Ο τομέας της φιλοξενίας αναμένεται να δημιουργήσει κάτι παραπάνω από 2.500.000 νέες θέσεις εργασίας στα πλαίσια της Ε.Ε. κατά την προσεχή τετραετία!
Η σοκαριστική διαπίστωση που ακολουθεί είναι πως μπορεί να υπάρχουν υψηλά επίπεδα ανεργίας και δη πιο «τουριστικά ώριμα» κράτη-μέλη της Κοινότητας, όμως μόλις ένα μικρό ποσοστό από τους ανέργους ή τους νεότερης ηλικίας κατοίκους των συγκεκριμένων χωρών αναλογίζονται και σκέφτονται στα σοβαρά και μακροπρόθεσμα να ασχοληθούν με τον εν λόγω κλάδο!
Μάλιστα, αντιμετωπίζουν την εν λόγω βιομηχανία ως πρόσκαιρη και ευκαιριακή απασχόληση, έως ότου βρουν (εάν βρουν…) κάτι άλλο, πιο «λαμπερό», όπως κρίνουν και ισχυρίζονται οι ίδιοι! Σημεία των καιρών και δείγμα της (παράλογης) λογικής… Ενδεχομένως εξαιτίας αυτής της κατάστασης, η δραστηριότητα γύρω από τις επί μέρους μαθητείες έχει γίνει πολύ πιο σημαντική σε σχέση με το παρελθόν!
Ο μαθητής μετατρέπεται σε… δάσκαλο στην πράξη!
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μάλιστα, επιχειρείται να αξιοποιηθεί η μαθητεία ως μια πρώτη, ευμεγέθης, «ζωντανή» και γεμάτη ταλέντο πηγή άντλησης μελλοντικών εργαζομένων, υπαλλήλων και στελεχών για την τουριστική και επισιτιστική βιομηχανία. Σε αυτό το πλαίσιο, διοργανώνονται και διεξάγονται ολόκληρες εβδομάδες που βρίθουν ειδικών εκδηλώσεων, διαγωνισμών ταλέντου, εκπαιδεύσεων, ενημερώσης, συζητήσεων κ.ο.κ. Απώτερος σκοπός είναι η οριοθέτηση και ενδυνάμωση των δεσμών που ισχύουν μεταξύ του συνόλου των παραγόντων που απαρτίζουν την προαναφερθείσα βιομηχανία.
Για παράδειγμα, πρόσφατα στη Μεγάλη Βρετανία έλαβε χώρα η Εθνική Εβδομάδα Μαθητείας 2018, κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητευόμενοι και το εν γένει προσωπικό νεαρής ηλικίας, φορείς και επιχειρήσεις της αγοράς εστίασης και φιλοξενίας (λ.χ. ξενοδοχεία, εστιατόρια, μπαρ, παμπ κ.ά.) είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν δια ζώσης, να συζητήσουν για την πορεία της καριέρας τους σε συνάρτηση με τις έντονες ανάγκες της αγοράς, καθώς επίσης και για τις ανησυχίες, τις σκέψεις και τις ευρύτερες εμπνεύσεις που έχουν.
Αυτές οι εξειδικευμένες εκδηλώσεις περιλαμβάνουν λ.χ. δημιουργικές… μάχες της μορφής Master Chef, όπου οι μαθητευόμενοι σεφ, μάγειροι και ζαχαροπλάστες διαγωνίζονται σε επίπεδο φαντασίας και μαγειρικής για τη δημιουργία πιάτων τα οποία θα μπορούσαν να «σταθούν» και στα πλέον φημισμένα ή πολυβραβευμένα εστιατόρια. Πρόκειται για εκδηλώσεις και διαγωνισμούς οι οποίοι και αποτελούν εξαιρετικό τρόπο ανάδειξης και ανακάλυψης ταλέντου και προοπτική, μέσω ενός ολοκληρωμένου προγράμματος μαθητείας.
Παράλληλα, προβάλλεται ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τους άμεσα εμπλεκόμενους της αγοράς, και δη στους νεαρής ηλικίας που σκέφτονται την πιθανότητα να απασχοληθούν ενεργά στον τομέα της φιλοξενίας και της εστίασης, πως και έντονη προσφορά υπάρχει εκ μέρους των επιχειρήσεων του κλάδου, και το ενδιαφέρον τους για την περαιτέρω ανάπτυξη του ταλέντου τους είναι υπαρκτό, ενώ ταυτόχρονα και οι αξίες αναγνωρίζονται και επιβραβεύονται!
Σχεδιάστε και εφαρμόστε περιεκτικά και hands-on προγράμματα μαθητείας
Από την άλλη πλευρά, οι θεσμικοί –πρωτίστως– φορείς καλούνται να αντιμετωπίσουν με θετική ματιά και υπό απόλυτα επαγγελματικό πρίσμα τη σημασία και την αξία του σχεδιασμού και της υλοποίησης προγραμμάτων μαθητείας, τα οποία και θα αποσκοπούν στην ανάδειξη και μετεξέλιξη του ταλέντου και στην ανάπτυξη των ικανοτήτων στον τομέα των επαγγελμάτων της αγοράς φιλοξενίας.
Δεν νοείται το σύνολο των υπαλλήλων και στελεχών σας να μη γνωρίζει σε έκταση και βάθος τις διαδικασίες και εν γένει πρακτικές καθαρισμού και υγιεινής, ανεξαρτήτως εάν διαχειρίζεται ή ασχολείται με τον συγκεκριμένο τομέα.
Επιπροσθέτως, οφείλουν να καταδεικνύουν με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο την προοδευτικά ανοδική τροχιά που μπορεί να λάβει και να ακολουθήσει κάθε στέλεχος και υπάλληλος του κλάδου, εστιάζοντας κυρίως στο βάθος χρόνου και στη σταθερότητα περί της εργασιακής αποκατάστασης, καθώς καθημερινά «ξεφυτρώνουν» νέες προκλήσεις και ακόμη περισσότερες ανάγκες, που αποτιμώνται με το ανάλογο (χρηματικό) όφελος για τους ενδιαφερόμενους! Μάλιστα, ιδιαίτερα χρήσιμη αποδεικνύεται η αναφορά και η προβολή συγκεκριμένων στατιστικών μεγεθών που σχετίζονται με την απασχόληση στον τομέα της φιλοξενίας και της μαζικής εστίασης σε ό,τι αφορά το νεοεισερχόμενο προσωπικό.
Για παράδειγμα, σε διεθνές επίπεδο έχει αποδειχτεί πως 1 στους 3 μαθητευόμενους λαμβάνει προαγωγή εντός του πρώτου χρόνου κατά τον οποίο ολοκληρώνει τη μαθητεία του. Στοιχείο που, αν μη τι άλλο, καταδεικνύει το πώς τα μέλη μιας ομάδας μπορούν να αντλήσουν μεγαλύτερο βαθμό παρακίνησης προκειμένου να ακολουθήσουν μια πορεία ανέλιξης εντός των κόλπων μιας επιχείρησης.
Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία εφαρμόζεται ένα καλά δομημένο πλάνο προσωπικής ανάπτυξης των ίδιων των εργαζομένων. Να είστε σίγουροι πως εάν εφαρμόσετε μια σειρά από αντίστοιχης λογικής δράσεις και προγράμματα, θα είστε σε θέση να αντλήσετε ταλέντο ακόμη και από τον ανταγωνισμό, και δη στην περίπτωση που δείχνει προσκολλημένος σε παλαιότερης εποχής όσο και ξεπερασμένες λογικές και modus operandi.