Στην επιχειρηματική… αργκό συνηθίζεται να λέγεται πως «η φωτιά εφευρέθηκε μία φορά! Από εκεί και πέρα αλλάζει μόνο ο τρόπος της χρήσης της!». Έκφραση που είθισται να χρησιμοποιείται προκειμένου να δικαιολογήσει την ύπαρξη πανομοιότυπων λογικών και λειτουργιών, που στον τομέα της εστίασης μεταφράζεται σε μενού, γευστικές προτάσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες, παροχές κ.ο.κ.
Κάντε τους πελάτες σας να νιώθουν ξεχωριστοί
Πάρτε για παράδειγμα την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς που, μαζί με την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών, αποτελούν την κορύφωση της καλής διάθεσης και μιας περισσότερο χαρούμενης και ανέμελης προσέγγισης της καθημερινότητας. Τα (πολλά) τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότερες είναι οι δομημένες και συγκεκριμένες γευστικές προτάσεις ως εορταστικά μενού. Και ενώ είναι κάτι παραπάνω από κατανοητή η (οικονομική πρωτίστως) αναγκαιότητα για την καταφυγή σε μια τέτοια λογική, εντούτοις, κάτι τέτοιο δεν δικαιολογεί την απουσία φαντασίας, δημιουργικότητας και προτάσεων πέραν των συνηθισμένων.
Γιατί, αλήθεια, ποιος ο λόγος να προκρίνετε ένα «άνευρο», «συνηθισμένο», και διόλου ευφάνταστο μενού, μόνο και μόνο για να πετύχετε ένα προκαθορισμένο ποσό που έχετε προϋπολογίσει, σε επίπεδο εξόδων και κέρδους, όταν εν τέλει η αποτελεσματικότητά του ενδεχομένως να μην σας επιτρέψει να κάνετε πράξη τους στόχους σας; Έχετε σκεφτεί ποια θα ήταν η απήχηση του εν λόγω μενού στην περίπτωση κατά την οποία είχατε αποφασίσει να ενισχύσετε τα επίπεδα του ρίσκου σας, προτείνοντας κάτι διαφορετικό και περισσότερο δημιουργικό, το οποίο θα σας στοίχιζε μεν παραπάνω από τα συνήθη επίπεδα, ωστόσο την ίδια στιγμή θα μπορούσατε να το τιμολογήσετε σε σαφώς πιο ακριβά πλαίσια; Πόσο μάλλον, εάν ποντάρετε και προβάλλετε τη διαφορετικότητα, την ποιότητα και τον σεβασμό προς τον πελάτη και το κάθε ευρώ που προτίθεται να δαπανήσει! Σημαντικό είναι ακόμα να παίξετε και το χαρτί της δραστικής βελτίωσης της συνολικής εμπειρίας του πελάτη.
Προωθήστε την προπώληση
Κι ενώ τα fixed μενού με την προκαθορισμένη τιμολογιακή πολιτική μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά τους πελάτες, κατά τη διαδικασία του budgeting, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις παίζουν καταλυτικό ρόλο για τη διαδικασία της λήψης της τελικής απόφασης, αυτό δεν σημαίνει αυτομάτως πως δεν υπάρχουν ευκαιρίες ενίσχυσης των πωλήσεων. Μπορείτε, για παράδειγμα, να ρωτήσετε εάν θα επιθυμούσαν να προσθέσουν κάποια συνοδευτικά πιάτα ή ακόμη και εξειδικευμένες παραγγελίες ποτών, τα οποία θα τους περιμένουν «άμα τη αφίξει» τους στο κατάστημα, εξοικονομώντας σας χρόνο και προσδίδοντας πόντους σε επίπεδο εντυπώσεων και συνολικής εμπειρίας που απολαμβάνουν οι ίδιοι οι πελάτες!
Θυμηθείτε, η εορταστική περίοδος προσφέρεται για την εξασφάλιση μιας αξιομνημόνευτης εμπειρίας προς τους πελάτες σας, η οποία θα χαραχθεί βαθιά στο μυαλό και την ψυχή τους, βοηθώντας σας να εγγράψετε νέους και σταθερούς πελάτες σε βάθος χρόνου. Μην διστάσετε να τους κάνετε να νιώσουν ξεχωριστοί και να είστε σίγουροι πως όχι μόνο θα το εκτιμήσουν, αλλά θα σας το ανταποδώσουν στο πολλαπλάσιο!
Μια παρατήρηση που τείνει να περνά στα… ψιλά, εάν, μάλιστα, τα καταφέρνει μέχρι εκεί: Μην αμελήσετε ή ακόμη και παραμελήσετε τα προφανή! Από το πιο απλό, όπως ένα ντιπ καλωσορίσματος, μέχρι την άμεση υποδοχή και ταχεία καθοδήγηση των πελατών στα τραπέζια τους. Ένας αποδοτικός τρόπος να ενθαρρύνετε τους πελάτες σας να νιώσουν πιο βολικά είναι να θέσετε τις κατάλληλες ερωτήσεις πριν καν οι πελάτες φτάσουν στον χώρο σας. Για παράδειγμα, «Γιορτάζετε κάτι συγκεκριμένο;», «Έχει κάποιος από την παρέα σας τα γενέθλιά του;» κ.ο.κ. Μην ξεχνάτε πως επειδή είναι Χριστούγεννα ή Πρωτοχρονιά, δεν σημαίνει πως η καθημερινότητα σταματά να υφίσταται, ούτε ακυρώνονται άλλες, σημαντικότερες εκδηλώσεις ή εορτασμοί.
Μην αφήσετε την face-to-face ευκαιρία να πάει χαμένη!
Εξυπακούεται πως στο επιχειρείν, όπως συμβαίνει και στην καθημερινή ζωή, καμία μάχη δεν θεωρείται χαμένη εάν δεν έχει δοθεί! Σε αυτό το πλαίσιο, όταν οι πελάτες φτάσουν στον χώρο του εστιατορίου σας, αυτομάτως, χρήσιμο θα ήταν να αξιοποιήσετε κάθε πιθανή νέα σειρά ευκαιριών και «όπλων» που έχετε στη διάθεσή σας προκειμένου να τους… ωθήσετε να προσθέσουν πράγματα στο βασικό μενού που έχουν ήδη επιλέξει. Πόσο μάλλον, όταν πρόκειται για την εορταστική περίοδο οπότε και το μενού θα πρέπει να συμβαδίζει με το συνολικότερο κλίμα της εποχής. Βέβαια, θα πρέπει να φροντίσετε ώστε οτιδήποτε κι εάν είναι αυτό που θέλετε να πρωοθήσετε, να κινείται στα αντίστοιχα επίπεδα στυλ με οτιδήποτε άλλο διαθέτετε. Την ίδια στιγμή, αυτήν την περίοδο, θα πρέπει να υπάρχει η αίσθηση πως είναι κομματάκι πιο ξεχωριστό σε σχέση με κάποια άλλη, πιο «ουδέτερη», εποχή. Αποτέλεσμα; Να μπορείτε πιο εύκολα να το χρεώσετε πιο ακριβά, καθώς εντάσσεται σε μια περισσότερο premium κατηγορία.
Ορισμένα set μενού διαθέτουν ενσωματωμένη από την «κατασκευή» τους μια επιλογή upselling, καθώς λ.χ. δύο πιάτα διατίθενται για «X» ποσό, ενώ τρία για «Ψ» ποσό. Βέβαια, επειδή ήδη αποτελεί πραγματικότητα, δεν σημαίνει πως δεν μπορούν να προσφερθούν ακόμη περισσότερες επιλογές. Και δη σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση του γεύματος ή δείπνου. Απλά και μόνο με την προσθήκη ενός καφέ ή ενός λικέρ, μπορείτε να βιώσετε εντυπωσιακά επίπεδα θετικής απόκρισης και παράτασης της παραμονής των πελατών σας στους χώρους του εστιατορίου σας. Θυμηθείτε: Επειδή ολοκληρώθηκε ένα γεύμα, δεν σημαίνει αυτομάτως πως οι ευκαιρίες για την παραμικρή προσθήκη ενός αφεψήματος, γλυκού ή ποτού δεν υφίστανται. Κάθε άλλο! Όρεξη και φαντασία να υπάρχει.