Η Αθήνα εξακολουθεί να αποτελεί μια γοητευτική πόλη με πολλές αναξιοποίητες δυνατότητες όπως προκύπτει από την 15η ετήσια Έρευνα «Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019», τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάσθηκαν κατά την 49η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση Μελών της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού, στις 19-11-2019, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν από την άποψη περίπου 1500 επισκεπτών ενοίκων ξενοδοχείων μελών της Ένωσης που ήρθαν στην Αθήνα τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 2019 και δέχτηκαν να απαντήσουν σε σειρά ερωτήσεων που σκιαγραφούν το προφίλ τους, την υποδομή της πόλης, τις προσφερόμενες υπηρεσίες, τη πολιτιστική ζωή, αλλά και την συνολική εμπειρία τους, η οποία και βαθμολογήθηκε από τους ίδιους με 8,1 στα 10.
Οι περισσότεροι επισκέπτες θα ξαναέρχονταν (87%) ή θα σύστηναν (96%) την Αθήνα και δηλώνουν ευχαριστημένοι από την σχέση τιμής – ποιότητας, ωστόσο, για άλλη μια χρονιά επισημαίνουν προβλήματα τα οποία πρέπει να επιλύσουμε όπως η καθαριότητα της πόλης, για την οποία βαθμολογούμαστε με κάτι περισσότερο από τη βάση (5.6 στα 10). Πολλά ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν επίσης από τη διερεύνηση της Απόδοσης των Αθηναϊκών ξενοδοχείων, που καταδεικνύουν α. έντονη εποχικότητα – κάτι που δεν συνάδει με έναν αστικό 12μηνο προορισμό, β. εντυπωσιακή πτώση του επαγγελματικού Τουρισμού – κάτι που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την έλλειψη κατάλληλης συνεδριακής υποδομής για μεγάλα διεθνή συνέδρια, αλλά και γ. θέματα προβολής (όπως λ.χ. θεματικών προϊόντων της Αθήνας, των νησιών του Αργοσαρωνικού, ή διεθνούς χαρακτήρα διοργανώσεων όπως του αυθεντικού Μαραθωνίου- για τον οποίο ελάχιστοι γνωρίζουν).
Παράλληλα, παρατηρείται στασιμότητα στις πληρότητες των ξενοδοχείων της Αθήνας παρά την αύξηση των αφίξεων επισκεπτών στο αεροδρόμιο. Περισσότεροι από 1 εκατ. τουρίστες δεν γνωρίζουμε που κατευθύνονται φτάνοντας στην πόλη, προφανώς λόγω του νέου τοπίου που έχει διαμορφωθεί σε τουριστικές κλίνες όλων των τύπων. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με φαινόμενα που παρατηρούνται σε άλλους διεθνείς αστικούς τουριστικούς θα ήταν σκόπιμο να μας στρέψουν εγκαίρως προς τη χάραξη μιας νέας στρατηγικής περαιτέρω ανάπτυξης της Αθήνας και προς μια σοφή τουριστική διαχείριση του προορισμού – με γνώμονα την ποιότητα σε προσφορά και ζήτηση.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά η Πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κα Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς «βρισκόμαστε, παραμονές του 2020 σε ένα σημείο που θεωρητικά θα έπρεπε να το έχουμε ξεπεράσει εδώ και δεκαετίες. Τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης του 2019 των ξενοδοχείων της Αθήνας, δείχνουν ξεκάθαρα την τάση μας στη στασιμότητα, ωστόσο η Αθήνα μπορεί και πρέπει να ξεπεράσει αυτό το σημείο, υπάρχουν πολλά καλά δεδομένα που αφορούν στην ζήτηση και στις αφίξεις στην πόλη μας, όπως υπάρχουν και καλά μηνύματα από τους ίδιους επισκέπτες μας – που αναλύονται διεξοδικά στην φετινή 15η Έρευνά μας. Δεν υπάρχει χρόνος, πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε τα κενά και να χαράξουμε νέους δρόμους. Και αυτό καλούμαστε να το κάνουμε όλοι μαζί, ενωμένοι, άλλοτε ως επιχειρήσεις συσπειρωμένες και εστιασμένες στο δικό μας ιδιαίτερο ρόλο, άλλοτε μέσα από συνέργειες και αγαστή συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Οι επιχειρήσεις μας, παρά τις απώλειες και τις προκλήσεις της δύσκολης δεκαετίας, άντεξαν και συνεχίζουν, πολλές δε ανακαινίζονται και επανατοποθετούνται και η επιχειρηματικότητα, ήρθε η στιγμή να υποστηριχθεί και να διευκολυνθεί στο έργο της καθώς συμβάλλει τα μέγιστα στην Οικονομία και στην Απασχόληση. Ταυτόχρονα, νέες επενδύσεις και σημαντικά διεθνή ονόματα από τον χώρο της ξενοδοχίας, προσθέτουν νέες ποιοτικές προτάσεις διαμονής στην πρωτεύουσα, μετά τα δύσκολα χρόνια που προηγήθηκαν. Καυτά θέματα που μας απασχολούν όλους ανεξαρτήτου κατηγορίας και μεγέθους, όπως η υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων, αλλά και οι κανόνες με τους οποίους θα λειτουργούν -οι πολλές πλέον- τουριστικές κλίνες κάθε τύπου στην Αθήνα, περιμένουμε να τακτοποιηθούν το ταχύτερο. Αναμένουμε να ανατείλει μια νέα εποχή για την πόλη μας συμβατή με τις πραγματικές ανάγκες πολιτών, επισκεπτών και τουριστικών επιχειρήσεων…».