ανακαίνιση Οι επιλογές αναβάθμισης ενός ξενοδοχείου πρέπει να αποσκοπούν
και στην εμφανή ανανέωση και εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει. Ποιες είναι οι τάσεις και ποιες οι κινήσεις που μπορούν
να… εκτοξεύσουν τον κύκλο εργασιών των ξενοδοχειακών καταλυμάτων;
Τα trends και οι προτάσεις για το 2020
Η τουριστική περίοδος αιχμής για το 2019 έχει πλέον ολοκληρωθεί και τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι γενικά ο κλάδος κινήθηκε σε θετικό ρυθμό, αν και στη λήξη της σαιζόν υπήρξε το σημαντικό πλήγμα από την κατάρρευση της Thomas Cook. Οι ζημιές που προκλήθηκαν από το «κανόνι» του βρετανικού tour operator θα πρέπει να κάνουν όλους τους επαγγελματίες του τουρισμού σοφότερους, όσον αφορά τις μελλοντικές τους κινήσεις. Όπως και να έχει, η προετοιμασία της επόμενης σαιζόν έχει ήδη ξεκινήσει και τώρα είναι η κατάλληλη ώρα για τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης, ανακαίνισης κι αναβάθμισης των τουριστικών υποδομών, με απώτερο στόχο την παροχή καλύτερης κι υψηλότερης ποιότητας υπηρεσιών. Η προσπάθεια για τη συνεχή αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος που προσφέρουμε τόσο από πλευράς των τουριστικών επιχειρήσεων, όσο και γενικά ως χώρα θα πρέπει να είναι αδιάλειπτη.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, στο πρόσφατο συνέδριο του Συνδέσμου τόνισε ότι δεν θα πρέπει να εστιάζουμε πια στην ποσοτική αύξηση των αφίξεων, αλλά στην ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών, ώστε να προσελκύσει η Ελλάδα επισκέπτες με υψηλότερο κοινωνικό και, ιδίως, οικονομικό προφίλ. Σε αυτή την προσπάθεια κεντρικό ρόλο παίζουν οι τουριστικές υποδομές. Η ανακαίνισή τους κι ο εμπλουτισμός τους με νέα χαρακτηριστικά κι ανέσεις είναι απαραίτητα στοιχεία για μια τουριστική επιχείρηση, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις κι επιθυμίες των ταξιδιωτών και να διασφαλίζει προοπτική οικονομικής σταθερότητας κι ανάπτυξης. Βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης, όχι μόνο στον τουρισμό αλλά σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, ανεξαιρέτως, είναι να προχωρά σε επενδύσεις, με στόχο την κατάκτηση μεγαλύτερου κύκλου εργασιών κι εσόδων.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν αντικειμενικά προβλήματα, όπως η έλλειψη ρευστότητας που ταλανίζει την τελευταία δεκαετία την οικονομία της χώρας, που μπορεί να λειτουργήσουν ανασταλτικά ή να περιορίσουν τις δυνατότητες επενδύσεων. Είναι καθοριστικό στις δεδομένες συνθήκες ότι πρέπει να υπάρχουν ξεκάθαροι στόχοι και προτεραιότητες για το πού, τι και πόσο θα επενδύσει στις υποδομές της μια τουριστική επιχείρηση, ώστε και οφέλη να αντλήσει και οικονομικά να μην «γονατίσει». Με αυτές τις σκέψεις προχωρήσαμε στην εκτενέστερη, κατά το δυνατόν, καταγραφή των τάσεων που υπάρχουν στις ανακαινίσεις των ξενοδοχείων και των τουριστικών καταλυμάτων γενικότερα. Τάσεις που διαμορφώνονται από τις επιθυμίες και τις προσδοκίες των τουριστών, αλλά κι από τις δυνατότητες που παρέχει σήμερα η τεχνολογική εξέλιξη.
Η ποιότητα του ύπνου
Ξεκινώντας από τα βασικά, μια διαχρονική αξία που εκτιμούν ή για την οποία δυσφορούν οι επισκέπτες είναι η ποιότητα του ύπνου που έχουν σε ένα τουριστικό κατάλυμα. Το στρώμα και τα μαξιλάρια δεν είναι δευτερεύον ζήτημα, είναι, αντιθέτως, πολύ βασικό. Οι φτηνές λύσεις και τα ταλαιπωρημένα στρώματα δεν ενδείκνυνται σε καμία περίπτωση. Είναι κατανοητό ότι το στρώμα δεν συμμετέχει στην οπτική αισθητική, δεν επηρεάζει την εικόνα ενός δωματίου, επηρεάζει όμως καταλυτικά τον ύπνο του επισκέπτη, ο οποίος, όταν σηκωθεί το πρωί, θα πρέπει να αισθάνεται ξεκούραστος κι ευδιάθετος. Και πραγματικά, ένα κακό στρώμα που οδηγεί σε έναν κακό ύπνο μπορεί να του στερήσει και τα δύο αυτά στοιχεία.
Επίπλωση – διακόσμηση
Η επίπλωση κι η διακόσμηση των δωματίων και των ξενοδοχείων, η αίσθηση που αφήνουν οι χώροι στον επισκέπτη είναι αυτά που θα κάνουν πραγματικά τη διαφορά. Το αδιαμφισβήτητο trend της εποχής μας είναι τα boutique ξενοδοχεία. Τη συγκεκριμένη τάση επιβεβαιώνουν κι οι εταιρείες που έχουν ως κεντρικό αντικείμενο την αναβάθμιση κι ανακαίνιση ξενοδοχειακών μονάδων. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που αντλήσαμε από τους επαγγελματίες του χώρου, τα τελευταία χρόνια, με την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα, έγιναν και γίνονται αρκετές επανεπενδύσεις με τη μορφή ανακαινίσεων σε ξενοδοχεία. Ταυτόχρονα, όμως, έχει αναπτυχθεί και μια έντονη κινητικότητα προς τη μετατροπή υφιστάμενων ξενοδοχείων, από μονάδες φιλοξενίας σε μονάδες εμπειρίας.
Γενικά, η τάση στις ανακαινίσεις από πλευράς των ξενοδοχείων είναι οι χώροι με σύγχρονο design, χωρίς «νεκρά» σημεία, και περιβάλλον που συνολικά είναι ευχάριστο και προσδίδει ζωντάνια. Το ζητούμενο πάντα είναι να συνδυάζεται η αισθητική με τη λειτουργικότητα. Στη διαχείριση των χώρων, μία από τις τάσεις είναι η μετατροπή του lobby του ξενοδοχείου σε αναπόσπαστο κομμάτι του «κύκλου ζωής» της διαμονής ενός επισκέπτη.