O Γρηγόρης Τάσιος – Πρόεδρος ΠΟΞ, μιλάει για τις τιμές, τα νέα συμβόλαια, τις προβλέψεις που δεν μπορούν να γίνουν και τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.
Τιμές – όροι συμβολαίων και προβλέψεις που δεν μπορούν να γίνουν
Νέα συμβόλαια με T.O. Οι αυξήσεις καλύπτουν το αυξημένο κόστος; Έχουν βελτιωθεί σε σχέση με άλλες χρονιές, λόγω αυξημένης ζήτησης, οι προκαταβολές – ή άλλοι όροι των συμβολαίων;
Η μεσοσταθμική αύξηση κινείται γύρω στο 10%. Σε κάποια πεντάστερα ξενοδοχεία είναι και λίγο μεγαλύτερη. Είναι αύξηση στα όρια του τρέχοντος πληθωρισμού και σε καμία περίπτωση δεν αντανακλά την ποιότητα του προϊόντος μας. Εν πάση περιπτώσει, είναι μια ενίσχυση του σκέλους των εσόδων των επιχειρήσεων, την ώρα που τα έξοδά τους, εξαιτίας κυρίως του ενεργειακού κόστους, κινούνται σε πραγματικά δυσθεώρητα επίπεδα.
Οι προκαταβολές εμφανίζονται μειωμένες σε σχέση με τη διετία 2018-2019, αλλά αυτό είναι εύλογο στη σημερινή συγκυρία, εξαιτίας της αβεβαιότητας που εξακολουθεί να υπάρχει, ειδικά ενόψει ενός πολύ δύσκολου χειμώνα για όλη την Ευρώπη. Ένα νέο στοιχείο που αξίζει να σημειωθεί είναι η πρακτική των promo κρατήσεων, κρατήσεων δηλαδή σε ειδική, χαμηλή τιμή, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα του επισκέπτη να περιηγηθεί ηλεκτρονικά στο ξενοδοχείο πριν από την άφιξή του. Είναι μια πρακτική προβολής του προϊόντος μας με θετικό αντίκτυπο σε κάθε αγορά ενδιαφέροντός μας.
Στους On Line T.Os τι αυξήσεις έχουν πετύχει τα ελληνικά ξενοδοχεία;
Η τάση είναι οριζόντια και δεν εμφανίζει σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους παραδοσιακούς Tour Operators και τα Online Travel Agencies. Βεβαίως υπάρχουν διαφορές ανά προορισμό και είναι χαρακτηριστικό πως η Βόρεια Ελλάδα συγκεντρώνει πολύ υψηλή βαθμολογία στις αγορές των βαλκανικών χωρών και αξιολογείται πολύ θετικά το επίπεδο υπηρεσιών που παρέχονται στους επισκέπτες μας.
Θεωρούνται ικανοποιητικές οι αυξήσεις; Θα μπορούσαμε να επιτύχουμε καλύτερες τιμές;
Το καλύτερο είναι πάντα στόχος και προς τα εκεί στρέφουμε διαρκώς τις προσπάθειές μας. Πάντα όμως πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη όλες τις παραμέτρους και τα δεδομένα κάθε συγκυρίας. Την πενταετία 2015 – 2019 είχαμε αυξήσεις που κινούνταν από μηδέν ως 5%. Το 2019 έγινε μια προσπάθεια να πετύχουμε καλύτερες τιμές, ωστόσο ήρθε η πανδημία και όλα ανατράπηκαν. Συνεπώς, σήμερα κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση.
Πώς πήγε η χρονιά μέχρι σήμερα;
Η φετινή χρονιά έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Η θερινή σαιζόν είχε θετικό πρόσημο και τα έσοδα έφτασαν πράγματι κοντά σε αυτά του 2019, όμως δεν ζούμε στο 2019. Αυτή τη στιγμή λοιπόν, για το 2023 δεν μπορεί να γίνει καμία ασφαλής εκτίμηση. Θα μπορέσουμε να το κάνουμε μετά τον Μάρτιο του 2023, αφού πρώτα δούμε πώς θα βγει αυτός ο δύσκολος χειμώνας και πώς θα επηρεάσει τις ευρωπαϊκές οικονομίες που αποτελούν και τις κύριες αγορές μας. Γι’ αυτό και στη φάση αυτή, ο χειμερινός τουρισμός και η λειτουργία των ξενοδοχείων 12μηνης λειτουργίας αστικού τύπου όπως και των ορεινών και ημιορεινών όγκων της πατρίδας μας είναι στο κέντρο της προσοχής μας. Μεσομακροπρόθεσμα είναι αναγκαίος ο σχεδιασμός νέων υποδομών και θεματικού εμπλουτισμού του προϊόντος μας, ώστε να βάλουμε και τη χειμερινή Ελλάδα στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.