Γρηγόρης Τάσιος – Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων
Οι αγορές μάς δείχνουν εμπιστοσύνη και οι τουρίστες επιλέγουν Ελλάδα.
Κερδίσαμε όλοι καταφέρνοντας να ανοίξουμε με ασφάλεια. Και η χώρα μας πήρε τα εύσημα από διεθνείς οργανισμούς για τον υποδειγματικό τρόπο επανεκκίνησης του τουρισμού, αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος. Από κει και πέρα, κερδισμένο είναι το μαζικό μοντέλο τουρισμού. Εδώ έπαιξαν ρόλο και τα voucher από την αναβολή των διακοπών της προηγούμενης χρονιάς. Σίγουρα δεν μιλάμε φέτος για μία χαμένη τουριστική χρονιά. Η ανάκαμψη έχει ξεκινήσει. Υπάρχουν κερδισμένοι και λιγότερο ή καθόλου κερδισμένοι; Παρακαλώ να αναφερθείτε στις διαφοροποιήσεις ανά περιοχή της χώρας και κατηγορίες καταλυμάτων. Είδαμε μια ισχυρή παγκόσμια τάση των ανθρώπων να ταξιδέψουν μετά την εμπειρία της πανδημίας και όλες οι εκτιμήσεις συμφωνούν πως το μαζικό μοντέλο θα συνεχίσει να είναι κυρίαρχο και στα επόμενα χρόνια. Ιδιαίτερα σημαντικό χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς είναι επίσης πως αναδείχθηκαν οι προορισμοί με οδική πρόσβαση, με πιο τρανταχτό παράδειγμα την Πελοπόννησο, εξαιτίας του αισθήματος ασφάλειας που εμπνέει στους επισκέπτες ο οδικός τουρισμός. Πρέπει, τέλος, να σημειώσουμε πως η καλή υγειονομική διαχείριση και η αξιόπιστη εικόνα της χώρας έπαιξαν σπουδαίο ρόλο στο να δούμε αξιοσημείωτη τουριστική ροή από τις ΗΠΑ, που δεν είχαμε δει ούτε προ πανδημίας, όπως επίσης και στο να αυξηθούν οι ροές από δύο αγορές που πρωταγωνίστησαν το καλοκαίρι, αυτές της Γαλλίας και της Πολωνίας.
Η στήριξη της πολιτείας υπήρξε πολύ σημαντική για όλο το προηγούμενο διάστημα και βοήθησε να αντέξουν και να κερδίσουν τη μάχη της επιβίωσης επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα υπέστησαν καθίζηση του τζίρου τους.
Οι τουριστικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε έναν διαρκή αγώνα δρόμου για να «βγάλουν τα σπασμένα» των τελευταίων ετών. Υπάρχει επαρκής κρατική βοήθεια; Χρειάζεται αυτή η βοήθεια να συνεχιστεί με δεδομένη την τουριστική ανάκαμψη; Τα όποια μέτρα στήριξης θα πρέπει να αφορούν όλους ή να εξειδικευτούν; Αν ναι, πώς;
Η στήριξη της πολιτείας υπήρξε πολύ σημαντική για όλο το προηγούμενο διάστημα και βοήθησε να αντέξουν και να κερδίσουν τη μάχη της επιβίωσης επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα υπέστησαν καθίζηση του τζίρου τους. Με υπεύθυνη συνδικαλιστική προσέγγιση και τεκμηριωμένες προτάσεις επικεντρώνουμε τώρα το ενδιαφέρον μας εκεί όπου εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές ανάγκες: στα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία πόλης ή τα αντίστοιχα των ορεινών προορισμών. Ταυτόχρονα, αναμένουμε και αναπτυξιακά μέτρα (όπως το «Εξοικονομώ» των τουριστικών επιχειρήσεων που αναμένεται να ανακοινωθεί άμεσα, συμβάλλοντας στην ανάκαμψη).
Ένα ισχυρό αίτημα των ξενοδόχων είναι η ρύθμιση των οφειλών του ΕΦΚΑ. Σε τι σημείο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις;
Δυστυχώς ο ΕΦΚΑ δεν έχει κατανοήσει και δεν έχει προσαρμόσει την πολιτική του στα πραγματικά δεδομένα της σημερινής συγκυρίας. Γιατί να μην υπάρχουν ως και 72 δόσεις; Γιατί να ξεκινήσουμε από τον Ιανουάριο του ’22; Γιατί να μη συμπεριλαμβάνονται όλες οι οφειλές; Δεν είναι νέα χρέη που δημιουργήθηκαν, αφού οι επιχειρήσεις ήταν κλειστές. Πρόκειται για ρυθμισμένες οφειλές που δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν, διότι φτάσαμε στο απόλυτο μηδέν. Χρειάζονται λοιπόν καλύτερη κατανόηση του περιβάλλοντος και περισσότερη ευελιξία τόσο από τον ΕΦΚΑ – όσο και από την ΑΑΔΕ, διότι και εκεί έχουμε αντίστοιχα ζητήματα.
Η τουριστική συνείδηση θα πρέπει να αρχίσει να καλλιεργείται ακόμη και από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Η δυσκολία εύρεσης προσωπικού ήταν φέτος σημαντικό πρόβλημα σε πολλά ξενοδοχεία. Ποιους θεωρείτε τους βασικότερους λόγους που συνέβη κάτι τέτοιο; Ποιο ήταν το μέγεθος του προβλήματος; Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;
Πράγματι εμφανίστηκαν πολλά τέτοια προβλήματα λόγω της αναστάτωσης που επέφερε στην αγορά εργασίας η πανδημία. Κάποιοι μετακινήθηκαν σε άλλους κλάδους για να εργαστούν, καθώς δεν τους έφταναν τα χρήματα της αναστολής, άλλοι πήραν τα χρήματα της αναστολής και αναζήτησαν και συμπληρωματική «μαύρη εργασία». Πιστεύω πως η κατάσταση θα εξομαλυνθεί, μπαίνοντας σε τροχιά ανάκαμψης, με τη σαιζόν επίσης να έχει διάρκεια για 6-7 μήνες. Για τους υπόλοιπους μάλιστα είναι σημαντικό το Ταμείο Ανεργίας, που τους καλύπτει, να συνδυαστεί και με δυνατότητες εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων.
Βλέπετε την «εισαγωγή» προσωπικού από τρίτες χώρες ως λύση που θα λάβει έκταση;
Αυτό συμβαίνει εδώ και 30 χρόνια και πλέον είναι εγκατεστημένα άτομα της δεύτερης γενιάς από ανθρώπους που ήρθαν από άλλες χώρες. Κάθε εργαζόμενος που βρίσκεται νόμιμα στη χώρα μας έχει δικαίωμα να δουλέψει.
Πώς κρίνετε τον βαθμό εκπαίδευσης, την ποσοτική επάρκεια του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού;
Η εκπαίδευση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και μάλιστα θα έλεγα πως η τουριστική συνείδηση θα πρέπει να αρχίσει να καλλιεργείται ακόμη και από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η φιλοξενία είναι το ισχυρό χαρτί για την ανάπτυξη της χώρας και το μέλλον των νέων γενιών θα εξαρτηθεί από τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες που θα έχουν να κάνουν καριέρα στον τουρισμό. Από κει και πέρα, σπουδαίο ρόλο στον σωστό προσανατολισμό της νέας γενιάς, προκειμένου να αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, μπορούν να παίξουν η μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση και τα δημόσια ΙΕΚ τουριστικής εκπαίδευσης, μέσα από το μηχανογραφικό των πανελλαδικών εξετάσεων. Ο ανθρώπινος παράγοντας πάντα έχει κρίσιμη σημασία. Ο τουρισμός μας είναι οι άνθρωποί του. Όσο καλύτερα εκπαιδευμένοι είναι και όσες περισσότερες δεξιότητες έχουν, τόσο περισσότερο κερδίζουν και οι ίδιοι και η τουριστική εικόνα της χώρας συνολικά.
Ελληνικά ΞενοδοχείαΗ κατάσταση στην αγορά σε τίτλους από τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρη Τάσιο
|