HOTREC εναντίον BOOKING.com. O μεγάλος βαθμός εξάρτησης των ξενοδοχείων από τους Online Tour Operators (OTAs) και η δεσπόζουσα θέση της Booking.com ανάμεσά τους σε συνδυασμό με την «αμέλεια» των ξενοδοχείων να επενδύσουν στο Booking Direct δημιουργούν ένα σκηνικό που έχει δραστηριοποιήσει την HOTREC.
Επενδύστε στο BOOK DIRECT
Σχετική μελέτη για τους OTAs έχει κάνει και το ΙΤΕΠ. Όμως σε αυτή δεν αναδεικνύεται το πρόβλημα -ευκαιρία στον ίδιο βαθμό και με την ίδια ένταση- όπως από την HOTREC. Το ΞΕΕ δεν έχει θέσει προς το παρόν το θέμα σε προτεραιότητα στον βαθμό του ευρωπαϊκού φορέα. Ίσως ο νέος κοινός Πρόεδρος HOTREC – ΞΕΕ θα άξιζε να βάλει το θέμα στην ατζέντα του επιμελητηρίου.
Τα ξενοδοχεία δεν επενδύουν στο «Booking direct»
Στην «Τουριστική Αγορά» και στην ψηφιακή 15ημερη έκδοσή μας «ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 360» έχουμε και άλλες φορές αναδείξει την ευκαιρία να επενδύσουν τα ξενοδοχεία στις απευθείας κρατήσεις παράλληλα με άλλα δίκτυα διανομής τα οποία χρησιμοποιούν. Η πρόκληση αυτή έχει σημαντικά και πολύπλευρα οφέλη για τις τουριστικές / ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Ωστόσο, με βάση τα στοιχεία των ερευνών όπως αυτή που αναφερόμαστε όσο και άλλων που αφορούν τη χώρα μας -και όχι μόνο- δείχνουν ότι αυτή η ευκαιρία παραμένει ανεκμετάλλευτη. Το θέμα δεν έχει απασχολήσει μόνο ομιλητές σε σχετικά συνέδρια, ημερίδες και εκθέσεις τουρισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, αλλά και την HOTREC. Η HOTREC είναι η φωνή της ευρωπαϊκής φιλοξενίας με μέλη 47 εθνικές οργανώσεις από 36 ευρωπαϊκά κράτη. Η HOTREC προωθεί τις απευθείας κρατήσεις στα ξενοδοχεία με μια σειρά δράσεων. Μεταξύ αυτών και ένα ειδικό σήμα προτροπής των εν δυνάμει πελατών να προβούν σε απευθείας κρατήσεις από τα ξενοδοχεία.
Μια σειρά από καλές πρακτικές για τα ξενοδοχεία θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ενδιαφερόμενους ξενοδόχους να προσφέρουν ελκυστικούς λόγους για απευθείας κρατήσεις. Λόγοι οι οποίοι δεν είναι απαραίτητο πάντα να ταυτίζονται με οικονομικότερες / χαμηλότερες τιμές αλλά μπορούν να αφορούν μια σειρά από «δώρα» σαν αυτά που συχνά προσφέρουν σχεδόν όλες οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες στα «πιστά» μέλη τους. Ενδεικτικά, αυτά θα μπορούσαν να αφορούν επιπλέον δωρεάν υπηρεσίες του ξενοδοχείου, ευκαιρία για αναβάθμιση των λαμβανομένων υπηρεσιών κ.λπ. Λογικά θα έπρεπε τα ξενοδοχεία να προσφέρουν καλύτερες τιμές για απευθείας κρατήσεις μέσω του site τους. Όμως αυτό δεν συμβαίνει λόγω των σχετικών πιέσεων που δέχονται από πλατφόρμες όπως το Booking.com.
Ούτε όμως λόγω πιέσεων και «όρων» που θέτουν οι πλατφόρμες, όπως αναδεικνύει σχετική έρευνα της HOTREC. Φυσικά πέρα από την «επένδυση» του ξενοδοχείου στα όποια «δώρα» ανταμοιβής των πελατών θα προσφέρει σε όσους επιλέξουν να κάνουν απευθείας κρατήσεις, τα ξενοδοχεία θα πρέπει να επενδύσουν σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική marketing και επικοινωνίας με συγκεκριμένο στόχο την αύξηση των απευθείας πωλήσεων.
Τα ξενοδοχεία θα πληρώσουν στους OTAs 50 δις δολάρια το 2023.
Χρόνο με τον χρόνο, οι OTAs καταλαμβάνουν μεγαλύτερα ποσοστά των παραδοσιακών αγορών και των ποσοστών πωλήσεων στη βιομηχανία φιλοξενίας. Η Skift Research, ένας αξιόπιστος ερευνητικός οργανισμός με εξειδίκευση στον τουρισμό και έδρα τη Νέα Υόρκη, δημιούργησε τη δική του εντυπωσιακή εκτίμηση για τα δισεκατομμύρια που πληρώνουν τα ξενοδοχεία στους OTAs και άλλους διανομείς κάθε χρόνο. Η Skift Research εκτιμά ότι τα ξενοδοχεία -τόσο τα επώνυμα όσο και τα μη συνδεδεμένα με μεγάλες ξενοδοχειακές Αλυσίδες / Brands- θα δαπανήσουν φέτος 47 δισεκατομμύρια δολάρια για προμήθειες online ταξιδιωτικών πρακτορείων. Οι ξενοδοχειακές εταιρείες θα ξοδέψουν επιπλέον 11 δισεκατομμύρια δολάρια σε «τράπεζες κρεβατιών» (online δίκτυα διάθεσης δωματίων), ουσιαστικά χονδρέμπορους όπως οι Hotelbeds και WebBeds. Ο Max Starkov, ειδικός του digital marketing στον τουρισμό, πιστεύει ότι οι ανεξάρτητες ξενοδοχειακές εταιρείες πρέπει να είναι πιο φιλόδοξες όσον αφορά τις απευθείας κρατήσεις με στόχο μια πιο ισορροπημένη διαδικτυακή διανομή.
Τροφή για σκέψη: Πόσο χρειάζεστε τους OTAs; Επενδύστε στον εαυτό σας.
Παραθέτουμε τις σκέψεις του κ. Starkov και ελπίζουμε να τις βρείτε ενδιαφέρουσες όπως και εμείς. Το 2023 οι ξενοδόχοι θα πληρώσουν στους κορυφαίους OTAs και τις τράπεζες κλινών (online δίκτυα διάθεσης δωματίων) 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε προμήθειες / markups. Ένα απίστευτο ποσό! Φανταστείτε μόνο αν το 10%, 20%, 30% ή ακόμα και το 50% αυτών των προμηθειών εξοικονομηθεί από τις απευθείας κρατήσεις μέσω της ιστοσελίδας ή της εφαρμογής του ξενοδοχείου και χρησιμοποιηθεί για την αύξηση των μισθών των συνεργατών του καταλύματος, για την επαγγελματική ανάπτυξη, τη βελτίωση του προϊόντος του καταλύματος, των ανέσεων και των υποδομών, τις τεχνολογικές καινοτομίες και το ψηφιακό μάρκετινγκ. Κάποιοι λένε ότι οι OTAs έχουν τη δύναμη μάρκετινγκ που τα μεμονωμένα ξενοδοχεία συχνά δεν μπορούν να φτάσουν και μπορούν να ανοίξουν πόρτες σε νέες αγορές και τμήματα πελατών, βοηθώντας να γεμίσουν δωμάτια που διαφορετικά θα μπορούσαν να παραμείνουν άδεια. Πολλά ξενοδοχεία δεν χρειάζονται νέες αγορές ή νέα τμήματα πελατών που θα μπορούσαν να τους ανοίξουν οι ΟΤΑs, δεδομένου ότι μπορούν να επιτύχουν τις επιθυμητές πληρότητες από τις παραδοσιακές αγορές και τα τμήματα πελατών τους. Ένα ξενοδοχείο στο Λονδίνο ή στη Νέα Υόρκη δεν χρειάζεται την Agoda να του στέλνει Αυστραλούς, Βραζιλιάνους ή Ινδονήσιους κάθε εβδομάδα για να επιβιώσει. Το ζήτημα είναι ότι οι OTAs καταλαμβάνουν πλέον όλο και μεγαλύτερα ποσοστά των παραδοσιακών αγορών και των τμημάτων πελατών των ξενοδοχείων, εκμεταλλευόμενοι τις συστηματικές υποεπενδύσεις των ξενοδόχων στην τεχνολογία, στο ψηφιακό μάρκετινγκ και στο ταλέντο. Οι ξενοδόχοι γνωρίζουν το ξενοδοχειακό προϊόν και τον προορισμό τους, τις τοπικές δραστηριότητες και εμπειρίες, τις αγορές και τα τμήματα πελατών τους πολύ καλύτερα από τους OTAs.