Άγγελος Καλλίας. Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας, έφορος Δημοσίων Σχέσεων στο Δ.Σ της ΠΟΞ, ιδρυτικό μέλος άτυπης ομάδας χειμερινών προορισμών ΠΟΞ.

Χειμερινοί προορισμοί δεν είναι μόνο τα χιονοδρομικά κέντρα.

Δεν μπορεί να μιλάμε για επανάκαμψη του χειμερινού τουρισμού, επειδή τα ξενοδοχεία ήταν γεμάτα τρία τριήμερα τις γιορτές. Το να δουλεύεις τις 30 ημέρες τον χρόνο δεν είναι επιτυχία. Θα πρέπει να προσεγγίσουμε ολιστικά τους χειμερινούς και ορεινούς προορισμούς, με στόχο να υπάρχει τουριστική κίνηση όλο το χρόνο. Ο Άγγελος Καλλίας έχει πρωτοστατήσει στη δημιουργία άτυπης ομάδας ορεινών-χειμερινών προορισμών στη ΠΟΞ με στόχο να αναδείξει τα ιδιαίτερα προβλήματα των ξενοδοχείων σε αυτούς τους προορισμούς και να προωθήσει λύσεις και προτάσεις ανάπτυξης. Στη συνέντευξή του στην Τουριστική Αγορά σκιαγραφεί τη σημερινή κατάσταση των ξενοδοχείων, αλλά και τις προοπτικές των προορισμών.

Ποια είναι η σημερινή κατάσταση στα ξενοδοχεία ορεινών προορισμών;

Στους ορεινούς, ημιορεινούς προορισμούς δραστηριοποιούνται περίπου 1.200 ξενοδοχεία και περίπου το 20% δεν άνοιξε φέτος. Προερχόμαστε από μία δεκαετή οικονομική κρίση, η οποία κάνει τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στον ορεινό όγκο να έχουν σοβαρό θέμα ρευστότητας. Τα γενικά μέτρα στήριξης του κλάδου, σε πολλές των περιπτώσεων, δεν είναι καθόλου χρήσιμα, καθώς εδώ μιλάμε για πολύ μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις όπου πολλές από αυτές έχουν τη μορφή ατομικής επιχείρησης, κάτι που τα αποκλείει από μία σειρά μέτρων. Και τα θέματα δυστυχώς είναι πολλά, πολλαπλασιάζονται και αναζητούνται λύσεις. Τα ξενοδοχεία στον ορεινό όγκο της χώρας, στους χειμερινούς προορισμούς έχουν να δουλέψουν δύο ολόκληρα χρόνια. Σήμερα καλούμαστε, μετά από δύο χρόνια με μηδενικούς τζίρους, να καλύψουμε συσσωρευμένες οφειλές προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες κ.λπ. Μας περιμένει στη «γωνία» το κράτος για να ξεκινήσουμε να καταβάλουμε τις επιστρεπτέες προκαταβολές. Και όλα αυτά θα πρέπει ο ξενοδόχος της ορεινής Ελλάδας να τα καλύψει με τη δουλειά 15 ημερών αυτές τις γιορτές. Είναι ποτέ δυνατόν να συμβεί αυτό; Είναι δυνατόν να καλυφθούν οφειλές δύο ετών.

Ωστόσο, υπάρχει η αίσθηση ότι οι χειμερινοί προορισμοί ήταν γεμάτοι φέτος και ότι ο χειμερινός τουρισμός ανακάμπτει. Αυτό στηρίζεται στην εικόνα κατά την περίοδο των εορτών και τις σχετικές δηλώσεις του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού.

Είναι δυνατόν να μιλάμε για επανάκαμψη του χειμερινού τουρισμού, επειδή τρία τριήμερα τις γιορτές τα ξενοδοχεία ήταν γεμάτα; Όχι, βέβαια. Αυτό είναι το «success story» που παρουσιάζεται και εμείς καλούμαστε να αναστρέψουμε την εικόνα που περνάει στη κοινωνία, λέγοντας τα αυτονόητα. Σε μία περίοδο λειτουργίας που διαρκεί από 120 έως 140 ημέρες, το να δουλεύεις τις 30 ημέρες δεν είναι επιτυχία. Οπότε, ας μην κρίνουμε από δύο ή τρεις προορισμούς που πηγαίνουν καλύτερα από άλλους για να βγάλουμε συμπεράσματα. Μπορώ να σας αναφέρω άλλους 15 προορισμούς που τώρα καταρρέουν. Επίσης, ας μη μας συγκρίνουν με ένα διαμέρισμα τύπου airbnb που ανοίγει για 10 μέρες τις γιορτές, κάνει την «αρπαχτή» και μετά ξανανοίγει το Πάσχα για άλλη μία και δεν πληρώνει τίποτα από όσα πληρώνει ένα ξενοδοχείο.

Ανακοινώθηκαν πριν από λίγες μέρες μέτρα στήριξης για τη ενέργεια, το ρεύμα και το αέριο. Πόσο βοηθούν τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις;

Αυτές οι αποφάσεις, αν και σωστές, σκοπό έχουν τη στήριξη των επιχειρήσεων και καλώς γίνονται, αυτόματα όμως απομονώνουν και αδικούν μια σειρά από άλλες επιχειρήσεις, καθώς δεν έχουν πρόσβαση σε αυτά τα μέτρα. Αναρωτιέμαι, πόσο δύσκολο είναι να καταλάβει κάποιος ότι στα βουνά της χώρας δεν έχει πάει το αέριο και δεν είναι δόκιμη η λειτουργία θέρμανσης με το ρεύμα. Το κόστος θέρμανσης είναι τεράστιο για τα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου. Σε πολλές περιπτώσεις αγγίζει και το 40% των λειτουργικών εξόδων της επιχείρησης, καθώς λειτουργεί όλη την εβδομάδα για επισκέπτες σαββατοκύριακου, ενώ τα συστήματα θέρμανσης ξεκινούν τη λειτουργία Σεπτέμβριο και κλείνουν Μάιο.

Ποια είναι τα βασικότερα θέματα που απασχολούν τα ξενοδοχεία ορεινών και χειμερινών προορισμών;

Στην ΠΟΞ, με τη βοήθεια της ομάδα ορεινών προορισμών, έχουμε μία πλήρη ατζέντα όλων όσα απασχολούν τους ορεινούς-ημιορεινούς προορισμούς, καθώς και τις λουτροπόλεις.
Τα πιο σημαντικά:
• Το υψηλό κόστος λειτουργίας θέρμανσης, όπου θα πρέπει άμεσα να υπάρξουν μέτρα στήριξης, με τη μορφή επιδότησης.
• Άμεση μείωση του ΕΝΦΙΑ.
• Ενεργειακή αναβάθμιση των ξενοδοχείων, ώστε να περιοριστεί το υψηλό κόστος λειτουργίας.
• Την ένταξη των ορεινών περιοχών σε ευνοϊκό καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ.
• Απαλλαγή δημοτικών τελών από χώρους μη κύριας χρήσης.
• Κατάργηση του φόρου διαμονής για την περίοδο Νοέμβριο-Μάρτιο.
• Επιδότηση κόστους μετακίνησης, κάτι που μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα και χωρίς να επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ξεκινώντας από τους δικαιούχους του Κοινωνικού Τουρισμού.
• Πνευματικά δικαιώματα. Δίκαιο είναι να πληρώνεις το δικαίωμα του καλλιτέχνη για το έργο που αναμεταδίδεται. Σε ένα δωμάτιο, όμως, που είναι άδειο και δεν παρακολουθεί κανείς τηλεόραση γιατί πρέπει να το πληρώνεις αφού κανένας δεν κάνει χρήση. Θα πρέπει η χρέωση να είναι βάσει πληρότητας.

Ποια μέτρα και στρατηγικές θα βοηθήσουν στην ανάδειξη και αξιοποίηση των ορεινών – χειμερινών προορισμών;

Κατ’ αρχάς θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι όταν μιλάμε για χειμερινούς προορισμούς, δεν εννοούμε μόνο τα χιονοδρομικά κέντρα. Δεν μπορεί όλα να αρχίζουν και να τελειώνουν με επίκεντρο ένα χιονοδρομικό. Θα πρέπει να προσεγγίσουμε ολιστικά τους προορισμούς μας και τις δυνατότητές τους, ώστε πλέον να μην έχουμε μόνο επισκέπτες σαββατοκύριακου αλλά καθ’ όλη την εβδομάδα και καθ’ όλο το χρόνο. Θα πρέπει να ληφθούν μία σειρά από μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση, αρχίζοντας από τα σχολεία, την παιδεία. Να έχουν τα παιδιά τη δυνατότητα μέσα από δομημένα εκπαιδευτικά προγράμματα να γνωρίσουν τη φύση και τις δυνατότητές της, με αντίστοιχες εκπαιδευτικές εκδρομές να υλοποιούνται στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Έχουμε την ευτυχή συγκυρία να έχουμε μία υφυπουργό με χαρτοφυλάκιο τις ειδικές μορφές τουρισμού. Προς αυτήν την κατεύθυνση συνομιλούμε με την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού και κυρίως με την κ. Ζαχαράκη, η οποία είναι αρωγός της προσπάθειας για την ανάδειξη των ειδικών μορφών στη χώρα μας. Σε ό,τι αφορά τον ΕΟΤ, υπάρχει άψογη συνεργασία με το γ.γ. Δ. Φραγκάκη, καθώς εδώ και ένα χρόνο συζητάμε τους τρόπους προβολής της ηπειρωτικής χώρας και είναι πραγματικά πολύ θετικό όταν βλέπεις ότι οι κουβέντες που κάνουμε για την προβολή της mainland έχουν ξεκινήσει. Το επόμενο βήμα είναι να δοθεί η δυνατότητα στους χειμερινούς προορισμούς να έχουν μία αυτόνομη διαφορετική παρουσία σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις, ώστε να είναι ευδιάκριτο το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε για τις δυνατότητες της χώρας μας.

Info

Ο Άγγελος Καλλίας είναι μηχανολόγος-μηχανικός και ιδιοκτήτης οικογενειακού ξενοδοχείου στο ορεινό Βώλακα Δράμας, κοντά στο χιονοδρομικό κέντρο «Φαλακρό». Το 2009 εξελέγη για πρώτη φορά πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας (ΕΞΔ) και τώρα διανύει την τέταρτη θητεία του ως πρόεδρος της ένωσης, αλλά και την τέταρτη θητεία του στη ΠΟΞ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας