Μπορεί να βρισκόμαστε στην αρχή της χρονιάς, εντούτοις έχετε επεξεργαστεί τον πλούτο δεδομένων που έχετε στη διάθεσή σας σε σχέση με την περυσινή τουριστική σαιζόν, προβαίνοντας ταυτόχρονα και σε ορισμένες προβλέψεις εν όψει της επερχόμενης περιόδου. Αλήθεια, πώς κινούνται αυτές;

Δημήτρης ΦραγκάκηςΠράγματι, είναι αρκετά νωρίς, προκειμένου κάποιος να είναι σε θέση με σχετική ασφάλεια να προβεί σε προβλέψεις περί του πώς θα κινηθεί η τουριστική σαιζόν το 2020. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία το παράδειγμα με τις αρκούντως αρνητικές προβλέψεις για την καλοκαιρινή περίοδο του 2019, ακόμη και τον Μάιο, είναι ακόμη… νωπό. Ευτυχώς, διαψεύστηκαν όσοι κινδυνολογούσαν ή χαρακτήριζαν τη χρονιά ως «χαμένη»! Για την ακρίβεια, το 2019 εξελίχθηκε καλύτερα απ’ ό,τι ανέμενε η συντριπτική πλειοψηφία των stakeholders του τουρισμού. Συγκεκριμένα, οι αφίξεις έκλεισαν με αύξηση που κινείται μεταξύ του 3 – 4%, ενώ τα έσοδα ήταν ενισχυμένα κατά 1 με 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος. Όσο για το τρέχον έτος, τα μηνύματα μέχρι τώρα είναι αισιόδοξα και καταδεικνύουν πως υπάρχει ζήτηση, και δη έντονη, για τη χώρα μας ως προορισμό. Το κλίμα είναι θετικό, ενώ γινόμαστε δέκτες αιτημάτων από διεθνείς αεροπορικές εταιρείες και tour operators, οι οποίοι επιθυμούν να εντάξουν την Ελλάδα στους σχεδιασμούς τους. Το σίγουρο είναι πως εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση του καλύτερου για τον ελληνικό τουρισμό!

Εδώ και μια τετραετία, το ζήτημα του επιχειρηματικού μετασχηματισμού, ψηφιακού ή μη, δείχνει να λαμβάνει έντονα αυξητικές διαστάσεις σε διεθνές επίπεδο. Ο ΕΟΤ εντάσσεται σε αυτή τη λογική;

Κατ’ αρχάς, οφείλω να ξεκαθαρίσω πως δεν έχουμε έρθει εδώ με τη λογική να γκρεμίσουμε, αντιθέτως να κτίσουμε, στηριζόμενοι σε μια υπαρκτή όσο και λειτουργική βάση. Είναι κοινά αποδεκτό πως ο ΕΟΤ, κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, έχει «αποψιλωθεί» σε επίπεδο αρμοδιοτήτων, ωστόσο η μονομανής επίκληση μιας πραγματικότητας δεν εισφέρει κάτι το θετικό ούτε ενισχύει την αποτελεσματικότητα που οφείλει να είναι απότοκο της δραστηριοποίησής του. Σε αυτό το πλαίσιο, επιδίωξή μας είναι με ό,τι καταπιανόμαστε και όποιο task καλούμαστε να φέρουμε εις πέρας, να το κάνουμε καλύτερα απ’ όλους! Σήμερα, η κεντρική αποστολή του ΕΟΤ είναι να προβάλλει, να προωθεί και να «πουλά» τουριστικό προϊόν στο εξωτερικό.

Εν προκειμένω, την πατρίδα μας ως προορισμό. Άρα, επιδίωξή μας είναι να αξιοποιούμε με το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα τους διαθέσιμους πόρους, οι καμπάνιες προβολής να πετυχαίνουν τους προκαθορισμένους στόχους, πάντοτε σε σχέση με τον προβλεπόμενο προϋπολογισμό, ενώ εξόχως σημαντικό είναι να καταφέρουμε να βρούμε τρόπους, σενάρια και στρατηγικές, ώστε να εργαζόμαστε εσωτερικά με καλύτερο, ταχύτερο, αποδοτικότερο και πιο άμεσο τρόπο! Η τελευταία πτυχή αποτελεί και τη μεγαλύτερη πρόκληση, καθώς συνοδεύεται κι από τους ανάλογους περιορισμούς της νομοθεσίας, τις διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης κ.ο.κ. Παρ’ όλα αυτά, επιθυμία μας είναι να δομήσουμε τον ΕΟΤ του 21ου αιώνα, ο οποίος θα αποτελεί έναν μεσαίου μεγέθους Οργανισμό, που θα έχει σημαντικό βαθμό παρέμβασης στη διεθνή τουριστική βιομηχανία.

Δημήτρης Φραγκάκης

Παράλληλα, θα έχει κυριαρχικό λόγο στο κομμάτι της τουριστικής προβολής της Ελλάδος στο εξωτερικό, από τη στιγμή μάλιστα κατά την οποία κάτω από αυτόν υπάγεται το σύνολο των προσπαθειών προβολής που λαμβάνουν χώρα από τους εμπλεκόμενους stakeholders, και θα διέπεται από τη λογική της προώθησης συμπράξεων μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Να είστε σίγουροι πως όχι απλώς ακολουθούμε τα τεκταινόμενα, αλλά σε πλείστες περιπτώσεις διαμορφώνουμε αυτά που πρέπει να γίνουν.

Πώς αξιολογείτε τη δραστηριότητα, την αποδοτικότητα και την επάρκεια των γραφείων του ΕΟΤ στο εξωτερικό;

Θα μπορούσα να σας απαντήσω με μεγαλύτερη ακρίβεια σε μερικές ημέρες, όταν και θα λάβει χώρα η ετήσια συνάντηση με τους διευθυντές τους και πραγματοποιηθεί μια ενδελεχής αξιολόγηση των 17 γραφείων του ΕΟΤ στο εξωτερικό. Πρόθεσή μας είναι να διαπιστώσουμε τι πήγε καλά, τι όχι, ποιες δυσκολίες προέκυψαν και πώς αντιμετωπίστηκαν, τι είδους ευκαιρίες αναδύονται σε κάθε χώρα ξεχωριστά κ.ο.κ. Πρόθεση της ηγεσίας του ΕΟΤ είναι τα γραφεία του στο εξωτερικό να αξιολογούνται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια-KPIs (Key Performance Indicators). Απώτερος σκοπός μας είναι τα υφιστάμενα γραφεία να δουλέψουν καλύτερα, αποδοτικότερα και περισσότερο αποτελεσματικά, σεβόμενα τα χρήματα των φορολογουμένων.

Να εξετάσουμε τρόπους επίτευξης της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, θέτοντας ως απώτερο σκοπό να αυξηθεί κατά δύο μήνες η σαιζόν σε συγκεκριμένους προορισμούς της πατρίδας μας

Επιπροσθέτως, για το 2020 δεν προβλέπεται η δημιουργία νέων γραφείων στο εξωτερικό. Ενδεχομένως, στο απώτερο μέλλον να εξετάζαμε την περίπτωση της Ισπανίας, καθώς αφενός η ίδια η χώρα είναι μεγάλη σε μεγέθη αφετέρου μπορεί να λειτουργήσει ως σημείο διασύνδεσης με τις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Επίσης, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε και τη σύσταση ενός γραφείου στην Αυστραλία, μια εξ ίσου μεγάλη χώρα, με κατοίκους που έχουν έντονη ταξιδιωτική κουλτούρα, που κινείται σε αντίθετο κλιματολογικά ημερολόγιο κι όπου η παρουσία του στοιχείου της ομογένειας είναι κάτι παραπάνω από έντονη, όσο και ισχυρή.

Μια από τις αρμοδιότητες του ΕΟΤ άπτεται της συμμετοχής της χώρας μας σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις. Υπάρχουν σκέψεις αναθεώρησης του πλάνου που εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια;

Σε ετήσια βάση, συμμετέχουμε σε 47 εκθέσεις στο εξωτερικό. Σε ορισμένες εξ αυτών είναι αδύνατον να λείψεις, έστω και αν δεν έχεις ενδεχομένως ως χώρα άμεση συνάφεια με το αντικείμενο είτε κάποιο απτό περιεχόμενο σε επίπεδο παρεχόμενου προϊόντος, υπηρεσιών και προορισμών να προσφέρεις. Εντούτοις, η δυναμική τους, καθώς επίσης το μείγμα και το επίπεδο των επισκεπτών που προσελκύουν, τη μεταβάλλει σε «must be» εκθεσιακό γεγονός. Από εκεί και πέρα, βρισκόμαστε σε μια διαδικασία αξιολόγησης των διεθνών εκθέσεων στις οποίες ο ΕΟΤ συμμετέχει έως σήμερα. Σταθμίζουμε το εάν θα πάμε, το πώς θα πάμε και το γιατί να πάμε! Για παράδειγμα, ξεκινάμε δοκιμαστικά να εφαρμόσουμε το αναθεωρημένο σκεπτικό μας με μια νέα προσπάθεια στο Ισραήλ.

Εκεί, εκτός από την «κλασική» τριήμερη έκθεση στο Τελ Αβίβ τον Φεβρουάριο, οργανώνουμε κι ένα εξειδικευμένο workshop, στο οποίο θα συμμετέχουν παράγοντες (tour operators, αεροπορικές εταιρείες κ.ο.κ.) της τοπικής τουριστικής αγοράς, αλλά κι οι Περιφέρειες της χώρας μας. Ουσιαστικά, καλούμε εκπροσώπους των 13 Περιφερειών της Ελλάδος να μείνουν μια πρόσθετη ημέρα στην πρωτεύουσα του Ισραήλ, προκειμένου να συμμετέχουν σε προκαθορισμένες Β2Β συναντήσεις για τις οποίες θα έχει μεριμνήσει εκ των προτέρων ο ΕΟΤ, ώστε να καταδείξουν την τουριστική τους πρόταση ως προορισμός για τους Ισραηλινούς επισκέπτες. Πρόκειται, ουσιαστικά, για την πιλοτική εφαρμογή μιας ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας ιδέας, η οποία, εάν εξελιχθεί στην πράξη όπως έχουμε σχεδιάσει, θα εφαρμοστεί και σε πλείστες άλλες περιπτώσεις.

Εκτός, όμως, από την αξιολόγηση κι αναθεώρηση των διεθνών εκθέσεων στις οποίες εν τέλει θα συμμετάσχει ο ΕΟΤ, προβαίνουμε άμεσα και στην εκ βάθρων ανανέωση κι αλλαγή των περιπτέρων με τα οποία λαμβάνουμε χώρα στα εκθεσιακά δρώμενα. Πλέον, το μέχρι πρότινος set up είναι ξεπερασμένο κι αδυνατεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες για την ύπαρξη ενός σύγχρονου, δυναμικού και «φρέσκου» image, που θα αντικατοπτρίζει την τουριστική βιομηχανία της χώρας μας. Την εποχή της εικονικής κι επαυξημένης πραγματικότητας και των big data, η εικόνα ενός εκθεσιακού περιπτέρου που περιλαμβάνει 2-3 οθόνες είναι έντονα αναχρονιστική. Ήδη έχουμε απευθυνθεί σε αρχιτεκτονικά γραφεία, προκειμένου να μας θέσουν τις προτάσεις τους, που σημειωτέον θέλουμε να «παντρεύουν» την εικόνα και την αισθητική με τη λειτουργικότητα, αξιοποιώντας σύγχρονα τεχνολογικά μέσα. Πάντοτε, φυσικά, υπό την αίρεση του διαθέσιμου budget.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας