Αεροδρόμια – Φόβοι για τις καθυστερήσεις
Τα κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης δυσκολεύτηκαν να ανακτήσουν περισσότερο από το 83% της κίνησης του 2019. Το Istanbul iGA κατέλαβε την πρώτη θέση, έχοντας περίπου το 100% των επιπέδων του 2019. Ο Eurocontrol αναμένει ότι το 2023 η συνολική κίνηση θα φτάσει το 92% των επιπέδων προ-COVID. Εκτιμά ότι η χρονιά που μόλις ξεκίνησε θα είναι δύσκολη, καθώς το στοίχημα είναι να περιοριστούν οι καθυστερήσεις πτήσεων, κάτι που επηρέασε πολλούς ταξιδιώτες, κυρίως στις αρχές του καλοκαιριού του 2022. Λόγω της έλλειψης εργατικού δυναμικού στα αεροδρόμια, ο αριθμός των πτήσεων που έφτασαν και αναχώρησαν στην ώρα τους ανήλθε αντίστοιχα σε 72% και 66% του συνόλου, δηλαδή 6 ή 7 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με το 2019.
Ο Eurocontrol τονίζει ότι πρέπει να λυθούν ζητήματα διαθεσιμότητας εναέριου χώρου, σημείων συμφόρησης στον τομέα, αυξανόμενης ζήτησης και αλλαγών στο σύστημα. Όλα αυτά, υπογραμμίζει, σημαίνουν ότι το 2023 θα χρειαστούν τεράστιες προσπάθειες από τον ίδιο τον Οργανισμό και από όλους τους επιχειρησιακούς παράγοντες για να ανταποκριθούν στις δυσκολίες χωρητικότητας και να περιορίσουν τις καθυστερήσεις. Οι καθυστερήσεις και η χρονική ακρίβεια σε όλο το δίκτυο, όπως προαναφέρθηκε, ήταν χειρότερες από το 2019, καθώς η ταχύτητα της καλοκαιρινής ανάκαμψης είδε το προσωπικό και τις ελλείψεις δυναμικότητας σε ολόκληρο τον κλάδο να μην μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες.
Η χρονική ακρίβεια στις αφίξεις και στις αναχωρήσεις έφτασαν στο 72% και 66% αντίστοιχα, βαθμολογία χαμηλότερη κατά περίπου 6-7 τοις εκατό και στις δύο περιπτώσεις από το 2019.
Η εικόνα ήταν χειρότερη -λόγω αυξημένης κίνησης- το καλοκαίρι, μειώνοντας τη χρονική ακρίβεια και στις δύο περιπτώσεις στο 40-50%. Όπως σημειώνει ο Eurocontrol: «Χωρίς δυστυχώς να διαφαίνεται τέλος στον πόλεμο στην Ουκρανία, η μη διαθεσιμότητα εναέριου χώρου θα συνεχίσει να διαταράσσει τις αεροπορικές ροές και να ασκεί πίεση σε ορισμένους τομείς. Αυτό θα επιδεινωθεί περαιτέρω με τη αυξημένη ζήτηση για εναέριο χώρο, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες παραδίδουν καινούρια αεροσκάφη και η ζήτηση από τις βασικές ασιατικές αγορές επιστρέφει σταδιακά μετά την απόφαση της Κίνας τον Δεκέμβριο του 2022 να χαλαρώσουν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και να ανοίξουν ξανά τα διεθνή αεροπορικά ταξίδια. Φυσικά αυτά απομένει να επιβεβαιωθούν από τις εξελίξεις».
Όλα αυτά σημαίνουν ότι το 2023 πρόκειται να είναι η πιο απαιτητική χρονιά για το δίκτυο, όσον αφορά την αντιστοίχιση της χωρητικότητας με τη ζήτηση και την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων. Είναι δεδομένο ότι θα απαιτηθούν τεράστιες προσπάθειες από το δίκτυο του Eurocontrol, που ήδη σχεδιάζει προσεκτικά τις αντιδράσεις του με βάση την εμπειρία του 2022.