Άντζελα Γκερέκου Σε ανοδική τροχιά αναμένεται να κινηθεί για μια ακόμη χρονιά ο ελληνικός τουρισμός, όπως εκτιμά η πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, Άντζελα Γκερέκου, εξέλιξη η οποία θα απαιτήσει την κατάλληλη διαχείριση και σχεδιασμό των προορισμών υπό το πρίσμα της αειφορίας. Παράλληλα, θεωρεί πως ο ΕOT του μέλλοντος είναι ήδη εδώ, ενώ το όραμά της περιλαμβάνει την ουσιαστική αναβάθμιση της «καρδιάς» του, με την ταυτόχρονη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του σε παγκόσμιο επίπεδο!
Στόχος η αύξηση δαπάνης απ’ τις «παραδοσιακές» αγορές
Ποιοι οι σχεδιασμοί για την Κίνα, την Ινδία, τη Βόρειο και Λατινική Αμερική;
Κυρία Γκερέκου, ποιες οι αρμοδιότητες, ο ρόλος και τα όρια στα οποία κινείται σήμερα ο ΕΟΤ και πώς αναμένεται αυτά να διαμορφωθούν εντός του προσεχούς χρονικού διαστήματος;
Ο ΕΟΤ αποτελεί τον αρμόδιο κρατικό φορέα, που είναι επιφορτισμένος με την τουριστική προβολή κι εν γένει προώθηση της Ελλάδας. Σήμερα, ο βασικός του ρόλος είναι να προωθεί, μέσω διαφήμισης και σχετικών δράσεων, την πατρίδα μας ως τουριστικό προορισμό σε διεθνές επίπεδο. Επίσης, πρόκειται για τον φορέα εκείνο που καθορίζει με τις κατευθύνσεις του Υπουργείου Τουρισμού την εικόνα σε επίπεδο Περιφερειών και Δήμων, ώστε να λαμβάνει σάρκα και οστά η ύπαρξη μιας ενιαίας στρατηγικής προβολής. Την ίδια στιγμή, μέσω της ύπαρξης και λειτουργίας των γραφείων που διατηρεί ο ΕΟΤ στο εξωτερικό, καταφέρνει και προβάλλει αποτελεσματικά τον ελληνικό τουρισμό στο παγκόσμιο στερέωμα.Ταυτόχρονα, αναδεικνύει τις δυνατότητες τουριστικής προβολής και προώθησης για κάθε μορφή τουρισμού, σε συνεργασία με φορείς, είτε με αιγίδες ή με χορηγίες, είτε ακόμη συνδιοργανώνοντας σχετικές δράσεις.
Πάντοτε, βέβαια, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ειδικές συνθήκες επιλεξιμότητας κι αφού έχει προηγηθεί η ανάλογη διαδικασία αξιολόγησης. Αναφορικά με το 2020, προτεραιότητά μας είναι η ανάπτυξη συνεργειών με τους φορείς του Πολιτισμού και της Αυτοδιοίκησης, ώστε να λάβει χώρα μία ενιαία στρατηγική προβολής, με περιφερειακή και θεματική εξειδίκευση για κάθε Περιφέρεια! Προς την ίδια κατεύθυνση, θα προωθηθεί περαιτέρω η διαδικασία της ανάδειξης των δυνατοτήτων που έχουν τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό, για ακόμη πιο αποτελεσματική προβολή της διαφημιστικής καμπάνιας. Υπενθυμίζω δε πως αυτή έχει ήδη ξεκινήσει από τα μέσα Ιανουαρίου και δη για πρώτη φορά κατά τα τελευταία χρόνια.
Εάν σας ζητούσα να προβείτε σε ένα -άτυπο- SWOT Analysis, τόσο για τον ΕΟΤ, όσο και για την εγχώρια τουριστική βιομηχανία και το προσφερόμενο «προϊόν» της, ποια χαρακτηριστικά θα τοποθετούσατε σε καθένα από τα δομικά στοιχεία του (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats);
Εκτιμώ πως δεν γεννάται αμφιβολία πως το ελληνικό τουριστικό προϊόν συγκαταλέγεται στα πλέον γνωστά σε ολόκληρο τον κόσμο, παρέχοντας τη δυνατότητα σε εκατομμύρια επισκέπτες, κάθε χρόνο, να απολαμβάνουν πραγματικά αξέχαστες εμπειρίες, κάνοντας, ταυτόχρονα, καθέναν από αυτούς πραγματικό φίλο της χώρας μας! Η ανάλυση SWOT για την τουριστική βιομηχανία και το προσφερόμενο προϊόν της, αλλά και για τον ΕΟΤ, αποτελεί μια εξόχως δυναμική εξίσωση, η οποία πρέπει να παρακολουθείται διαρκώς, ενώ αναλύεται ανάλογα και με τις διεθνείς εξελίξεις. Ειδικότερα, στο σκέλος των «Strengths» μπορούμε να πούμε ότι η χώρα μας ανήκει στις καθιερωμένες αγορές παγκοσμίως, έχει το πλεονέκτημα μιας διευρυμένης τουριστικής σαιζόν, απολαμβάνοντας ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης κι επαναλαμβανόμενων επισκεπτών.
Επιπροσθέτως, συγκαταλέγεται στις πλέον ασφαλείς χώρες στον κόσμο! Στο πεδίο των «Weaknesses» μπορεί κάποιος να συμπεριλάβει ότι θα θέλαμε υψηλότερο spend per head, αλλά και το γεγονός ότι πολλά νησιά δεν έχουν ακόμα αναπτυχθεί σε επίπεδο υποδομών και ιδιωτικών επενδύσεων, όπως θα θέλαμε. Σίγουρα, αποτελεί αδυναμία κι ότι δεν έχει, μέχρι σήμερα, αναδειχθεί η ποικιλομορφία της ηπειρωτικής χώρας, που θα ενίσχυε την ανάπτυξη διαφορετικών μορφών τουρισμού και τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Σχετικά με τα «Opportunities», εκτιμώ πως είναι εξαιρετικά πολλά, με πρώτο την ανάπτυξη των «City Destinations», όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, ακόμα και το Ηράκλειο της Κρήτης.
Παράλληλα, το «άνοιγμα» σε νέες αγορές-στόχους θεωρείται ως μια ακόμα ευκαιρία. Σε αυτές, λόγου χάρη, συγκαταλέγονται η Κίνα, ακόμα κι η Ινδία, ενώ η άμεση προώθηση της χώρας ή περιοχών της, μέσω του φάσματος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, γεννά σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης και κρίνεται ως πολλά υποσχόμενη. Τέτοιες καμπάνιες μπορούν κι οφείλουν να προσφέρουν, πέραν της μέτρησης των impressions, και μια πραγματική εικόνα, σχετικά με το «reach & engagement». Επίσης, πιστεύουμε πως η ανάπτυξη των υδατοδρομίων, την οποία και προωθεί δυναμικά η κυβέρνηση, καθώς έχει ήδη επιλύσει μια σειρά από προβλήματα – «κληρονομιά» του προηγούμενου νόμου, εντάσσεται στις σημαντικές ευκαιρίες για τον ίδιο τον τουρισμό.
Ευελπιστούμε ότι οι νέες συνθήκες που θα διαμορφωθούν θα δώσουν επενδυτικές ευκαιρίες σε περιοχές οι οποίες κατά το παρελθόν αντιμετώπιζαν μια σειρά από προκλήσεις, περιορίζοντας την ίδια στιγμή ορισμένα από τα μειονεκτήματα που είναι απόρροια της ιδιαιτερότητας των νησιών. Ως κύρια «Απειλή» θεωρούνται οι εξωγενείς παράγοντες της γεωπολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και το θέμα της κλιματικής αλλαγής, το οποίο -πλέον- μπορεί πάντα να επηρεάζει τις ταξιδιωτικές συνήθειες, ακόμα και το προγραμματισμένο spend per head για κάθε επισκέπτη ξεχωριστά.
Το όραμά μου για τον ΕΟΤ είναι η ουσιαστική αναβάθμιση στην «καρδιά» του Οργανισμού, αλλά κι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στα κυρίαρχα θέματα για τον ΕΟΤ και τις «Δυνατότητές» μας συμπεριλαμβάνεται η καλή διάρθρωση των γραφείων που καλύπτουν όλες τις αγορές του εξωτερικού. Στο επίκεντρο των «Aδυναμιών» που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε βρίσκεται ο περιορισμός της γραφειοκρατίας κι η ενίσχυση της εξωστρέφειας. Στην πλευρά των «Ευκαιριών» μπορούμε να μιλήσουμε για το νέο ψηφιακό περιβάλλον και τις δυνατότητες άμεσης και στοχευμένης διείσδυσης σε αγορές στόχους, κάτι που ήταν δυσκολότερο τα προηγούμενα χρόνια. Αναμφίβολα, πρέπει να εστιάσουμε τις προσπάθειές μας, προκειμένου να κερδίσουμε το στοίχημα του καλού συντονισμού ανάμεσα στη χάραξη πολιτικής και την υλοποίηση στόχων. Κάτι που θα γίνει πράξη, μέσω των υφιστάμενων υπηρεσιακών δομών και της συνέργειας τόσο με όλους τους ενδιαφερόμενους, όσο και με τα συναρμόδια υπουργεία.