έξυπνος τουρισμός. «Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και το αγόρι μου…» έλεγαν οι στίχοι ενός γνωστού άσματος προ αμνημονεύτων ετών, με τους οποίους μεγάλωσαν γενιές και γενιές, ταυτίζοντας το περιεχόμενό τους με το… τουριστικό μας προϊόν. Σήμερα, εξυπακούεται πως κάτι τέτοιο θεωρείται εντελώς παρωχημένο, καθώς απαιτείται απόλυτα εξειδικευμένη, σύγχρονη και στηριγμένη σε δεδομένα κι επιχειρηματική ευφυΐα στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης. Κάτι που προωθεί δυναμικά κι η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πού αποσκοπεί η διαγωνιστική διαδικασία «Capital of Smart Tourism»
Πρόσφατα η Κομισιόν λάνσαρε έναν διαγωνισμό με τίτλο «European Capital of Smart Tourism 2020», μέσω του οποίου φιλοδοξεί να αναδείξει και, φυσικά, να επιβραβεύσει τις ευρωπαϊκές πόλεις, οι οποίες σχεδιάζουν, αναπτύσσουν κι εφαρμόζουν ξεχωριστές, καινοτόμες, βιώσιμες κι άκρως αποδοτικές πρακτικές και πολιτικές σχετικά με τον τουρισμό. Με τον εν λόγω διαγωνισμό, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να τιμήσει τις σημαντικές δράσεις κι εν γένει κινήσεις «έξυπνου» τουρισμού που αναλαμβάνουν κι υλοποιούν οι ευρωπαϊκές πόλεις, μέσω των οποίων ωφελούνται τόσο οι επισκέπτες όσο κι οι ίδιοι οι κάτοικοι.
Ο «έξυπνος» τουρισμός ανταποκρίνεται στις νέες προκλήσεις κι εν γένει απαιτήσεις που παρουσιάζονται στον κόσμο του τουρισμού, συμπεριλαμβανομένης της προσδοκίας για ψηφιακή πληροφορία, ίσες ευκαιρίες, ευκολία στην πρόσβαση, βιωσιμότητα και δημιουργική υποστήριξη της βιομηχανίας. Σημειώνεται πως ο τουρισμός αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη κοινωνικοοικονομική δραστηριότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς αντιπροσωπεύει, περίπου, το 10% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος της. Μάλιστα, ενώ ο εν λόγω τομέας μπορεί να παίζει καίριο ρόλο στη δημιουργία θέσεων εργασίας, η δυναμική του εξακολουθεί να παραμένει ανεκμετάλλευτη!
Η καινοτομία «οδηγός» της αλλαγής των πόλεων
Μια από τις πρωταρχικές επιδιώξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω της διεξαγωγής του εν λόγω διαγωνισμού, είναι η αισθητή προώθηση της γέννησης κι ανάπτυξης καινοτόμων δράσεων, εφαρμογών, προϊόντων κι υπηρεσιών από μέρους των ευρωπαϊκών πόλεων και των περιχώρων τους, η ενίσχυση του βαθμού ελκυστικότητάς τους, η αύξηση της οικονομικής τους ανάπτυξης, αλλά κι η δημιουργία θέσεων εργασίας. Στο μεταξύ, αποβλέπει στην καθιέρωση ενός συμπαγούς πλαισίου, μέσω του οποίου θα ανταλλάσσονται βέλτιστες πρακτικές μεταξύ πόλεων, που με τη σειρά τους θα λαμβάνουν μέρος στον διαγωνισμό, δημιουργώντας ευκαιρίες συνεργασίας και στρατηγικές επιχειρηματικών συμμαχιών.
Υπό αυτό το πρίσμα και προκειμένου οι ενδιαφερόμενες πόλεις να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, τους ζητείται να παρουσιάσουν τις πρακτικές τουρισμού τις οποίες κι εφαρμόζουν σε τέσσερις ξεχωριστές κατηγορίες: προσβασιμότητα, βιωσιμότητα, ψηφιοποίηση, πνευματική κληρονομιά και δημιουργικότητα. Σε αρχικό στάδιο, οι εφαρμογές αξιολογούνται από ένα πάνελ στο οποίο συμμετέχουν ειδικοί. Σε δεύτερο επίπεδο, οι 10 πόλεις που θεωρούνται ως shortlisted πρέπει να παρουσιάσουν την υποψηφιότητά τους ενώπιον μιας κριτικής επιτροπής. Η τελευταία, εν συνεχεία, επιλέγει δύο νικητές που θα φέρουν τον τίτλο «European Capitals of Smart Tourism 2020» και οι οποίοι θα ανακοινωθούν σε ειδική τελετή τον προσεχή Οκτώβριο.
Ποια τα κέρδη και τα οφέλη για τις νικήτριες πόλεις;
Μεταξύ των ωφελημάτων για τις νικήτριες πόλεις συμπεριλαμβάνονται: υποστήριξη σε επίπεδο επικοινωνίας και branding καθ’ όλη τη διάρκεια του ερχόμενου έτους, παραγωγή προωθητικού – διαφημιστικού βίντεο, δημιουργία γλυπτού το οποίο θα τοποθετηθεί σε μέρος ξεχωριστής προβολής, προωθητικές ενέργειες, διασημότητα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο κ.ο.κ.
Την ίδια στιγμή, τέσσερις ακόμη πόλεις που θα καταφέρουν να σημειώσουν τη μεγαλύτερη βαθμολογία σε κάθε μία από τις τέσσερις κατηγορίες κριτηρίων ξεχωριστά, σύμφωνα πάντοτε με τις ανάλογες αξιολογήσεις της κριτικής επιτροπής, θα λάβουν την τιμητική αναγνώριση «2020 European Smart Tourism Awards».
Πρόσφατα, η Κομισιόν λάνσαρε τον διαγωνισμό «European Capital of Smart Tourism 2020», μέσω του οποίου φιλοδοξεί να αναδείξει τις ευρωπαϊκές πόλεις, οι οποίες σχεδιάζουν, αναπτύσσουν κι εφαρμόζουν ξεχωριστές, καινοτόμες, βιώσιμες κι άκρως αποδοτικές τουριστικές πρακτικές.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως οι ενδιαφερόμενες πόλεις οφείλουν να δηλώσουν online τη συμμετοχή τους το αργότερο μέχρι τις 10 Μαΐου 2019. Υπογραμμίζεται πως το 2018 στον αντίστοιχο διαγωνισμό, στον οποίο συμμετείχαν 38 ευρωπαϊκές πόλεις, νικήτριες αναδείχτηκαν το Ελσίνκι και η Λυών, οι οποίες επελέγησαν ως «Ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες Έξυπνου Τουρισμού» για το 2019.