Παραδοσιακά ως λαός έχουμε την τάση να αντιγράφουμε και να μιμούμαστε με έντονη διάθεση καιροσκοπισμού και εύκολου κέρδους, με αποτέλεσμα ο τουρισμός να αντιμετωπίζεται εκ μέρους δυνητικών (ή και υφιστάμενων) επενδυτών με τη λογική της «αρπαχτής» και ως μια «πρόσκαιρη μόδα». Πόσο σας φοβίζει ή σας ανησυχεί κάτι τέτοιο;
Μπορεί να συνυπάρξουν τα στοιχεία της ποιοτικής ξενοδοχειακής ή εν γένει τουριστικής επένδυσης με τον τυχοδιωκτισμό και τον καιροσκοπισμό;
Έχετε πολύ δίκιο με αυτή την παρατήρηση. Πράγματι, ο τουρισμός έχει γίνει επενδυτικό «trend» και παρατηρούμε μια διαρκώς αυξανόμενη προσέλκυση ενδιαφέροντος από διάφορες πλευρές. Ωστόσο, πρέπει να διαχωρίσουμε την ποιοτική ξενοδοχειακή και τουριστική επένδυση από πάσης φύσεως «σορτάκηδες» που ακολουθούν απλά την επενδυτική «μόδα».
Ξέρετε, ο τουρισμός δεν αποτελεί επιχειρηματικότητα τύπου… frozen yogurt. Κι αυτό κάνει τη μεγάλη διαφορά. Διότι εμείς οι Έλληνες ξενοδόχοι, ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε διαχρονικά παρόντες, στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.
Πώς οραματίζεστε τον ξενοδόχο του μέλλοντος; Ποια τα στοιχεία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να τον διακρίνουν προκειμένου να ηγηθεί μιας βιώσιμης και ανταγωνιστικής επιχείρησης, αλλά και να προσποριστεί τα αντίστοιχα οφέλη;
Ζούμε στην κοινωνία της γνώσης και της επανάστασης των τεχνολογιών της πληροφορικής και της επικοινωνίας. Η συγκεκριμένη πραγματικότητα αυτομάτως θέτει έναν ιδιαίτερα υψηλό πήχη, τον οποίο ο ξενοδόχος θα πρέπει να είναι σε θέση να ξεπερνά. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα, που στην ουσία είναι ένα: Υψηλών προδιαγραφών εκπαίδευση στο αντικείμενο της διοίκησης μιας ξενοδοχειακής μονάδας, αλλά και διά βίου μάθηση προκειμένου οι γνώσεις και οι δεξιότητες να αναβαθμίζονται διαρκώς.
Αναμφίβολα, η γνώση αποτελεί δύναμη και θα πρέπει κατ’ επέκταση να αποτελέσει το σημείο στο οποίο και πρέπει να στρέψουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή μας στην προσπάθειά μας να οραματιστούμε τον ξενοδόχο του μέλλοντος.
Έπειτα από την ολοκλήρωση των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης του ΞΕΕ, ποια είναι η αίσθησή σας αναφορικά με το υφιστάμενο κλίμα που επικρατεί μεταξύ των ξενοδόχων-συναδέλφων σας; Πώς σκοπεύετε να συνεργαστείτε και να συμπορευτείτε με τα αντίστοιχα όργανα (λ.χ. ΣΕΤΕ, ΠΟΞ κ.ά.);
Η ενότητα στον κλάδο μας είναι αδιαπραγμάτευτο κεκτημένο μέσα στην πορεία των χρόνων και όλοι αντιλαμβάνονται την αξία, όσο και τη σημασία της. Όσο αυτονόητη είναι πλέον η ενότητα, άλλο τόσο αυτονόητο είναι το γεγονός πως υπάρχουν σαφείς και διακριτοί ρόλοι και δουλεύουμε ο καθένας από το δικό του πόστο ευθύνης για τον κοινό στόχο, την προοπτική της τουριστικής ανάπτυξης και τη θετική συμβολή της στην οικονομία και την κοινωνία.
Συχνά-πυκνά δηλώνετε πως: «Είμαστε υπερήφανοι που είμαστε ξενοδόχοι». Θέλετε να μας το εξηγήσετε;
Με τη χώρα να βρίσκεται, σε πλείστες περιπτώσεις, σε αχαρτογράφητα νερά, με την οικονομία σε βαθιά δομική κρίση και την κοινωνία σε πλήρη σύγχυση και εν πολλοίς… παραιτημένη, το ελληνικό ξενοδοχείο αποτέλεσε ένα αξιόπιστο στήριγμα που όρθωσε ψηλά το ανάστημά του κατά τις κρίσιμες εποχές.
Αυτό έγινε εμπράκτως, καθώς προσέφερε εισοδήματα, δουλειές και δημόσια έσοδα. Και όχι μόνο! Έδωσε και ελπίδα. Και αυτοπεποίθηση. Χάρισε θετική ψυχολογία και όλοι ξέρουμε πόσο μετράει αυτό για την οικονομία, για την επιστροφή στην κανονικότητα που έχει ανάγκη η χώρα και οι πολίτες της. Στις πολύ δύσκολες συνθήκες κάθε ξενοδόχος έκανε το καθήκον του και με το παραπάνω!
Αναμφίβολα, αυτό μας κάνει όλους να νιώθουμε υπερήφανοι! Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, παίζοντας σημαντικό ρόλο προκειμένου η Ελλάδα να καταφέρει να… βγει στο «ξέφωτο» της επόμενης μέρας μετά την κρίση.