BUSINESS PLAN Για να μπορέσει ένα εστιατόριο να εξασφαλίσει ικανοποιητικές πιστώσεις, θα πρέπει να παρουσιάσει ένα στέρεο πλάνο που θα δείχνει πώς και πού θα επενδυθούν τα χρήματα και
τι αναμένεται να αποδώσουν, ώστε να πεισθεί ο πιστωτής
ότι αξίζει τον κόπο να επενδύσει.

Του Γιάννη Αποστολόπουλου

3+1 ΤIPS ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΤΙΒΑΡΟ BUSINESS PLAN

BUSINESS PLANΤο business plan είναι ένας λεπτομερής «χάρτης» που καταγράφει τους στόχους μιας επιχείρησης εστίασης και περιγράφει με ακρίβεια τους τρόπους και τις μεθόδους που θα ακολουθηθούν, για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Στην εποχή της στενής ρευστότητας που διανύουμε, δεν είναι λίγες οι φορές που χρειάζεται μια επιχείρηση να βρει χρηματοδότηση από τα τραπεζικά ιδρύματα, προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει και να αναπτυχθεί.

Έτσι, το business plan αποτελεί έναν οδηγό για το μέλλον μιας επιχείρησης. Η εποχικότητα αναλόγως της περιοχής, η κινητικότητα του προσωπικού, οι διακυμάνσεις των πωλήσεων εντός της εβδομάδας, ο υψηλός ανταγωνισμός είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του χώρου. Ένα business plan που «δείχνει» το μέλλον της επιχείρησης μπορεί να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο κι έμπνευση για το προσωπικό. Με βάση τα παραπάνω, παρουσιάζουμε τέσσερα σημεία – «κλειδιά» για ένα αξιόπιστο business plan.

1 Η κεντρική ιδέα

Το business plan πρέπει να ξεκινάει με την κεντρική ιδέα ενός εστιατορίου και να επεξηγεί ποιο είναι το USP που έχει, δηλαδή το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που διαθέτει. Οι συνήθεις απαντήσεις για τα εστιατόρια, όπως έχουμε πολύ καλό φαγητό, καλές τιμές, άψογη εξυπηρέτηση, θα δοθούν, αν όχι από όλες, σχεδόν από όλες τις επιχειρήσεις εστίασης. Βεβαίως, άλλο να το λες και άλλο να το καταφέρνεις στην πράξη. Αυτά όμως, από πλευράς καταναλωτών, είναι πράγματα αναμενόμενα από μια επιχείρηση εστίασης, σε βαθμό μάλιστα απαίτησης και όχι προσδοκίας, άρα δεν κάνουν μια επιχείρηση ξεχωριστή.

Το USP μπορεί να περιέχει κι άυλα στοιχεία, όπως η διαμόρφωση του χώρου, η μουσική, το πνεύμα κι η διάθεση που θα μεταδίδει στους πελάτες. Επιπλέον, στην περίπτωση που πρόκειται για επιχείρηση που δεν έχει ξεκινήσει να λειτουργεί, το business plan θα πρέπει να ξεκινάει και με το γιατί θέλουμε να συστήσουμε την επιχείρηση αυτή, με μια απαρίθμηση των χαρακτηριστικών που θα την κάνουν να ξεχωρίζει. Θα πρέπει να περιλαμβάνει ακριβώς το αντικείμενο απασχόλησης, τους στόχους, τις αρχές λειτουργίας και τον τρόπο που θα πορευθεί με επιτυχία στον κλάδο. Ας έχουμε κατά νου πως η περιγραφή της κεντρικής ιδέας ενός εστιατορίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί κι ως πυξίδα για το μέλλον.

2 Τα βασικά

Το καλό business plan απαντά ικανοποιητικά σε κρίσιμα ερωτήματα. Αν πρόκειται να απευθυνθούμε σε επενδυτή ή πιστωτή, θα πρέπει να σκεφτούμε κάθε πιθανή ερώτηση, όπως:

  • Ποιες είναι οι ώρες λειτουργίας;
  • Πόσες ημέρες της εβδομάδας είναι ανοικτή η επιχείρηση;
  • Προσφέρει delivery;
  • Έχει υπηρεσίες catering;
  • Τι την διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό;
  • Ποιες τεχνολογίες θα χρησιμοποιηθούν;

Θα πρέπει να είμαστε σίγουροι πως είναι ξεκάθαρες οι απαντήσεις στα ερωτήματα σε ποιους, τι, πότε, πού και πώς. Για να είναι πειστικά και ρεαλιστικά τα όσα απαντούμε στις συγκεκριμένες ερωτήσεις, θα πρέπει να γίνει έρευνα για το κοινό που υπάρχει στην τοποθεσία όπου βρίσκεται το εστιατόριο, τη μέση κίνηση της τοπικής αγοράς και τις τιμές που επικρατούν ως επί το πλείστον. Αυτές οι πληροφορίες είναι εξαιρετικά σημαντικές όχι μόνο για τον όποιο δανειστή της επιχείρησης, αλλά και για την ίδια τη διοίκηση του εστιατορίου.

