Τι λέει η ETC

H ETC προτείνει την πλήρη κατάργησή του χάρτη και συγκεκριμένα την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών για όλους τους κατόχους Ψηφιακού Πιστοποιητικού Covid, ανεξάρτητα από τη χώρα/περιοχή προέλευσής τους. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει, αναφέρει η Επιτροπή. Με το 74% των Ευρωπαίων να είναι πλήρως εμβολιασμένοι και με τους εμβολιασμούς να συνεχίζονται, ο αντίκτυπος της πανδημίας στη δημόσια υγεία έχει τεθεί υπό έλεγχο εντός της ΕΕ. Η τεκμηρίωση της ανωτέρω πρότασης βασίζεται και στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC), το οποίο αναφέρει ότι:

  • αναγνωρίζει πως οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί στην ΕΕ δεν έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη μείωση της μετάδοσης του κορωνοϊού, των νοσηλειών ή των θανάτων και
  • προτείνει την κατάργηση του συστήματος συνδυαστικών δεικτών και χρωματικής κωδικοποίησης, αφού έχουν περιορισμένη αξία για τη δημόσια υγεία και την ενίσχυση των εμβολιασμών στους ταξιδιώτες.

Με επίκεντρο τον μεμονωμένο ταξιδιώτη, δεν δικαιολογείται να υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση των διεθνών ταξιδιών με τα ταξίδια εντός της ΕΕ. Ενώ αρκετά κράτη μέλη έχουν ήδη ανοίξει τα ταξίδια εκτός της ΕΕ υπό παρόμοιες συνθήκες όπως εντός της ΕΕ, ορισμένα εξακολουθούν να αποθαρρύνουν τα μη απαραίτητα ταξίδια σε οποιαδήποτε χώρα δεν περιλαμβάνεται στον πολύ περιορισμένο κατάλογο ασφαλών χωρών. Τα διεθνή ταξίδια θα πρέπει να είναι εφικτά με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τα ταξίδια εντός ΕΕ: με βάση τον εμβολιασμό, την ανάρρωση ή το αρνητικό τεστ Covid-19, με απαιτήσεις καραντίνας και συστάσεις για μη απαραίτητα ταξίδια αυστηρά σε περιοχές με πολύ υψηλά κρούσματα ή περιοχές ανησυχίας λόγω μεταλλάξεων.

Σε αυτή τη βάση, η ETC προτείνει την κατάργηση αυτού του συστήματος και καλεί επίσης τα κράτη μέλη να μην αξιοποιούν τη «Λευκή Λίστα» χωρών της ΕΕ. Παράλληλα, η ΕΤC επισημαίνει ότι τα κράτη μέλη θα πρέπει να αποκτήσουν «κοινή γραμμή» στον κατάλογο των αναγνωρισμένων εμβολίων, στη διάρκεια ισχύος των τεστ και των εμβολιασμών, στις απαιτήσεις για παιδιά (στα οποία πρέπει να επιτρέπεται να ακολουθούν τους ίδιους ισχύοντες κανόνες με τους ενήλικες ανεξάρτητα από τη δική τους κατάσταση εμβολιασμού) καθώς και στην αναγνώριση μικτών εμβολιασμών και αναμνηστικών δόσεων.

Αν και δεν μπορεί να υπάρξει ενιαία προσέγγιση σε όλες τις περιπτώσεις για σταδιακή, επιστημονικά τεκμηριωμένη και αποτελεσματική άρση των μέτρων ανάσχεσης, ο στενός συντονισμός της μελλοντικής πορείας είναι προς το κοινό ευρωπαϊκό συμφέρον.

Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη μέλη χρειάζεται να εργαστούν για ένα συντονισμένο σχέδιο εξόδου από την Covid για τα ταξίδια και τον τουρισμό. Αυτό περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

  • Εναρμονισμένη προσέγγιση για την πλήρη αποκατάσταση της ελευθερίας κινήσεων, αναγνωρίζοντας την ενδημική φύση της Covid-19 και αντικαθιστώντας πολύπλοκα συστήματα χρωματικής κωδικοποίησης.
  • Κοινά κριτήρια για το πότε θα διακοπεί η τακτική ιχνηλάτησης επιβατών (PLF) καθώς και τα πρότυπα υγιεινής σε μεταγενέστερο στάδιο (μάσκες προσώπου, κοινωνική αποστασιοποίηση κ.λπ.)
  • Απλούς και σαφείς κανόνες, ενιαίους σε όλη την Ευρώπη, προκειμένου να αποφευχθεί ένα συνονθύλευμα μέτρων εξόδου, παρόμοια με αυτά που είδαμε στην αρχή της κρίσης.
    Επίσης, θα πρέπει:
  • Όλα τα κράτη μέλη να αναγνωρίσουν τα επτά εμβόλια που εγκρίθηκαν από τον ΠΟΥ στα διεθνή ταξίδια, όπως έκαναν οι ΗΠΑ. Αυτή η επιλογή περιλαμβάνεται ήδη στον κανονισμό DCC και θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για μια πιο εναρμονισμένη προσέγγιση. Η πιστοποίηση εμβολίου που γίνεται αποδεκτή στα σύνορα χρειάζεται επίσης να γίνεται αποδεκτή και κατά την είσοδο σε εγκαταστάσεις του προορισμού. Αυτό το μέτρο θα επαναφέρει τη συνοχή εντός του χώρου Σένγκεν και θα απλοποιήσει τους ταξιδιωτικούς κανόνες για ταξιδιώτες εκτός ΕΕ.
  • Τα τεστ αντιγόνου να γίνονται συστηματικά αποδεκτά ως εναλλακτική λύση στα πιο χρονοβόρα και ακριβά τεστ PCR.
  • Αποφάσεις ισοδυναμίας DCC: Για τη διευκόλυνση της ανάκαμψης των διεθνών ταξιδιών, υποστηρίζουμε σθεναρά το τρέχον έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην αναζήτηση συμφωνιών με τρίτες χώρες για αμοιβαία αναγνώριση των πιστοποιητικών Covid-19. Υποστηρίζουμε ότι το DCC πρέπει να γίνει η βάση για ένα παγκόσμιο πρότυπο ψηφιακών πιστοποιητικών.
  • Ψηφιοποίηση των διαδικασιών πιστοποίησης: Οι χειροκίνητοι έλεγχοι DCC και PLF από το πλήρωμα εξακολουθούν να προκαλούν περιπλοκότητα και μεγάλες ουρές σε αεροδρόμια και λιμάνια. Η κατάσταση μπορεί να γίνει εξαιρετικά δύσκολα διαχειρίσιμη, καθώς ο όγκος επισκεψιμότητας θα αναπτύσσεται όλο και περισσότερο. Καλούμε, λοιπόν, τις εθνικές κυβερνήσεις να υποστηρίξουν την ψηφιοποίηση της διαδικασίας πιστοποίησης παρέχοντας ένα απλό μήνυμα τύπου «οκ για το ταξίδι», στο πλαίσιο της διαδικτυακής διαδικασίας check-in.

Αλλαγές για να διασωθεί η ευρωπαϊκή οικονομία και εκατομμύρια θέσεις εργασίας προτείνει το WTTC

Νεότερη έρευνα που διενήργησε η Oxford Economics για λογαριασμό του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC) αναφέρει ότι αναμένεται να περιοριστεί η ανάκαμψη του ευρωπαϊκού κλάδου ταξιδιών και τουρισμού αυτή τη χρονιά στο 23,9%. Βασική αιτία θεωρεί τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ιδιαίτερα κατά το πρώτο ήμισυ, οι οποίοι βέβαια συνέχισαν να εμποδίζουν την ανάκαμψη του κλάδου.
Τα επιτυχημένα προγραμμάτα εμβολιασμού και το Ψηφιακό Πιστοποιητικό Εμβολιασμού επέδρασαν θετικά στην ενδοευρωπαϊκή κινητικότητα, όμως, με τα σύνορα κλειστά για τον διεθνή τουρισμό, η Ευρώπη δυσκολεύεται να ανακάμψει.

Πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, η συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ ανερχόταν στα 1,92 τρισ. ευρώ, ή το 9,5% του συνόλου της οικονομίας. Το 2021 ο κλάδος αναμένει ανάπτυξη 30,7% σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ στην Ευρώπη η αντίστοιχη ανάπτυξη περιορίζεται σε 23,9% – μικρότερη από το ένα τέταρτο.

Για το 2022, η συμβολή των ταξιδιών και του τουρισμού στην ευρωπαϊκή οικονομία μπορεί να παρουσιάσει ετήσια αύξηση κατά 38%, δηλαδή κατά 439 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα επίπεδα αυτά βρίσκονται μακριά από την εποχή προ πανδημίας. Οι εγχώριες δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν το 2021, σε ετήσια βάση, κατά 30,2%, ενώ οι διεθνείς δαπάνες αναμένεται να σημειώσουν φέτος μικρότερη αύξηση, μόλις 19,3%, φτάνοντας τα 242 δισεκατομμύρια ευρώ – πολύ πιο κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα των 560 δισ. ευρώ το 2019. Το 2022, οι εγχώριες δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν κατά 27,7%. Ωστόσο, εξαιτίας των χαλαρών περιορισμών που ισχύουν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και με εκατομμύρια περισσότερους Ευρωπαίους πολίτες πλήρως εμβολιασμένους, οι διεθνείς δαπάνες αναμένεται να ανακάμψουν κατά 77,2% σε ετήσια βάση.

Το 2019, ο κλάδος των ευρωπαϊκών ταξιδιών και τουρισμού δημιούργησε περισσότερες από 38 εκατ. θέσεις εργασίας. Μετά την απώλεια 3,6 εκατ. θέσεων εργασίας πέρυσι, όταν η πανδημία οδήγησε τα διεθνή ταξίδια σε σχεδόν πλήρες αδιέξοδο, η αύξηση της απασχόλησης αναμένεται να παραμείνει στάσιμη φέτος. Για το 2022 το WTTC εκτιμά αύξηση των θέσεων εργασίας κατά 5,5 εκατ. (15,7%). Η πρόεδρος του WTTC, Julia Simpson, δήλωσε ότι ο δρόμος της ανάκαμψης είναι μακρύς ακόμα, θεωρώντας απαραίτητο να αντικατασταθεί η εικόνα των κατακερματισμένων περιορισμών με μια δέσμη εναρμονισμένων κανονισμών στα ταξίδια.

Τα 5 μέτρα του WTTC για επιτάχυνση της τουριστικής ανάκαμψης στην Ευρώπη

Η έρευνα της Oxford Economics εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάκαμψης θα επιταχυνθεί με την εφαρμογή πέντε μέτρων από τις κυβερνήσεις παγκοσμίως. Τα μέτρα αυτά αφορούν:

  • την ελεύθερη κυκλοφορία των πλήρως εμβολιασμένων ταξιδιωτών, ανεξάρτητα από την προέλευση ή τον τελικό προορισμό τους,
  • την εφαρμογή ψηφιακών λύσεων που επιτρέπουν εύκολα σε όλους τους ταξιδιώτες να αποδείξουν την κατάσταση ανοσίας Covid (όπως το ψηφιακό πιστοποιητικό Covid της ΕΕ), επιταχύνοντας τη διαδικασία στα σύνορα σε όλο τον κόσμο,
  • την αναγνώριση από τις κυβερνήσεις όλων των εμβολίων που έχουν εγκριθεί από τον ΠΟΥ,
  • τη συνεχή υποστήριξη της πρωτοβουλίας COVAX/UNICEF για τη διασφάλιση της δίκαιης διανομής των εμβολίων σε όλο τον κόσμο,
  • την εφαρμογή ενισχυμένων πρωτοκόλλων υγείας και ασφάλειας, τα οποία θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

Εάν ακολουθηθούν αυτά τα πέντε ζωτικής σημασίας μέτρα πριν από το τέλος του 2021, η έρευνα δείχνει ότι ο αντίκτυπος στην οικονομία και τις θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την Ευρώπη θα μπορούσε να είναι σημαντικός.
Η συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ θα μπορούσε να αυξηθεί:

  • το 2021 κατά 28,8% (σχεδόν 270 δισ. ευρώ),
  • το 2022 κατά 40,3% (πάνω από 480 δισ. ευρώ).

Οι διεθνείς δαπάνες θα μπορούσαν να αυξηθούν:

  • το 2021 κατά 26,3% και
  • το 2022 κατά το εντυπωσιακό νούμερο του 81,8%.

Η απασχόληση θα μπορούσε να αυξηθεί:

  • το 2021 κατά 4% και
  • το 2022, με τα σωστά μέτρα για τη στήριξη του κλάδου, ο αριθμός των απασχολουμένων το επόμενο έτος θα μπορούσε να ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, με ετήσια αύξηση 17,6% και φτάνοντας σχεδόν τα 43 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Εν κατακλείδι

Εφόσον μέχρι σήμερα δεν είχαμε τη δυνατότητα λήψης κάποιων κοινών αποδεκτών αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα διαχείρισης των μέτρων προφύλαξης έναντι της υγειονομικής κρίσης ούτε σε ευρωπαϊκό και πόσο μάλλον σε διεθνές επίπεδο, θεωρούμε δύσκολο να επιτευχθεί κάτι τέτοιο στο μέλλον – τουλάχιστον σε απόλυτο βαθμό. Σίγουρα πάντως αυτή η κρίση μάς έδειξε το κατά πόσο και πώς θα μπορούσε να συνεργαστεί η διεθνής κοινότητα κάτω από μια κοινή απειλή. Και η κρίση αυτή δεν έχει τελειώσει. Συνεχίζεται, όπως συνεχίζονται και τα μαθήματα διερεύνησης της αποτελεσματικής διεθνούς συνεργασίας προς όλους: από τις κυβερνήσεις έως τους απλούς πολίτες, που καλούνται να αντιμετωπίσουν στην καθημερινότητά τους τις διαφορετικές απόψεις και συμπεριφορές, μεταξύ εμβολιασμένων και μη. Εμείς από την πλευρά μας παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα είμαστε εδώ να σας ενημερώνουμε για αυτές μέσα από το περιοδικό όσο και μέσα από το site μας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας