Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
Ιόνιο Πέλαγος
Ζάκυνθος
Στη Ζάκυνθο, έπειτα από μια διετία έντονης ανάπτυξης των μεγεθών, εκτιμάται πως φέτος θα βιώσουμε διψήφια διόρθωση προς τα κάτω. Η αλήθεια είναι πως αρχικά είχαμε τρομάξει με την… ελεύθερη πτώση που κατέγραφαν οι προκρατήσεις και που ξεπερνούσε σε ποσοστό ακόμη και το 30%, εν συγκρίσει με το αμέσως προηγούμενο έτος! Ωστόσο, τα πράγματα δείχνουν να έχουν βελτιωθεί ελαφρώς, σε σημείο που να περιορίζεται κατά τι η πτωτική πορεία. Σε επίπεδο αγορών προσέλκυσης τουρισμού, παρατηρείται πολύ μεγάλη πτώση στο εισερχόμενο ρεύμα από την Πολωνία, καθώς φέτος υπάρχει ροή προς την Τουρκία, αλλά και από τη Ρωσία. Κοντά σε αυτές είναι κι η βρετανική αγορά, που «παραδοσιακά» επιλέγει τη Ζάκυνθο για τις διακοπές της, ωστόσο, ενόψει Brexit, τα μηνύματα είναι «μεικτά». Σίγουρα, όμως, θα υπάρξει πτώση κι από τη συγκεκριμένη αγορά.
Η μείωση των τιμών, αφενός σπάνια βοηθά, εκτός κι εάν πρόκειται για κάτι το εντυπωσιακό, αφετέρου είναι δύσκολο να γίνει πράξη, λόγω της υπερφορολόγησης και της πρόσθετης χρέωσης του φόρου διαμονής. Μπορεί η αιχμή του δόρατος του ζακυνθινού τουριστικού προϊόντος να βασίζεται στο «sea & sun», εντούτοις απαιτείται περαιτέρω εξειδίκευση των παρεχόμενων προϊόντων, μέσω της οποίας θα διασφαλιστεί η προσφορά προστιθέμενης αξίας προς τους επισκέπτες, διαφοροποιώντας μας από άλλους προορισμούς, ακόμη κι αγορές. Δυστυχώς, όμως, η χώρα μας στερείται ενός ευρύτερου σχεδιασμού τουριστικής πολιτικής. Στη Ζάκυνθο το πρώτιστο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι αυτό της αποκομιδής των απορριμμάτων, καθώς το ζήτημα της εναπόθεσης το έχουμε επιλύσει. Αποτέλεσμα; Οι τουρίστες να έρχονται αντιμέτωποι με το αποκρουστικό θέαμα σωρών σκουπιδιών που βρίσκονται σε κάθε γωνιά του νησιού, καθώς οι τοπικές αρχές αδυνατούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά το πρόβλημα της αποκομιδής.
Κεφαλλονιά – Ιθάκη
Αρχικά, παρατηρήθηκε ένα… μούδιασμα των προκρατήσεων, που θεωρούμε πως οφείλεται στην αβεβαιότητα και την έντονη κινητικότητα γύρω από το Brexit, καθώς η Κεφαλλονιά, παραδοσιακά, προσελκύει σημαντικό πλήθος Βρετανών τουριστών. Ωστόσο, με το πέρασμα του χρόνου, την ωρίμανση σειράς αγορών στις οποίες είχαμε επιχειρήσει «ανοίγματα» εδώ και καιρό, αλλά και το γεγονός ότι ο χρόνος λειτουργεί πιεστικά προς την κατεύθυνση όσων ενδιαφέρονται να προγραμματίσουν τις διακοπές τους, καταφέραμε όχι απλώς να εξισορροπήσουμε τα αρχικά ελλειπτικά μεγέθη, αλλά και να τα υπερκεράσουμε. Μάλιστα, σήμερα, είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι πως θα καταφέρουμε να υποδεχτούμε περισσότερους τουρίστες σε σχέση με πέρυσι, σε ποσοστό που αναμένεται να κινηθεί ανοδικά μέχρι και κατά 5%!
Ως νησί δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα του εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος και λιγότερο στο πλήθος των επισκεπτών μας. Αποτέλεσμα; Να έχουμε καταφέρει να προσελκύουμε άνω του μέσου όρου εισοδήματος επισκέπτες, ενώ κι οι τιμές των ξενοδοχείων μας διαμορφώνονται σε πιο αυξημένα επίπεδα, εν συγκρίσει με τις γειτονικές μας περιοχές. Δείχνουμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το τουριστικό προϊόν που παρέχουμε στους επισκέπτες μας και θέτουμε σε προτεραιότητα την άμεση ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού, την αξιοποίηση του ορεινού όγκου του εθνικού δρυμού του Αίνου, για την υλοποίηση δράσεων πεζοπορίας και Mountain bike, και την ένταξη θαλάσσιων σπορ (λ.χ. κανόε / καγιάκ) στο πλούσιο υγρό στοιχείο από το οποίο περικλειόμαστε.
Στους σχεδιασμούς μας βρίσκεται κι η εκμετάλλευση των αναρίθμητων μοναστηριών, εκκλησιών, ιερών κειμηλίων που διαθέτουμε, ώστε να εξελίξουμε έτι περαιτέρω τον θρησκευτικό τουρισμό, απευθυνόμενοι σε γειτονικές χώρες (λ.χ. Βουλγαρία, Ρουμανία). Την τελευταία διετία έχουμε επιχειρήσει να επεκτείνουμε την τουριστική σαιζόν στα νησιά μας, με διαρκώς αυξανόμενα μεγέθη. Έτσι, τον Απρίλιο του 2017, υποδεχτήκαμε περί τους 3.500 επισκέπτες, τον επόμενο χρόνο 8.500, ενώ φέτος αισιοδοξούμε πως θα προσεγγίσουμε τους 12.000. Αυτό που έχουμε αντιληφθεί είναι πως απαιτείται ακόμη εκπαίδευση των επαγγελματιών της τουριστικής βιομηχανίας, προκειμένου ένα τέτοιο εγχείρημα να στεφθεί με επιτυχία και κέρδη για τους εμπλεκόμενους!
Λευκάδα
Η Λευκάδα εκτιμούμε πως θα κινηθεί στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα σε ό,τι έχει να κάνει με τα τουριστικά της μεγέθη. Το φαινόμενο της διόρθωσης δεν μας προκαλεί εντύπωση, καθώς κατά την τελευταία εξαετία σημειώθηκε ανοδικός ρυθμός, οπότε νομοτελειακά θα εμφανιζόταν και μια κάμψη. Θεωρούμε δε πως η Ελλάδα σε βάθος πενταετίας θα αποτελεί «ώριμο» προορισμό για τη διεθνή τουριστική αγορά, υποδεχόμενη το πλήθος των τουριστών που δύναται να εξυπηρετήσει, σε επίπεδο υποδομών και δυνατοτήτων φιλοξενίας.
Ως προορισμός έχουμε την ιδιαιτερότητα πως συνδυάζουμε το νησιωτικό με το ηπειρωτικό στοιχείο, καθώς η οδική σύνδεσή μας με την ηπειρωτική Ελλάδα μάς προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα που όμοιά τους δύσκολα συναντώνται.
Η Λευκάδα, εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν διαθέτει ιδιαίτερα αναπτυγμένη ξενοδοχειακή δυναμική, σε επίπεδο μεγάλων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, βασίζεται εν μέρει στον οδικό τουρισμό. Ωστόσο, η κύρια δυναμική της δεν είναι άλλη από τον θαλάσσιο τουρισμό, μέσω γιοτ και ιστιοπλοϊκών σκαφών, η οποία και διαρκεί τους περισσότερους μήνες του χρόνου. Μάλιστα, διαθέτουμε μαρίνα υψηλών προδιαγραφών, που μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και 1.000 σκάφη, και η οποία θεωρείται ως η καλύτερη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο Ιόνιο Πέλαγος, ενώ παράλληλα κατασκευάζεται και μία ακόμη. Την ίδια στιγμή, υπάρχει πλήρης άνθιση των επαγγελμάτων που στρέφονται γύρω από τα σκάφη, διασφαλίζοντας εργασία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε σημαντικό ποσοστό εργατικού δυναμικού!