Διαφάνεια οικονομικών δεδομένωνΓια ολόκληρο τον Απρίλιο του περασμένου έτους, το Υπουργείο Τουρισμού είχε προϋπολογίσει το ποσό των 44.946.535 ευρώ, εκ των οποίων ενταλματοποιήθηκαν τα 10.750.274,08 ευρώ και εν τέλει πληρώθηκαν τα 10.547.102,13 ευρώ. Κοιτάζοντας σε βάθος τα αριθμητικά δεδομένα, προκύπτουν δύο τινά: Είτε κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού ισχύει η -περιβόητη- λογική της… γονατογραφίας (δηλαδή, η διαδικασία λαμβάνει χώρα κυριολεκτικά στο… πόδι) ή υπάρχει πλήρης άγνοια των μεγεθών που προϋπολογίζονται σε σχέση με αυτά που ισχύουν και πληρώνονται.

Υπάρχει και μια τρίτη λογική εξήγηση που δεν είναι άλλη από το σκόπιμο… «φούσκωμα» των δαπανών, προκειμένου στο τέλος της ημέρας να φτάνουν τα μεγέθη στο επιθυμητό επίπεδο. Και πάλι πρόκειται για μια στρεβλή αντίληψη όσο και πρακτική, καθώς η… δημιουργική λογιστική αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες για την οικονομική δυσπραγία στην οποία βρέθηκαν τα δημόσια οικονομικά τα (πολλά) τελευταία χρόνια. Καθίσταται, απλώς, αδιανόητο σε μηνιαία βάση το budgeting να έχει ποσοστό υλοποίησης της τάξεως του 22%!

Εντυπωσιακά μεγάλες όσο και δυσνόητες αποκλίσεις

Ο προβληματισμός συνεχίζεται, καθώς εντύπωση προκαλούν τα ποσά που προϋ­πολογίζονται σε συγκεκριμένους κωδικούς, και δη στον τομέα της Μισθοδοσίας, με αυτά που εν τέλει πληρώνονται. Συγκεκριμένα, για τον Απρίλιο του 2018, είχε υπάρξει μέριμνα να προϋπολογιστεί στον Κωδικό Αριθμού Εξόδων (ΚΑΕ) υπ’ αριθμών 0211 με τον διακριτικό τίτλο «Βασικός μισθός» το ποσό των 9.008.477 ευρώ. Εάν αναρωτιέστε σχετικά με το τελικό ποσό που ενταλματοποιήθηκε κι εν τέλει πληρώθηκε, αυτό ήταν 2.988.306,64 ευρώ. Κάτι λιγότερο από το 30% του προϋπολογισθέντος ποσού! Κάτι που για τον συγκεκριμένο κωδικό δεν δύναται να ισχύει, καθώς σχετίζεται άμεσα με τη μισθοδοσία των υπαλλήλων και στελεχών του Υπουργείου Τουρισμού!

Μάλιστα, στα ίδια πάνω–κάτω επίπεδα κινούνται και τα ποσά για τον Μάρτιο του 2018, καθώς είχαν προϋπολογιστεί 8.983.788 ευρώ, μα τα ενταλματοποιηθέντα ανήλθαν σε 2.240.189,43 ευρώ. Αντιθέτως, τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους καταγράφηκε σημαντικά μεγαλύτερη απόκλιση στον περίφημο κωδικό 0211, καθώς είχαν προϋπολογιστεί 8.986.400 ευρώ, από τα οποία και πληρώθηκαν 1.492.492,83 ευρώ. Ποσό που αντιπροσωπεύει το 1/6 του αρχικού ζητούμενου! Αντίστοιχα, μεγάλες αποκλίσεις υπάρχουν και σε σειρά άλλων ΚΑΕ, όμως, λόγω του γεγονότος ότι τα ζητούμενα ποσά δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλα, καθώς συνήθως κινούνται σε επίπεδα μικρότερα των 300–400.000 ευρώ, δεν υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον.

Με μια πρώτη ματιά, τουλάχιστον, καθώς αντιμετωπίζονται ως μεμονωμένα μεγέθη. Ωστόσο, στην περίπτωση κατά την οποία προστεθεί το σύνολο των προϋπολογισθέντων ποσών των Κωδικών Αριθμών Εξόδων, τότε το αποτέλεσμα μπορεί να προκαλέσει αίσθηση! Για παράδειγμα, στον κωδικό 3299, με τον άκρως γενικό τίτλο: «Λοιπές αποδόσεις σε Οργανισμούς, Φυσικά και Νομικά πρόσωπα» υπάρχει μια προϋπολογισθείσα πρόβλεψη της τάξεως των 20.777.000 ευρώ, ενώ τελικά πληρώθηκαν 3.919.178,95 ευρώ! Στον κωδικό 0813 που αφορά σε «Μισθώματα κτιρίων», μπορεί ο προϋπολογισμός να αναφέρει το ποσό των 1.555.000 ευρώ, εντούτοις πληρώθηκαν 307.082,07 ευρώ.

Οι «Αμοιβές καθαριότητας» στον ΚΑΕ 0875, προϋπολογίζονται στις 284.272 ευρώ, όταν τελικά πληρώθηκαν 22.075,85 ευρώ. Σε επίπεδο προβολής, δημοσιότητας και εν γένει δημοσίων σχέσεων, στους κωδικούς 0845 (Κάθε είδους δαπάνες δημοσίων σχέσεων) και 0844 (Εκθέσεις-Οργάνωση συνεδρίων και πολιτιστικών εκδηλώσεων) είχαν προϋ­πολογιστεί 150.000 και 100.000 ευρώ, αντίστοιχα. Τελικά, πληρώθηκαν 731,88 και… 0 ευρώ, αντίστοιχα!

Η ανάγκη του είναι και του φαίνεσθαι τίμια της συζύγου του Καίσαρα!

Το σύνολο των ανωτέρω αντικατοπτρίζει μια λογική, αισθητή κι εν τέλει απτή πρακτική δημόσιας διοίκησης που κάθε άλλο παρά δείχνει να σέβεται τους ίδιους τους πολίτες και κάθε ενδιαφερόμενο εμπράκτως, ενώ την ίδια στιγμή αφήνει «σκιές» τις οποίες καθείς μπορεί να κρίνει, να εξηγήσει, αλλά πρωτίστως να υποθέσει κατά το δοκούν! Είναι το σημείο εκείνο που κάνει την εμφάνισή της η ρήση περί της συζύγου του Καίσαρα και της τιμιότητας… Έννοιες όπως διαφάνεια, χρηστή διοίκηση κι ανοικτά δεδομένα πρέπει να θεωρούνται ως αυτονόητη πραγματικότητα κι όχι δακτυλοδεικτούμενη εξαίρεση!

Πολλώ δε μάλλον, όταν εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία ταλαιπωρούμαστε ως χώρα από αδιαφάνεια και κατασπατάληση δημόσιων οικονομικών δεδομένων κι από ταυτόχρονη φαλκίδευση (λέγε με και «μαγείρεμα») στοιχείων. «Greek statistics» ονομάζονται κι έχουν… στοιχειώσει ολόκληρες γενιές, πλέον, συμπατριωτών μας. Θα πρέπει να επισημανθεί πως η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, και δη το τμήμα Τακτικού Προϋπολογισμού, ΠΔΕ & ΜΠΔΣ, είναι επιφορτισμένο με τη σύνταξη και δημοσίευση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Τουρισμού σε μηναία βάση.

Η «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» επιχείρησε πολλαπλές φορές να έρθει σε επικοινωνία με τη συγκεκριμένη Διεύθυνση, εντούτοις δεν προέκυψε καμία απάντηση.
Συνεχίζεται…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας