Πρόσφατα έγιναν γνωστές οι σαρωτικές κινήσεις που σκοπεύει να κάνει η καγκελάριος της Γερμανίας Angela Merkel σε ό,τι αφορά στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις μεταφορές, καθώς ήρθαν στο φως της δημοσιότητας λεπτομέρειες σχετικά με τα σχέδια αύξησης των φόρων στις αερομεταφορές.
Σύμφωνα με αυτές τις πληροφορίες, η Γερμανία σκοπεύει να αυξήσει τις εισφορές σε όλα τα αεροπορικά εισιτήρια, δηλαδή και σε αυτά που αφορούν τις εγχώριες όσο και στις διεθνείς μετακινήσεις. Η κίνηση, η οποία θα τεθεί σε ισχύ από το επόμενο έτος, αποτελεί βασικό μέρος των σχεδίων για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα τόσο από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων όσο και από τα αεροσκάφη έως το 2030, καθώς και στην ενίσχυση των δημόσιων ταμείων.
Ο συνασπισμός της Μέρκελ στοχεύει στην αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ ομοσπονδιακών φορολογικών εσόδων καθώς ο φόρος προστιθέμενης αξίας θα μειωθεί στα εισιτήρια των τραίνων από το επόμενο έτος, μια κίνηση που αποσκοπεί να πείσει τους καταναλωτές να στραφούν σε λιγότερο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς, από ό,τι είναι τα αεροπορικά ταξίδια. Οι αερομεταφορείς της Γερμανίας θα πρέπει να αναμένουν υψηλότερες τιμές, σύμφωνα με αυτό το προσχέδιο.
Η σχεδιαζόμενη αύξηση των φόρων θα έχει αντίκτυπο στην τιμολόγηση των αεροπορικών εισιτηρίων, γεγονός που προφανώς θα επηρεάσει τους τελικούς καταναλωτές, δηλαδή τους ταξιδιώτες, σύμφωνα με το δεκασέλιδο προσχέδιο, το οποίο είδε η Bloomberg News. «Ειδικά σε ό,τι αφορά στους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, οι ταξιδιώτες θα διαπιστώσουν ότι ο εν λόγω φόρος θα αποτελέσει σημαντικό μέρος της συνολικής τιμής του εισιτηρίου».
Οι επικριτές του σχεδίου περιλαμβάνουν τη Γερμανική Ένωση Αεροπορίας BDL και την Ryanair Holding Plc. Ισχυρίζονται ότι η αύξηση του φόρου δεν θα μειώσει τις εκπομπές αερίων άνθρακα από τις πτήσεις ενώ θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στις μεγαλύτερες αεροπορικές από ό, τι στον εθνικό αερομεταφορέα Lufthansa AG.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Carsten Spohr, έχει ασκήσει δριμεία κριτική στον ανταγωνισμό για την προσφορά εισιτηρίων ύψους μόλις 10 ευρώ, λέγοντας ότι οι χαμηλές τιμές είναι οικονομικά και οικολογικά ανεύθυνες.
Ο εκπρόσωπος της BDL, Ίβο Ρζεγκότα, δήλωσε ότι τα μέλη της ένωσης δεν είναι ικανοποιημένα με την πρόταση «προχωρήστε μόνοι στην Ευρώπη». “Αμφιβάλλουμε ότι θα μειωθούν οι εκπομπές. Χρειαζόμαστε μια διεθνή προσέγγιση που να αντιμετωπίζει άμεσα την εκπομπή CO2″, δήλωσε ο Ρζεγκότα τον περασμένο μήνα, όταν η πρόταση παρουσιάστηκε από τον συνασπισμό της Μέρκελ.
Τέλος, σύμφωνα με το προσχέδιο προβλέπεται ότι η κυβέρνηση θα συγκεντρώσει επιπλέον 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τα αεροπορικά εισιτήρια. Σε αντάλλαγμα, η δημόσια σιδηροδρομική εταιρεία Deutsche Bahn AG θα μειώσει κατά το ήμισυ τον συντελεστή ΦΠΑ που τώρα είναι 19% στα εισιτήρια, περνώντας την έκπτωση απευθείας στους ταξιδιώτες.