Η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ κυρία Χριστίνα Τετράδη, μιλά στην Τουριστική Αγορά και το TourMarket.gr για τα μείζονα ζητήματα του ελληνικού τουρισμού
–Εκτιμήσεις αναφέρουν σε ελλείψεις προσωπικού που φτάνουν στις 55.000 χιλιάδες θέσεις εργασίας στα ξενοδοχεία. Ποιά είναι η κατάσταση σήμερα στην αγορά; πόσο σας αγγίζει εσάς ως επιχειρηματία;
Χριστίνα Τετράδη: Υπάρχει έλλειψη επαρκούς προσωπικού στα ξενοδοχεία. Αυτό δεν είναι ένα νέο πρόβλημα αλλά τώρα έχει γίνει περισσότερο εμφανές και έντονο. Πολλά ξενοδοχεία δεν έχουν ανοίξει όλα τα τμήματα τους επειδή δεν μπορούν να τα στελεχώσουν. Έτσι αναγκάζονται να αφήσουν εκτός λειτουργίας τμήματα όπως το δεύτερο εστιατόριο ή το μπαρ. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη με το περιορισμένο – αναγκαστικά- προσωπικό να καλείται να καλύψει όσες περισσότερες ανάγκες μπορεί. Πάντα σε συνεννόηση μαζί τους καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια με υπερωρίες. Δίνουμε μαζί την μάχη να εξυπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους ανθρώπους που μας επέλεξαν να μας εμπιστευτούν τις διακοπές τους.
Μιλώντας για τις δικές μας ξενοδοχειακές μονάδες θα έλεγα ότι δεν έχουμε το πρόβλημα στο βαθμό που το αντιμετωπίζουν πολλοί άλλοι συνάδελφοι. Πιστεύω, ότι σε αυτό έχει συμβάλει – μεταξύ άλλων – ότι διατηρούμε μακροχρόνιες και στενές ανθρώπινες σχέσεις με τους εργαζόμενους της επιχείρησης μας. Αυτή η πολιτική μας εξασφαλίζει όχι μόνο υψηλή ποιότητα υπηρεσιών αλλά και αλληλοκατανόηση στην αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων και αυτά είναι πολύ σημαντικά κατά την άποψή μου.
– Που οφείλεται η έλλειψη προσωπικού;
Χριστίνα Τετράδη: Σίγουρα σε ένα βαθμό στη ασταθή κατάσταση που δημιουργήθηκε κατά την διάρκεια της πανδημίας τα προηγούμενα χρόνια όπου πολλοί αναγκάστηκαν να αναζητήσουν εργασία σε άλλους τομείς και δεν έχουν επιστρέψει στο τουρισμό. Επίσης, πολλοί οδηγήθηκαν στο να κάνουν δικές τους δουλειές. Πιστεύω ότι αρκετοί από αυτούς θα επιστρέψουν σταδιακά στον τουρισμό μόλις βεβαιωθούν ότι η κατάσταση σταθεροποιείται ή ανακαλύψουν ότι ο τουρισμός προσφέρει μια ελκυστική εργασία. πολοι έμπειροι έχουν στραφεί στον τομέα των συμβούλων στο κλάδο της εξειδίκευσής τους ενώ κάποιοί έχουν φύγει στο εξωτερικό. μεγάλο μέρος του δυναμικού απορροφάται από τα Rbnb που είναι σε θέση να προσφέρουν – δρώντας εκτός νομιμότητας- όρους εργασίας ελκυστικότερους από αυτούς που μπορούν να προσφέρουν τα ξενοδοχεία που ειναι αναγκασμενα να είναι νόμιμα. Για παράδειγμα μπορούν να προσφέρουν εργασία λιγότερων ωρών, με ασφάλιση μόνο 50 ημερών που θα καλύψει την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των εργαζομένων και τα υπόλοιπα χρήματα “μαύρα” πράγμα που συνεπάγεται ότι οι εργαζόμενοι θα πάρουν σημαντικά περισσότερα χρήματα στο χέρι αλλά το ασφαλιστικό σύστημα χάνει σημαντικές εισφορές και τα ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν ένα αθέμιτο και ασφυκτικό ανταγωνισμό. Άλλες περιπτώσεις που έχουμε δει είναι ομάδα chef να προσφέρουν τις υπηρεσίες σε βίλες πετυχαίνοντας καλύτερες απολαβές και φυσικά πολύ ποιό μειωμένη πίεση στην εργασία τους. όπως καταλαβαίνετε άλλο είναι να μαγειρεύεις για 30 άτομα και άλλο για μερικές εκατοντάδες.
Τα Rbnb αποτελούν μια τελευταία ανερχόμενη τάση για την οποία δεν μπορεί κανείς να ζητήσει να ανασταλεί αλλά είναι απολύτως λογικό να απαιτήσει αφενός να λειτουργούν νόμιμα, τόσο σε επίπεδο ασφάλειας και διασφάλισης ποιοτικής προσφοράς υπηρεσιών όσο και σε επίπεδο τήρησης των φορολογικών και ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων.Σε περίπτωση που δεν υπάρξουν επαρκείς έλεγχοι όχι μονο τα ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν ένα αθέμιτο ανταγωνισμό αλλά και η εικόνα της χώρας ως ποιοτικός τουριστικός προορισμός μπορεί να δεχθεί πλήγμα. Αν η νομιμότητα γίνει ο κανόνας πιστεύω ότι πολλές από αυτές τις διαθέσιμες κλίνες θα βγουν εκτός αγοράς αφού θα δουν ότι δεν τις συμφέρει οικονομικά να λειτουργούν.
–Πιστεύετε ότι το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με την ¨εισαγωγή” προσωπικού από άλλες χώρες;
Χριστίνα Τετράδη: Βρισκόμαστε σε μια σχετική συζήτηση με το υπουργείο μετανάστευσης αλλά προσωπικά δεν πιστεύω ότι αυτό αποτελεί ικανοποιητική λύση. Οι άνθρωποι αυτοί είναι τελείως ανεκπαίδευτοι και στην πλειοψηφία τους δεν μιλούν ούτε αγγλικά. Αν αυτό είναι ανεκτό για να εργαστεί σε ένα σπίτι ως οικιακή βοηθός όπου θα συνεννοείστε με νοήματα δεν είναι καθόλου λειτουργικό σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον όπου οι απαιτήσεις είναι – και πρέπει να είναι- σαφώς υψηλότερου επιπέδου.
-Ποιά μέτρα πιστεύεται ότι θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της κατάστασης;
Χριστίνα Τετράδη: Το πρόβλημα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με πολιτικές που αποσκοπούν σε ποιο μακροχρόνιες λύσεις. Πολιτικές , για παράδειγμα, που επιδοτούν την εργασία αντί για την ανεργία θα βοηθούσαν ιδιαίτερα στο να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στο τουρισμό. Παράλληλα θα πρέπει να χτυπηθεί η “γρίζα” εργασία που αποτελεί αγκάθι τόσο για το κράτος όσο και τις νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις. Το κράτος οφείλει να εξασφαλίσει επαρκείς ελέγχους για να αποτρέψει τις “μαύρες” εισπράξεις και πληρωμές και να διασφαλίσει κανόνες υγιεινής και ασφάλειας σε όλα τα καταλύματα και ιδιαίτερα στα τύπου Airbnb όπου είναι αναμενόμενο, λόγω έλλειψης ελέγχων αλλά και επαγγελματισμού να παρουσιάζουν σε μεγαλύτερο βαθμό τέτοια φαινόμενα.