Διαφάνεια οικονομικών δεδομένων Πόσες φορές δεν έχετε ακούσει το απόφθεγμα «Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, αλλά πρέπει να φαίνεται και ως τέτοια»; Προφανώς πολλές! Όσοι κι οι μήνες που το Υπουργείο Τουρισμού έχει σταματήσει να δημοσιοποιεί τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του, όπως και υποχρεούται να κάνει, σύμφωνα με το Άρθρο 15 του Νόμου 4305/2014! Για την ακρίβεια, αγνοούνται! Ή κάτι άλλο; Και εάν πρόκειται για αμέλεια ή πλημμελή άσκηση των καθηκόντων ορισμένων υπαλλήλων, δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί που να διασφαλίζουν πως τέτοια φαινόμενα δεν μπορεί να λαμβάνουν χώρα επί σχεδόν ένα έτος;
Το Υπουργείο Τουρισμού έχει πάψει εδώ και περίπου 1 χρόνο να δημοσιοποιεί τα στοιχεία εκτέλεσης του μηνιαίου προϋπολογισμού του!
Τρίτη, 26 Ιουνίου 2018. Σημαδιακή, όπως θα αποδειχτεί στην πορεία εξέλιξης της ιστορίας μας, ημέρα, καθώς τότε ήταν που «ανέβηκαν» και δημοσιοποιήθηκαν ταυτόχρονα τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Τουρισμού, τόσο για τον Μάιο όσο και τον Απρίλιο του 2018. Έκτοτε, τίποτα! Ούτε ένας μήνας, πέραν του Απριλίου του περασμένου έτους, αλλά ούτε και μία αναφορά έστω ενός κωδικού ή ευρώ. Διαφάνεια (και οικονομικά δεδομένα)… αγνοούνται!
Υπενθυμίζεται πως ελάχιστες ημέρες νωρίτερα, το Σάββατο 16 Ιουνίου 2018, είχε καταψηφιστεί στη Βουλή η πρόταση μομφής που είχε καταθέσει η Νέα Δημοκρατία εναντίον της κυβέρνησης, αναφορικά με την προωθούμενη τότε συμφωνία Ελλάδος – Σκοπίων, σχετικά με το ονοματολογικό. Διαδικασία που εκκινούσε μια σειρά από ταχύτατα εξελισσόμενες διαδικασίες γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, δίνοντας ισχυρή αίσθηση, σχετικά με το πώς αναμενόταν να διαμορφωθούν τα πράγματα με τη συνδρομή των βουλευτών των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, στέλεχος των οποίων ήταν μέχρι πρότινος κι η υπουργός Τουρισμού κι υποψήφια Ευρωβουλευτής, Έλενα Κουντουρά.
Εντύπωση προκαλούν τα ποσά που προϋπολογίζονται σε συγκεκριμένους κωδικούς, και δη στον τομέα της Μισθοδοσίας, με αυτά που εν τέλει πληρώνονται. Συγκεκριμένα για τον Απρίλιο του 2018, είχε υπάρξει μέριμνα να προϋπολογιστεί το ποσό των 9.008.477 ευρώ. Τι πληρώθηκε εν τέλει; 2.988.306,64 ευρώ. Κάτι λιγότερο από το 30% του προϋπολογισθέντος ποσού!
Μάλιστα, το… μήνυμα είχε σταλεί κάτι παραπάνω από ξεκάθαρα, με τη διαγραφή του Δημήτρη Καμμένου από την Κοινοβουλευτική Ομάδα των Ανεξάρτητων Ελλήνων, έπειτα από απόφαση του προέδρου του κόμματος, Πάνου Καμμένου, καθώς είχε ψηφίσει υπέρ της πρότασης μομφής.
Νομοθεσία ενδυνάμωσης της διαφάνειας!
Σημειώνεται πως ο Νόμος υπ’ αριθμών 4305 του 2014, που δημοσιεύτηκε στο Νο 237 Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, την 31η Οκτωβρίου 2014, αφορά την ανοικτή διάθεση και περαιτέρω χρήση εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του Δημόσιου τομέα, σε τροποποίηση του Νόμου 3448/2006 (Α’ 57), με την ταυτόχρονη προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2013/37/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου. Σκοπός του; Η περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας!
Σε αυτή τη νομοθεσία υπάγεται κι η μηνιαία δημοσίευση της εκτέλεσης προϋπολογισμού του Ειδικού φορέα 45–110 του Υπουργείου Τουρισμού. Όσο για το Άρθρο Νο 15, εντάσσεται στο Κεφάλαιο Β’ της σχετικής νομοθεσίας για την περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας στον Δημόσιο τομέα. Έπειτα, λοιπόν, από το άρθρο 10 του Νόμου 3861/2010, προστίθεται άρθρο 10Α που αναφέρει τα εξής:
«Άρθρο 10Α. Δημοσίευση Εκτέλεσης Προϋπολογισμών
1. Το Δημόσιο, ανά Υπουργείο, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και τα αντίστοιχα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) αυτών, δημοσιεύουν στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού τους στην ιστοσελίδα τους και στο «Πρόγραμμα Διαύγεια», περιγράφοντας αναλυτικά στο σκέλος των εσόδων τα προϋπολογισθέντα, βεβαιωθέντα και εισπραχθέντα ποσά ανά Κωδικό Αριθμό Εσόδου και στο σκέλος των εξόδων τα προϋπολογισθέντα, τα ενταλματοποιηθέντα και πληρωθέντα ποσά ανά Κωδικό Αριθμό Εξόδου.
2. Η δημοσίευση γίνεται αμελλητί και εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό για τεχνικούς λόγους γίνεται το αργότερο εντός δέκα (10) ημερών μετά το πέρας κάθε ημερολογιακού μήνα.
3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών μπορεί να καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου».
Και ένα και δύο και τρία «αγκάθια»…
Στην περίπτωση του Υπουργείου Τουρισμού παρατηρούνται δύο –τουλάχιστον– ευδιάκριτες δυσαρμονίες και μη–συμβατές με το περιεχόμενο του Άρθρου 15 του Νόμου υπ’ αριθμών 4305 του 2014 πρακτικές. Κατά πρώτον, τα δεδομένα που σχετίζονται με την πορεία εκτέλεσης του μηνιαίου προϋπολογισμού του Υπουργείου, απλώς δεν δημοσιεύονται ούτε ημερολογιακά ούτε ουσιαστικά. Τα στοιχεία που αφορούσαν την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του περασμένου Απριλίου αποτέλεσαν και τα τελευταία που γνωστοποιήθηκαν ή δημοσιοποιήθηκαν! Έκτοτε, σιωπή κι έλλειψη πλήρους ενημέρωσης! Τουλάχιστον…
Κατά δεύτερον, υπάρχει θέμα με τον χρόνο δημοσιοποίησης των δεδομένων, καθώς η διαδικασία θεωρείται πως γίνεται αμελλητί, δηλαδή δίχως χρονοτριβή, ενώ δίνεται και χρονική πίστωση της τάξεως των 10 ημερών μετά την ολοκλήρωση κάθε ημερολογιακού μήνα για την ανάρτησή τους είτε στον δικτυακό τόπο του ίδιου του Υπουργείου είτε στη «Διαύγεια». Χρονικά περιθώρια τα οποία στην πράξη γίνονταν… λάστιχο, φτάνοντας κατά μέσο όρο σε επίπεδα διμήνου! Κάτι, που θεωρείται ανεπίτρεπτη όσο και μη–σύνομη πρακτική, η οποία ενδεχομένως να ξεκίνησε ως έκτακτη ανάγκη, ωστόσο στην πορεία των πραγμάτων καθιερώθηκε ως… θέσφατο!