Το budget / προϋπολογισμός που καλείστε να διαχειριστείτε φέτος σε τι ποσό ανέρχεται; Θεωρείτε πως είναι επαρκές; Υπάρχει κάποια πρόβλεψη για την τυχόν ενίσχυση / αύξησή του;

Το 2019 ο ΕΟΤ υπέστη μειώσεις στον προϋπολογισμό του και τα έσοδά του μειώθηκαν σημαντικά, λόγω της μείωσης του ποσοστού που λαμβάνει από το κράτος, μέσω των τελών από τα καζίνο. Επίσης, για το 2020 η χρηματοδότηση από το ΠΔΕ είναι μειωμένη, όμως σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού υπάρχει αισιοδοξία για περαιτέρω ενίσχυση από το Υπουργείο Οικονομικών. Ο ΕΟΤ επιδιώκει τη διαφημιστική προβολή σε διεθνή Μέσα, την παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις και για αυτό το λόγο ήδη έχει εγκριθεί η διαφήμιση του πρώτου τετραμήνου που είναι σημαντική, καθώς και το πρόγραμμα συμμετοχής σε εκθέσεις για το 2020. Σίγουρα, όσο περισσότερα τα έσοδα τόσο περισσότερες κι οι δυνατότητες, για αυτό κι επιδιώκουμε την ενίσχυση των κονδυλίων. Όμως, ήδη ο σχεδιασμός κι η λειτουργία μας κινείται σε ποιοτικότερη κι αποδοτικότερη διαχείριση του παρόντος προϋπολογισμού.

Μπορείτε να προβείτε σε μια αξιολόγηση της απόδοσης της τουριστικής βιομηχανίας στη χώρα μας για το 2019 και ποια είναι η αίσθησή σας για το τρέχον έτος;

Η χρονιά που πέρασε άφησε θετικό αποτύπωμα σε όλες τις πτυχές του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, με κυρίαρχο αποτέλεσμα την αύξηση της συνεισφοράς στην οικονομία μας, μέσω της αύξησης του τζίρου. Επίσης, καταγράφεται σημαντική αύξηση στην επισκεψιμότητα και τα έσοδα από τον θαλάσσιο τουρισμό. Τα πρώτα μηνύματα για το 2020 είναι θετικά κι ο τουρισμός αναμένεται να είναι ανοδικός. Εξέλιξη, που με κατάλληλη όσο κι ολοκληρωμένη διαχείριση, δύναται να δημιουργήσει θετικά, αλλά και ποιοτικά αποτελέσματα στις περιοχές και τις τοπικές κοινωνίες, φέρνοντας οικονομική πρόοδο, εργασία κι επενδύσεις! Στους στόχους του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού εντάσσεται η σωστή διαχείριση κι ο σχεδιασμός των προορισμών, υπό το πρίσμα της αειφορίας, που για εμάς σημαίνει ισχυρή περιβαλλοντική προστασία, προστασία του ανθρώπινου κεφαλαίου, ενίσχυση του τοπικού χαρακτήρα και, πρακτικά, αποτύπωμα που συνεισφέρει θετικά στην κοινωνία αλλά και το περιβάλλον. Πιστεύω ακράδαντα ότι η βιώσιμη, ισόρροπη ανάπτυξη είναι ο πιο σοφός τρόπος, για να προχωρήσει ο τουρισμός σε πιο ποιοτικά μεγέθη. Σε αυτή την κατεύθυνση χρειάζεται στρατηγική που να διασφαλίζει ένα βιώσιμο τουριστικά μοντέλο, εναρμονισμένο πλήρως με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Βέβαια, εξυπακούεται η ύπαρξη μιας ισχυρής πολιτικής βούλησης που δεν κάνει εκπτώσεις, στοχεύοντας στην ποιότητα, τη διατήρηση της αυθεντικότητας, την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών και την ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος.

Στοχεύουμε να προσελκύσουμε 500.000 επισκέπτες από την Κίνα την επόμενη διετία, ενώ θα απευθυνθούμε και στις αγορές της Ινδίας, του Κόλπου και της Βορείου και Λατινικής Αμερικής.

Ο κ. πρωθυπουργός, αλλά και η ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού, δίνουν έμφαση στη θεμελίωση κι αποδοτική λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου Τουρισμού. Πώς το κρίνετε, ποιες οι επιδιώξεις του και πώς εκτιμάτε ότι θα στηρίξετε τους συνολικότερους σχεδιασμούς του ΕΟΤ;

Η πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και του υπουργού Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη, να θεσπιστεί το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού αποτελεί, αν μη τι άλλο, μια εξαιρετική ιδέα, ενώ ο ΕΟΤ παίζει μεγάλο ρόλο σε αυτή την σπουδαία πρωτοβουλία! Μέσα από τον νέο θεσμό, δίνεται η δυνατότητα για πραγματικό συντονισμό κράτους κι αυτοδιοίκησης, καθώς επίσης και για τον διαμοιρασμό γνώσης, μέσα από διαφορετικά case studies και ποικίλα best practices, τα οποία υφίστανται σε κάθε Περιφέρεια της χώρας μας. Η βασική επιδίωξη του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι να συντονίσει καλύτερα τις δράσεις εξωστρέφειας και να συμβάλλει στη χάραξη στρατηγικής που θα λειτουργεί συμπληρωματικά ή εναλλακτικά, ανάλογα με την περίπτωση. Ιδιαίτερα στο θέμα της τουριστικής στρατηγικής και των δράσεων προβολής κάθε Περιφέρειας ξεχωριστά, μπορούν -πλέον- να γεννηθούν σημαντικές συνέργειες και συνεργασίες, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας ή διαφοροποίηση κι εξειδίκευση, ώστε τελικά να έχουμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Ειδικά σε ζητήματα που άπτονται της βιώσιμης ανάπτυξης και των επιμέρους θεματικών μορφών τουρισμού, είναι δεδομένο πως μπορούν να δημιουργηθούν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα.

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως πέντε-έξι Περιφέρειες της χώρας μας συγκεντρώνουν κάτι παραπάνω από το 85-90% των συνολικών εσόδων και της αντίστοιχης κίνησης που σχετίζεται με τον τουρισμό. Ως ΕΟΤ σχεδιάζετε να ενισχύσετε τις υπόλοιπες Περιφέρειες που είναι εμφανώς αδύναμες, ως προς την τουριστική τους απόδοση; Εάν ναι, με ποιο τρόπο και προς ποια κατεύθυνση;

Είναι γεγονός ότι κάποιες περιοχές της χώρας μας συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ποσοστό τουριστικών εσόδων και κίνησης της χώρας. Αυτό οφείλεται κυρίως στις προσφερόμενες κλίνες και στην παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών (μεταφορά, εστίαση κ.ά.). Αυτό που βλέπουμε να κινείται παγκοσμίως είναι η δημιουργία κυκλικών μικρο-οικονομιών που δεν στοχεύουν στον μαζικό τουρισμό, αλλά σε συγκεκριμένες κατηγορίες επισκεπτών. Δηλαδή, δημιουργούνται κυψέλες θεματικών ενοτήτων, ανάλογα και με το προσφερόμενο είδος τουριστικού προϊόντος κι εμπειριών. Επειδή κάθε Περιφέρεια στη χώρα μας έχει ιδιαίτερα δομικά χαρακτηριστικά, που αυτομάτως την κάνουν μοναδική, υπάρχουν πολλές νέες δυνατότητες σε αυτή την κατεύθυνση. Φυσικά, πρέπει να αξιοποιηθούν αυτά τα τοπικά ιδιο-χαρακτηριστικά (λ.χ. ιστορία, πολιτισμός, γεωμορφολογία, τοπίο, γαστρονομία, κ.ο.κ.), ώστε να προσφέρουμε ειδικές θεματικές εμπειρίες.

Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στον βιωματικό τουρισμό. Ο ΕΟΤ είναι έτοιμος να συνεισφέρει σε αυτήν την προσπάθεια των Περιφερειών, για την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, τόσο μέσω των καναλιών ψηφιακής διανομής που διαθέτει, όσο και των παραδοσιακών διαδρομών. Ωστόσο, απαιτείται κάθε Περιφέρεια ή περιοχή που αναζητά μεγαλύτερη ανάπτυξη να εντοπίσει και να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, διαμορφώνοντας το ανάλογο «προϊοντικό» περιεχόμενο και στίγμα της. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να συνδράμουν οι επαγγελματίες του κλάδου, τα επιμελητήρια, τα πανεπιστήμια, καθώς επίσης και οι πάσης φύσεως φορείς. Υπάρχει, πλέον, σε όλο τον κόσμο, ειδικό κοινό για κάθε τουριστικό θεματικό προϊόν, που πρέπει να λάβει απτή όσο και πειστική πληροφόρηση για όλες τις ιδιαίτερες γωνιές της πατρίδας μας.

Υπάρχει κάποιο μήνυμα που επιθυμείτε να απευθύνετε προς την εν γένει τουριστική βιομηχανία και τους εμπλεκόμενους με αυτήν παράγοντες; Τι θα τους ζητούσατε και τι θα τους προσφέρατε εν όψει της επερχόμενης σαιζόν;

Βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο και καλούμαστε όλοι μαζί να συντάξουμε ένα ενιαίο σχέδιο που αφορά τη στρατηγική στον Ελληνικό τουρισμό. Πιστεύω ακράδαντα ότι η υπεύθυνη ανάπτυξη και διάδοση βιώσιμων πρακτικών, καθώς και η ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας στον τουρισμό αποτελούν για όλους τους εμπλεκόμενους βασικό στόχο για το rebranding και την καλύτερη ανάδειξη, με ουσιαστική τουριστική συνείδηση, της χώρας μας. Από την πλευρά μας, η γρήγορη ανταπόκριση στις εξελίξεις σε συνδυασμό με την αλλαγή νοοτροπίας για την επίτευξη πιο ποιοτικού όσο και υπεύθυνου τουρισμού εγγυώνται την επιτυχία μέσα από την κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Γνωρίζουμε καλά -πλέον- ότι οι τουριστικές και γενικότερες επενδύσεις αποτελούν σημείο αναφοράς κι είναι σημαντικό να ανταποκρίνονται στις κοινοτικές απαιτήσεις και να στρέφονται σε «πράσινες» πρακτικές, για να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.

Λαμβάνοντας υπόψη πως κατά τις πρώτες κιόλας ημέρες του τρέχοντος έτους παρουσιάστηκε η κοινοτική στρατηγική Green Deal, που έχει θέσει ως στόχο την ανάδειξη της Ευρώπης ως κλιματικά ουδέτερης έως το 2050, αλλά και τη μείωση της εκπομπής ρύπων κατά 55%, θα έλεγα πως ανοίγεται μια νέα προοπτική και δρομολογείται μια σειρά αλλαγών κι ευκαιριών για την ανάπτυξη εργαλείων αειφορίας και στην Ελλάδα. Αυτή, μάλιστα, είναι κι η πρόσκληση στην οποία καλούμαστε όλοι μας να απαντήσουμε! Ας επιχειρήσουμε, λοιπόν, να καλωσορίσουμε τη νέα δεκαετία όλοι μαζί, με αισιοδοξία κι αγάπη, τόσο για τους επισκέπτες μας όσο και για τη χώρα μας και το περιβάλλον. Τώρα είναι η στιγμή όλοι μας να φερθούμε πιο υπεύθυνα κι αειφόρα για έναν ποιοτικότερο τουρισμό.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας