Λίγο πριν τις καλοκαιρινές διακοπές, η κοινότητα των Ευρωπαίων ταξιδιωτικών πρακτόρων και διοργανωτών οργανωμένων ταξιδιών συζήτησε στη Ρίγα τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αναθεωρήσει τη νομοθεσία για την Προστασία των Επιβατών και την Οδηγία για τα Οργανωμένα Ταξίδια.

Οι ισχύοντες κανόνες αναθεωρούνται για να διασφαλισθεί η ανθεκτικότητά τους σε περίοδο εκτεταμένων διαταραχών στον τομέα των ταξιδιών, όπως αυτές που συνέβησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.

Η ECTAA καλωσόρισε την πρόθεση της Επιτροπής να ασχοληθεί με παράλληλο τρόπο με τα δικαιώματα των επιβατών και με τα οργανωμένα ταξίδια. Ζήτησε μία εναρμονισμένη προσέγγιση των δικαιωμάτων των επιβατών και των ταξιδιωτών οργανωμένων ταξιδιών, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και για να εξισορροπηθούν οι υποχρεώσεις σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του ταξιδιού.

Η Οδηγία για τα Οργανωμένα Ταξίδια είναι μακράν η πιο προστατευτική ταξιδιωτική νομοθεσία, η οποία αναθέτει την πλήρη ευθύνη του ταξιδιού στους διοργανωτές του και εξασφαλίζει τα χρήματα που έχουν καταβάλει οι ταξιδιώτες σε περίπτωση αφερεγγυότητας των διοργανωτών του οργανωμένου ταξιδιού. Αυτή η προστασία δεν έχει ακόμη επιβληθεί σε άλλα τμήματα του ταξιδιωτικού οικοσυστήματος, όπως οι αεροπορικές μεταφορές, και τα κενά στην υφιστάμενη νομοθεσία διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στις καθυστερήσεις επιστροφών χρημάτων που καταγράφηκαν κατά την πανδημία C19.

Ωστόσο, μετά από περισσότερα από δύο χρόνια συζητήσεων, γίνεται όλο και πιο σαφές για την ECTAA ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει αυστηρότερους κανόνες μόνο για τους διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών, χωρίς αντίστοιχους κανόνες για άλλους παίκτες της αλυσίδας αξίας.

Ο Επίτροπος Reynders αναμένεται να ανακοινώσει περιορισμό των προπληρωμών από τους καταναλωτές στο 20% της τιμής του πακέτου. Παρόμοιος περιορισμός δεν θα ισχύσει για τις αεροπορικές εταιρείες. Ο Frank Oostdam, πρόεδρος της ECTAA, δήλωσε ότι «η Επιτροπή κλείνει τα μάτια στην κύρια πηγή της ζημίας των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ενώ τα παράπονα των ταξιδιωτών κορυφώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αυτά αφορούσαν κυρίως αεροπορικές εταιρείες. Οι καταγγελίες για αυτόνομες πτήσεις (εκτός πακέτου) ήταν 4 φορές υψηλότερες το 2020 και 10 φορές υψηλότερες το 2021».

Αξίζει επίσης να υπενθυμιστεί, ότι τα χρήματα των πελατών προστατεύονται σε περίπτωση οργανωμένου ταξιδιού, ενώ δεν ισχύει αντίστοιχη προστασία για τους πελάτες και τους διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών όταν μια αεροπορική εταιρεία, η οποία έχει εισπράξει ολόκληρο το ποσό του εισιτηρίου προκαταβολικά, χρεοκοπήσει.

Επιπλέον, όσον αφορά τα δικαιώματα των επιβατών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να υποχρεώσει τους ταξιδιωτικούς διαμεσολαβητές να επιστρέφουν τα χρήματα στους ταξιδιώτες σε περίπτωση ματαίωσης πτήσης πριν λάβουν επιστροφή χρημάτων από την αεροπορική εταιρεία, θέτοντας πρόσθετη οικονομική πίεση στους ώμους τους. Με αυτόν τον τρόπο, οι μικροί μεσάζοντες θα λειτουργήσουν ουσιαστικά ως άτοκες τράπεζες για τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες.

Είπε ο Frank Oostdam, Πρόεδρος της ECTAA: «Αυτές οι εξελίξεις είναι ανησυχητικές! Η πανδημία θα μπορούσε να είναι μια καλή ευκαιρία για να εξισορροπηθούν τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις στην αλυσίδα αξίας του ταξιδιού και να εξασφαλισθεί μια καλύτερη προστασία των ταξιδιωτών. Ωστόσο, η Επιτροπή φαίνεται να στερείται φιλοδοξιών. Εστιάζοντας στους ταξιδιωτικούς μεσάζοντες, επιλέγει τον εύκολο δρόμο και χάνει τον στόχο».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας