας της τάσης που απέκτησαν αλλά και της προοπτικής που έχουν οι ghost kitchens για το μέλλον είναι ότι, στο πλαίσιο αυτό, ο πρώην CEO της Uber –της παγκόσμια γνωστής εφαρμογής για μετακινήσεις με ιδιωτικά οχήματα– Travis Kalanick έχει δημιουργήσει πλέον την πλατφόρμα CloudKitchens (cloudkitchens.com). Πρόκειται για μία εφαρμογή που έχει την έδρα της στο Λος Άντζελες και διαθέτει εγκαταστάσεις ειδικές για μαγείρεμα, προορισμένες να καλύπτουν τις ανάγκες για εικονικά brands, τα οποία δημιουργούν μενού ή τρόφιμά τους και τα διαθέτουν αποκλειστικά προς παράδοση στα σπίτια των καταναλωτών. Την ίδια στιγμή εμφανίζονται πολλές ακόμα εταιρείες, σε αρκετές πόλεις των ΗΠΑ, που διαθέτουν εγκαταστάσεις με επαγγελματικές κουζίνες.
Oι σεφ δημιουργούν ένα μενού πουθα κάνει την εμφάνισή του απευθείας στην πόρτα σας.
Σύμφωνα με τη Euromonitor, μία εταιρεία ερευνών που εδρεύει στο Λονδίνο, το delivery από τις επιχειρήσεις εστίασης έχει κυριολεκτικά εκτοξευθεί, τα τμήματα PR στοχεύουν στην ανάπτυξή του και στην υιοθέτηση έξυπνων και καινοτόμων ιδεών και πρακτικών, οι σεφ δημιουργούν στοχοπροσηλωμένοι σε ένα μενού που θα κάνει την εμφάνισή του απευθείας στην πόρτα των σπιτιών των καταναλωτών και οι επενδυτές προσπαθούν να εκμεταλλευτούν, αλλά και να αξιοποιήσουν, την ευκαιρία που δημιουργεί το συγκεκριμένο trend. Με βάση τα στοιχεία της ίδιας εταιρείας, οι ghost kitchens αναμένεται να αποτελέσουν βιομηχανία ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων μέσα στα επόμενα 10 χρόνια.
Στην πραγματικότητα, πολλά εστιατόρια χάνουν χρήματα όταν χρησιμοποιούν εφαρμογές delivery, οι ghost kitchens όμως από την άλλη φαίνεται να μπορούν να διορθώσουν αυτό το πρόβλημα. Το αν πραγματικά, ωστόσο, αυτό το μοντέλο μπορεί να λειτουργήσει και να μακροημερεύσει είναι κάτι που θα φανεί στο μέλλον.
Οι ghost kitchens μοιάζουν αυτή τη στιγμή με ένα πείραμα που αναπτύσσεται καθώς εσείς διαβάζετε αυτές τις γραμμές – ή καλύτερα με ένα μεγάλο στοίχημα του οποίου η επιτυχία ή αποτυχία θα διαμορφώσει το μέλλον της εστίασης.