Αττική
Τα δεδομένα που προκύπτουν μέχρι τώρα, αναφορικά με την επερχόμενη τουριστική σαιζόν, ως ένα σημείο, δείχνουν «προβληματικά», κάνοντάς μας να ανησυχούμε δικαίως. Ήδη το πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους, η Αττική βίωσε πτωτικά μεγέθη τόσο σε επίπεδο πληρότητας όσο και στο ακόμη πιο σημαντικό δεδομένο του μέσου εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο, αλλά και στη μέση τιμή δωματίου. Για παράδειγμα, αρκεί να αναφέρω πως τον Φεβρουάριο καταγράφηκε μείωση της πληρότητας κατά 8,7%, του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο 10,1% και της μέσης τιμής δωματίου κατά 8%. Την ίδια στιγμή, πέρυσι η ευρύτερη περιοχή της Αττικής και των νησιών του Αργοσαρωνικού εμφάνιζε οριακή αύξηση της τάξεως του 1,5%. Παρ’ όλα αυτά, τους μήνες που θεωρούνται «high season», δηλαδή το τετράμηνο Ιουνίου–Σεπτεμβρίου, αλλά και τον Δεκέμβριο, σημειώθηκε πτώση του συνόλου των αριθμητικών δεικτών, κι αυτό, ενώ οι αφίξεις στο αεροδρόμιο εμφανίζονται ενισχυμένες.
Δυστυχώς, οι ξενοδόχοι της Αττικής βιώνουν έντονα το φαινόμενο της «παραξενοδοχίας», ενώ η απότομη όσο κι άναρχη γιγάντωση της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει οδηγήσει στη σταδιακή μετάλλαξη του ίδιου του προορισμού! Σε αυτή την πραγματικότητα έρχεται να προστεθεί κι η υπερπροσφορά κλινών η οποία και στηρίχτηκε στην ευκαιριακή εμπλοκή παραγόντων που δεν είχαν κάποιου είδους σχέση με την ξενοδοχειακή αγορά. Ξέρετε, ο προορισμός δεν απαρτίζεται αποκλειστικά από ξενοδοχεία, αλλά πρωτίστως είναι το σύνολο από ευτυχισμένους κατοίκους. Κάτι που αντανακλάται και στους επισκέπτες του. Η Αττική αντιμετωπίζει μια σειρά από ζητήματα, με προεξάρχοντα αυτά της καθαριότητας, της ασφάλειας και του φωτισμού. Παράλληλα, για την ενίσχυση της ροής της κίνησης προς τα νησιά του Αργοσαρωνικού απαιτείται ο σαφώς καλύτερος προγραμματισμός των δρομολογίων των πλοίων.
Δωδεκάνησα
Κως
Στην Κω φέτος παρατηρείται μια μικρή, σχετικά, πτώση στις προκρατήσεις, γεγονός που σαφώς και δύναται να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα, το οποίο, ωστόσο, αναμένεται να κριθεί από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Οφείλουμε ως κλάδος να επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στην αναζήτηση και την προσέλκυση της ποιότητας έναντι της ποσότητας. Το τελευταίο στοιχείο, εξάλλου, βοηθά μόνο στη δημιουργία ενός επίπλαστου κλίματος, δίχως ουσία. Σε επίπεδο διεθνών αγορών, η Γερμανία εμφανίζει μικρή πτώση, η Αγγλία παραμένει σταθερή, στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα, αυξημένη είναι η κίνηση από την ολλανδική αγορά, ενώ την ίδια στιγμή, καταγράφεται μεγάλη πτώση από την αγορά της Πολωνίας, καθώς φαίνεται πως δείχνει προτίμηση στην Τουρκία. Η τελευταία, σε συνάρτηση με την Αίγυπτο και την Τυνησία, έχει ανακάμψει σε σημείο τέτοιο που να έχει –σχεδόν– ξεπουλήσει, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση των τιμών όσο πλησιάζει η σαιζόν.
Σε αυτό το σημείο γεννάται η ευκαιρία για εμάς, καθώς το προϊόν μας είναι ποιοτικό και σε ανταγωνιστική τιμή. Η Κως, εκτός από την… παραδοσιακή «sea & sun» προσέγγιση, προσπαθεί τελευταία να αναδείξει πτυχές μιας οργανωμένης πρότασης εναλλακτικού τουρισμού. Για παράδειγμα, αναπτύσσουμε δυναμικά τον θαλάσσιο τουρισμό, βασιζόμενοι στην άρτια οργανωμένη μαρίνα του νησιού. Παράλληλα, έχουμε καταφέρει να αποτελέσουμε «δορυφόρο»–hub για τα κοντινά νησιά της Δωδεκανήσου, ενώ την ίδια στιγμή προσπαθούμε να θεμελιώσουμε τον αθλητικό τουρισμό, έχοντας ως αιχμή του δόρατος το τρίαθλο και το ποδήλατο. Επιπροσθέτως, εξαιτίας του γεγονότος ότι διαθέτουμε ιαματικές πηγές, σχεδιάζουμε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες του ιαματικού τουρισμού. Απλώς, θα πρέπει να αναπτύξουμε τις σχετικές υποδομές, οι οποίες δεν υφίστανται αυτή τη στιγμή.
Ένα ακόμη στοιχείο της στρατηγικής μας για την περαιτέρω διεύρυνση του παρεχόμενου τουριστικού μας προϊόντος είναι η γαστρονομία, για την οποία αφενός προωθούμε ολοένα και πιο δυναμικά τα τοπικά προϊόντα, τις συνταγές και τις ανάλογες γεύσεις στα μενού των τουριστικών επιχειρήσεων αφετέρου προσπαθούμε να αξιοποιούμε την ύπαρξη πιστοποιημένων οινοποιείων στο νησί μας, προκειμένου να ενισχύουμε τη ροή της επισκεψιμότητας προς αυτά, δημιουργώντας ταυτόχρονα τους ανάλογους δεσμούς διάδρασης με τους επισκέπτες. Το πλέον βασικό ζήτημα που αντιμετωπίζει η Κως σήμερα είναι το γεγονός πως ακόμη εκκρεμούν οι επισκευές των ζημιών που είχαν προκληθεί στις εν γένει υποδομές της από τους σεισμούς του 2017.
Κρήτη
Ηράκλειο
Δεν σας κρύβω πως στα τέλη της περασμένης χρονιάς και το πρώτο δίμηνο του 2019 υπήρξε σημαντική κάμψη στο επίπεδο των προκρατήσεων που κινήθηκε μεταξύ 30 και 40%! Αυτή τη στιγμή, η εν λόγω μείωση έχει ως ένα σημείο αποκατασταθεί, ωστόσο και πάλι κινείται μεταξύ –5 και –20%, ανάλογα με τον tour–operator και τη χώρα προέλευσης. Θεωρώ πως η φετινή τουριστική σαιζόν θα είναι διαφορετική, σε σχέση με ό,τι ίσχυε το 2018, καθώς περισσότερο μου φέρνει στο νου ό,τι συνέβη το 2017 κι εξηγούμαι: θα έχουμε μια πολύ δύσκολη αρχή, υπό την έννοια πως το δίμηνο Απριλίου–Μαΐου θα καταγραφεί κάμψη στα μεγέθη των επισκεπτών, ενώ στη συνέχεια θα υπάρξει μια εξισορρόπηση των μεγεθών και της κίνησης ευρύτερα. Ωστόσο, ικανοποιητικές πληρότητες θα πρέπει να αναμένουμε από την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου κι έπειτα!
Στο σύνολο της χρονιάς αναμένουμε πως θα υπάρξει μονοψήφια πτώση, που θα κινηθεί από –4 έως –6%, σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος. Το προϊόν μας είναι, τουλάχιστον, ικανοποιητικό και διατίθεται σε καλή τιμή, γεγονός που το κάνει ελκυστικό για τον μέσο Ευρωπαίο τουρίστα που προέρχεται πρωτίστως από τη Γερμανία, την Αγγλία, τη Ρωσία, τη Γαλλία κ.ο.κ. Ο κλάδος μας και στο Ηράκλειο αντιμετωπίζει τα ίδια –περίπου– προβλήματα με αυτά και των υπολοίπων περιοχών της χώρας, όπως είναι η υπερφορολόγηση, το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό των ξενοδοχείων είναι υπερχρεωμένα, η αδυναμία μεγάλου μέρους επαγγελματιών να επενδύσουν στην ανακαίνιση, τον εκσυγχρονισμό, ακόμη και την επισκευή των υφιστάμενων εγκαταστάσεών τους, ως απόρροια των δυσβάστακτων υποχρεώσεών τους απέναντι στις Δημόσιες Αρχές κ.ά.
Υπάρχει μια αντίληψη στους κρατούντες, που ανάγεται στο επίπεδο της εικονικής πραγματικότητας, περί της ξενοδοχειακής αγοράς και του προσπορισμού υπερκερδών. Η αλήθεια είναι δεδομένη και σκληρή για τους επαγγελματίες κι όσο δεν το αντιλαμβάνονται έγκαιρα αυτοί που πρέπει, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος το παρεχόμενο τουριστικό προϊόν να υπολείπεται των επιθυμιών των πελατών, αλλά και των απαιτούμενων ποιοτικών στάνταρ που καθορίζει η ίδια η αγορά. Τα ξενοδοχεία δεν έχουν φτάσει, απλώς, αλλά έχουν ήδη ξεπεράσει το επίπεδο των οριακών καταστάσεων! \