Αυξανόμενη σημασία των κλιματολογικών συνθηκών

Οι κλιματολογικές συνθήκες έχουν καθοριστική σημασία για το πού επιλέγουν να ταξιδέψουν οι Ευρωπαίοι. Ο ευχάριστος καιρός συνεχίζει να αποτελεί το κορυφαίο κριτήριο για την επιλογή ενός προορισμού, καθώς αναφέρεται από το 19% των ερωτηθέντων ως ο πιο σημαντικός παράγοντας. Εν τω μεταξύ, οι Ευρωπαίοι ανησυχούν όλο και περισσότερο για τον αντίκτυπο των ακραίων καιρικών φαινομένων στα ταξιδιωτικά τους σχέδια. Το 14% το αναφέρει πλέον ως την πρωταρχική του ανησυχία, σημειώνοντας αύξηση 7% από την προηγούμενη έρευνα που διεξήχθη τον Μάιο του 2023. Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες μπορεί επίσης να επηρεάζουν την επιλογή των μεταφορικών μέσων των Ευρωπαίων κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους. Αν και οι πτήσεις παραμένουν η κορυφαία επιλογή για τους μισούς από τους ερωτηθέντες (50%), ένας αυξανόμενος αριθμός Ευρωπαίων επιλέγει πιο οικολογικούς τρόπους μεταφοράς. Το 17% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τρένο ή λεωφορείο κατά τη διάρκεια του επόμενου ταξιδιού του. Εν τω μεταξύ, ο αριθμός των ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να οδηγήσουν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους έχει μειωθεί κατά 7%.

Οι Ευρωπαίοι εξακολουθούν να θέλουν να ταξιδέψουν, αλλά λιγότερο από έναν χρόνο πριν – τα ταξίδια αναψυχής είναι ελαφρώς μειωμένα, ενώ τα επαγγελματικά ταξίδια έχουν αυξηθεί. Η έκθεση αυτή παρακολουθεί το κλίμα και τα βραχυπρόθεσμα σχέδια για τα εγχώρια και ενδοευρωπαϊκά ταξίδια και είναι το 17ο κύμα ενός προγράμματος έρευνας αγοράς που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2020. Τα αποτελέσματα βασίζονται σε δεδομένα που συλλέχθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2023 από Ευρωπαίους σε 10 αγορές προέλευσης «υψηλού όγκου» τουριστών.
• Το 68% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να ταξιδέψει μεταξύ Οκτωβρίου 2023 και Μαρτίου 2024, σημειώνοντας μείωση 3% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Η επιθυμία για ταξίδια είναι πιο έντονη μεταξύ των Ευρωπαίων ηλικίας άνω των 35 ετών (71%) και συγκριτικά χαμηλότερη (61%) μεταξύ των ατόμων ηλικίας 18-34 ετών.
• Το 38% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να ταξιδέψει κατά τους φθινοπωρινούς μήνες (Οκτώβριος-Νοέμβριος) και άλλο ένα 32% κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων (Δεκέμβριος-Ιανουάριος).
• Η επίσκεψη σε γειτονική χώρα αποτελεί την πρώτη επιλογή για το 32% των ταξιδιωτών.
• Οι προθέσεις για ταξίδια αναψυχής (69%) μειώνονται ελαφρώς σε σχέση με έναν χρόνο πριν (72%), ενώ το μερίδιο των ταξιδιωτών που σχεδιάζουν επαγγελματικό ταξίδι αυξάνονται στο 8% (+3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2022).
• Με το καλοκαίρι να έχει τελειώσει, τα Sun & Beach ταξίδια δίνουν τη θέση τους στα City Breaks (19%), στα ταξίδια που έχουν σχέση με τον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά (17%) και τη φύση και τις υπαίθριες δραστηριότητες (14%) ως κυρίαρχες επιλογές για τους πιο ψυχρούς μήνες.
Η χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον επιλογών μεταφοράς αυξάνεται στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών
• Οι μισοί Ευρωπαίοι θα ταξιδέψουν αεροπορικώς στον επόμενο ταξιδιωτικό τους προορισμό. Η χρήση τρένων ή λεωφορείων για τις μετακινήσεις τους αυξάνεται στο υψηλότερο καταγεγραμμένο επίπεδο (17%, αύξηση κατά 5% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν), αποτελώντας μια πιο πράσινη εναλλακτική λύση έναντι της οδήγησης (25%, μείωση κατά 7% σε σύγκριση με το 2022).
• Το μερίδιο των ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να δαπανήσουν έως 1.000 ευρώ (44%) μειώνεται (-9%) σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, ενώ το μερίδιο εκείνων που έχουν προϋπολογισμό άνω των 1.500 ευρώ αυξάνεται κατά 7% (34%). Είναι ενδιαφέρον ότι η προβλεπόμενη διάρκεια παραμονής παραμένει παρόμοια με την ίδια περίοδο πέρυσι – παρά την αύξηση των ταξιδιωτικών τιμών.
• Οι 4-6 διανυκτερεύσεις παραμένουν η πιο συνηθισμένη διάρκεια παραμονής (29%). Το ποσοστό των ταξιδιωτών που προγραμματίζουν ταξίδια για περισσότερες από 7 διανυκτερεύσεις αυξάνεται με την ηλικία, από 36% μεταξύ των Ευρωπαίων ηλικίας 18-24 ετών σε 42% στην ηλικιακή ομάδα +54 ετών.
• Τα ξενοδοχεία παραμένουν η κύρια επιλογή διαμονής για το 53% των Ευρωπαίων και έχουν ενισχύσει τη θέση τους σε σχέση με το καλοκαίρι του 2023 (+3%), ενώ ακολουθούν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις (15%).
• Το 45% των ταξιδιωτών έχει κάνει μερική ή πλήρη κράτηση για το επόμενο ταξίδι του, ποσοστό μειωμένο κατά 11% σε σύγκριση με την προ-καλοκαιρινή έξαρση των κρατήσεων που καταγράφηκε στο προηγούμενο κύμα της έρευνας (που διεξήχθη τον Μάιο του 2023).
• Ο ευχάριστος καιρός (19%), οι ελκυστικές προσφορές (17%) και οι φιλικοί ντόπιοι (12%) παραμένουν τα κορυφαία κριτήρια των Ευρωπαίων για την επιλογή του επόμενου προορισμού.

Οικονομικές ανησυχίες και ακραία καιρικά φαινόμενα διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές ταξιδιωτικές συνήθειες
• H αύξηση των ταξιδιωτικών τιμών (22%) και τα προσωπικά οικονομικά (16%) βρίσκονται στην κορυφή των ανησυχιών των Ευρωπαίων για τα ταξίδια, ακολουθούμενες από αύξηση κατά 7% σχετικά με ακραία καιρικά φαινόμενα (14%) σε σύγκριση με το καλοκαίρι.
• Καθώς οι οικονομικές πιέσεις παραμένουν, το 22% των Ευρωπαίων θα επιλέξει ταξίδια εκτός εποχής, το 13% θα ταξιδέψει σε πιο προσιτούς οικονομικά προορισμούς και το 13% θα κλείσει δραστηριότητες και πτήσεις εκ των προτέρων.
• Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στον προορισμό, το 17% θα περιορίσει τα ψώνια του και το 15% θα επιλέξει λιγότερο ακριβά καταλύματα και πιο οικονομικά εστιατόρια.
• Οι ταξιδιώτες ηλικίας 35-44 ετών και οι άνω των 55 ετών επιδιώκουν έντονα την καλύτερη σχέση ποιότητας και τιμής με τους πρώτους να κλείνουν εκ των προτέρων πτήσεις και δραστηριότητες και τους δεύτερους να προτιμούν πιο προσιτές επιλογές.
• Ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία επηρέασε τα ταξιδιωτικά σχέδια του 37% των Ευρωπαίων, ενώ ένα σημαντικό 13% θα αποφύγει χώρες που βρίσκονται κοντά στη ζώνη των συγκρούσεων (+3% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν).

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥΣ

Άνοδος σε ταξίδια εκτός εποχής και λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς
Τα ακραία καιρικά φαινόμενα αποτελούν πλέον την τρίτη μεγαλύτερη ανησυχία των Ευρωπαίων για τα ταξίδια. Οι προορισμοί μπορούν να ενισχύσουν το επίπεδο ανθεκτικότητάς τους στον τουρισμό, επανεξετάζοντας το σχέδιο διαχείρισης κρίσεων του προορισμού, αναθεωρώντας το εγχειρίδιο για τις τουριστικές κρίσεις, δημιουργώντας εργαλεία και εργαστήρια αυτοαξιολόγησης της ετοιμότητας διαχείρισης κρίσεων για τις ΜμΕ και δρομολογώντας έργα για μια υποδομή ανθεκτική στις κλιματικές συνθήκες (π.χ. θαλάσσια τείχη, αντιπλημμυρικά έργα, διαχείριση της βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου πυρκαγιών).
• Οι προορισμοί που προσελκύουν το κοινό των ταξιδιωτών τρίτης ηλικίας, ιδίως εκείνων που επιδιώκουν μεγαλύτερης διάρκειας διαμονή, θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ανάδειξη των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών (32%), του χαμηλού επιπέδου συνωστισμού (31%) και της άνετης μεταφοράς (31%).
Ένα αυξανόμενο ποσοστό των Ευρωπαίων σχεδιάζει να ταξιδέψει πέρα από τα τουριστικά hotspots της Ευρώπης, με αυξανόμενο ενδιαφέρον για περισσότερο προσιτούς προορισμούς (13%). Οι πιο προσιτοί προορισμοί συνιστάται να τονίζουν την ελκυστικότητα των τιμών τους και την προσφορά προϊόντων υψηλότερης αξίας όσον αφορά τον προϋπολογισμό των ταξιδιωτών.
• Τα ταξίδια εκτός εποχής αποτελούν μια αυξανόμενη τάση μεταξύ των Ευρωπαίων που προσαρμόζονται στην αύξηση του ταξιδιωτικού κόστους (22%). Με την έναρξη διαφημιστικών εκστρατειών εκτός εποχής, οι προορισμοί μπορούν να κατανέμουν καλύτερα το τουριστικό φορτίο, να παρέχουν μια πολυπόθητη εμπειρία -χωρίς τον συνωστισμό- και να προσφέρουν ελκυστικές προσφορές.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας