5 H καινοτομία σε πρώτο πλάνο
Η καινοτομία αποτελεί βασικό παράγοντα διαφοροποίησης στη βιομηχανία τροφίμων. Εάν ένας παραγωγός έχει δημιουργήσει ένα νέο προϊόν, μια νέα γεύση ή μέθοδο παραγωγής, οι εκθέσεις τροφίμων είναι το ιδανικό μέρος για να παρουσιάσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του. Σε στοχευμένο κοινό μπορεί να κάνει άμεσα γνωστή την όποια καινοτομία και να ξεχωρίσει από τους ανταγωνιστές του. Αυτό επιτυγχάνεται από ελληνικές εκθέσεις τροφίμων όπως η ΕΞΠΟΤΡΟΦ, που μέσα από τη δεκαετή παρουσία της έχει αναδείξει περισσότερα από 20.000 νέα προϊόντα μικρών παραγωγών. Πολλά από αυτά ξεχώρισαν για την ποιότητα και την καινοτομία τους και βραβεύτηκαν τόσο σε ελληνικούς διαγωνισμούς, όπως τα Athens Fine Food Awards (AFFA), όσο και σε διεθνείς διοργανώσεις.
6 Γνωρίστε τους ανταγωνιστές
Οι εκθέσεις τροφίμων διεθνώς συγκεντρώνουν επιχειρήσεις από διάφορες χώρες. Αυτό σημαίνει πως για ένα τριήμερο, τουλάχιστον, βρίσκονται κάτω από την ίδια στέγη ανταγωνιστές και συνεργάτες. Οι παραγωγοί που συμμετέχουν σε εκθέσεις έχουν την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν αυτή τη συγκυρία για να παρατηρήσουν και να μάθουν από τις δράσεις των ανταγωνιστών και των συνεργατών τους. Εμπορικές εκθέσεις εξωτερικού όπως η Anuga, η Sial και η Speciality συγκεντρώνουν πάνω από 2.500 χιλιάδες εκθέτες η κάθε μία, από περισσότερες από 50 χώρες, ενώ η επισκεψιμότητα ξεπερνά τις 50.000. Αντίστοιχα, στην ελληνική επικράτεια οι εκθέσεις του κλάδου συγκεντρώνουν το σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη γαστρονομία και στις υπηρεσίες αυτής και αποτελούν το καθιερωμένο σημείο συνάντησης των decision makers.
7 Χτίσιμο αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης
Μελέτες δείχνουν πως η συμμετοχή σε μια εμπορική έκθεση τροφίμων ενισχύει την αξιοπιστία του παραγωγού. Ο καταναλωτής εμπιστεύεται περισσότερο τις ετικέτες που γνωρίζει, ανεξάρτητα από το κόστος. Αυτό δίνει προβάδισμα σε μια εταιρεία έναντι του ανταγωνισμού. Με τη συμμετοχή σε μια έκθεση τροφίμων, ο παραγωγός κάνει γνωστό το brand της επιχείρησής του στο ευρύ κοινό και δείχνει στους πιθανούς πελάτες και συνεργάτες του ότι η επιχείρηση είναι σοβαρή, αξιόπιστη και προσηλωμένη στην ποιότητα και στον κλάδο που υπηρετεί. Πρόκειται για το πρώτο βήμα για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και την προώθηση μακροχρόνιων σχέσεων μεταξύ της επιχείρησης και του αγοραστικού κοινού.
8 Αναγνωρισιμότητα και ΜΜΕ
Μια έκθεση τροφίμων αποτελεί την καλύτερη πηγή διαφήμισης, καθώς η ίδια η έκθεση προσελκύει την προσοχή των μέσων ενημέρωσης. Αξιοποιώντας τα εργαλεία διαφήμισης που η ίδια η έκθεση παρέχει στους συμμετέχοντες, δηλαδή τα κοινωνικά δίκτυα και την παρουσία των δημοσιογράφων κατά τη διάρκεια της έκθεσης, οι παραγωγοί έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν δωρεάν μαζί τους, να μοιραστούν την ιστορία της επιχείρησής τους και να προβάλλουν τα προϊόντα τους. Αυτό έχει θετικό πρόσημο στην αξία της συμμετοχής, καθώς η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης αυξάνει περαιτέρω την αναγνωρισιμότητα της επιχείρησης.
9 Διεθνής προβολή
Το ενδιαφέρον των ξένων επιχειρήσεων για τα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα είναι γνωστό. Οι εγχώριες εκθέσεις έχουν ως κύριο στόχο την προσέλκυση διεθνών συνεργατών και πραγματοποιούν εξειδικευμένα προγράμματα Hosted Buyer. Αυτό αυτόματα παρέχει στους συμμετέχοντες παραγωγούς την ευκαιρία να επεκτείνουν την εμβέλεια δράσης τους πέρα από την τοπική αγορά. Έχουν τη δυνατότητα να κάνουν επαφές με διεθνείς αγοραστές, να διερευνήσουν ευκαιρίες εξαγωγής και να αποκτήσουν γνώση για τις ξένες αγορές. Μάλιστα, οι ελληνικές εκθέσεις προχωρούν ακόμη περισσότερο και φιλοξενούν σε ειδικά sections ξένες αποστολές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ιταλική συμμετοχή, που πήρε μέρος το 2023 στην ΕΞΠΟΤΡΟΦ με 10 επιχειρήσεις. Ήταν μεγάλο το ενδιαφέρον των επισκεπτών της έκθεσης για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παρείχαν οι επιχειρήσεις
10 Μακροπρόθεσμα οφέλη
Παρά τις ευεργετικές επιπτώσεις στις πωλήσεις και στις άμεσες επαφές, η συμμετοχή σε μια έκθεση τροφίμων παρέχει και μακροπρόθεσμα οφέλη. Η προβολή, η αναγνωρισιμότητα, οι διαπροσωπικές σχέσεις που δημιουργούνται και η συγκέντρωση γνώσεων βοηθούν την εκάστοτε επιχείρηση να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί σε βάθος χρόνου. Αξίζει να σημειωθεί πως η προβολή που λαμβάνουν οι εκθέτες από τη συμμετοχή τους μπορεί να διαρκέσει ως και έναν χρόνο μετά το τέλος της έκθεσης, μέσα από τις διαφημιστικές ενέργειες της ίδιας της διοργάνωσης. Τα οφέλη, συνεπώς, είναι πολλά και άμεσα μετρήσιμα. Από την προβολή και τις ευκαιρίες δικτύωσης έως τις πωλήσεις και την ενημέρωση για τις τάσεις της αγοράς, οι εμπορικές εκθέσεις τροφίμων αποτελούν πολύτιμο επιχειρηματικό όπλο στα χέρια των παραγωγών. Η συμμετοχή σε μία ή περισσότερες εκθέσεις προσφέρει σημαντική προστιθέμενη αξία στην επιχείρηση. Για τον λόγο αυτό κάθε παραγωγός, μικρής ή μεγάλης παραγωγής, θα πρέπει να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο να εντάξει τις εκθέσεις τροφίμων στην επιχειρηματική του στρατηγική. Το κόστος συμμετοχής είναι σίγουρα πολύ μικρότερο από τα οφέλη και την προβολή που θα αποκομίσει.