3 Το προσωπικό

BUSINESS PLANΤο προσωπικό είναι το θεμέλιο για κάθε επιχείρηση. Η απόδοση που έχουν οι εργαζόμενοι είναι καταλυτική για την επιτυχία ή την αποτυχία της. Ο τρόπος που το προσωπικό θα συμπεριφερθεί στους πελάτες είναι καθοριστικός για τη φήμη της επιχείρησης. Η διοίκηση του εστιατορίου πρέπει να γνωρίζει τα χαρακτηριστικά, τα πλεονεκτήματα και την εμπειρία που έχει το κάθε μέλος του προσωπικού ξεχωριστά. Με τον τρόπο αυτό, μπορεί να καταρτιστεί μέσα στο business plan κι ένα πλάνο για το προσωπικό και τον τρόπο που θα λειτουργεί το service κι η κουζίνα. Σε αυτό το κομμάτι θα πρέπει να δοθούν λεπτομέρειες στο management, αν θα υπάρχει ενδεχομένως εξωτερική βοήθεια, ποια θα είναι τα κριτήρια πρόσληψης και ποια θα είναι τα κίνητρα που θα προσελκύσουν το επιθυμητό προσωπικό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι απευθυνόμαστε σε ανθρώπους. Εδώ υπάρχει η δυνατότητα να δείξουμε ότι προσέχουμε τη λεπτομέρεια και γνωρίζουμε ποιους χρειαζόμαστε να προσλάβουμε.

4 Τα οικονομικά στοιχεία

Αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον και ζωτικό κομμάτι του παζλ στο business plan. Το business plan θα πρέπει να ορίζει σε ποιο κοινό στοχεύουμε. Θα πρέπει να καταγράφονται προβλέψεις για τις προτιμήσεις των καταναλωτών και πώς θα ενταχθεί το εστιατόριο στην καθημερινότητα της τοπικής κοινότητας όπου δραστηριοποιείται. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχουν προβλέψεις για το κόστος του φαγητού, τους μισθούς, τα λειτουργικά έξοδα. Επειδή το κείμενο μπορεί να γίνει «βαρύ» με τους αριθμούς, θα ήταν χρήσιμο κάποια στοιχεία να παρουσιάζονται σε γραφήματα και πίνακες, ώστε να είναι πιο εύκολα κατανοητά και να εστιάζουν στα σημαντικά σημεία. Η οικονομική πρόβλεψη είναι το κυρίως μενού του business plan.

Όλα όσα έχουν προηγηθεί θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και θεωρητικές προσεγγίσεις, όμως εδώ μπαίνουμε στην αμείλικτη πραγματικότητα των δεδομένων και των αριθμών. Χρειάζεται να επιδειχθεί ένα όσο το δυνατόν πιο λεπτομερές σχέδιο, με προβλέψεις για κέρδη και ζημιές, με τα περιουσιακά στοιχεία, τις οφειλές που θα προκύπτουν και τη συνολική οικονομική κίνηση που θα υπολογίζεται ανά εβδομάδα, μήνα, έτος, σε βάθος ιδεατά πενταετίας.

Όσο πιο αναλυτική κι ακριβής είναι η οικονομική πρόβλεψη που θα παρουσιαστεί, τόσο πιθανότερο είναι να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση. Ακόμη και αν δεν χρειάζεται μια επιχείρηση εστίασης χρηματοδότηση, το business plan τουλάχιστον σε αυτό το οικονομικό κομμάτι θα πρέπει να υπάρχει, για να καθοδηγεί την επιχείρηση και το προσωπικό της. Βεβαίως, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως όσο λεπτομερές και αν είναι το σχέδιο, δεν παύει να είναι σχέδιο, μια πρόβλεψη για την επιχείρηση που η πραγματικότητα θα δείξει αν θα επιβεβαιωθεί ή όχι.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας