Μανώλης Μανούσος, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου
Γενικός Γραμματέας Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης
Χρειαζόμαστε μια ενιαία, δυνατή φωνή για τον Τουρισμό στην Κρήτη
O Μανώλης Μανούσος μίλησε στο «ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 360», επί ευκαιρίας της πρόσφατης επαναδραστηριοποίησης του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης. Στη συνέντευξή του τονίζει τη σημασία της συνεργασίας της τοπικής αυτοδιοίκησης με τους φορείς του τουρισμού, καθώς και τη σημασία της συνεργασίας των τουριστικών / ξενοδοχειακών φορέων σε περιφερειακό επίπεδο. Μόνο έτσι θα υπάρξει αποτελεσματικός σχεδιασμός, αλλά με όραμα, και υλοποίηση στρατηγικών και δράσεων για την τουριστική ανάπτυξη, που στηρίζεται στη βαθιά γνώση της αγοράς και των αναγκών της.
Δημοσιεύουμε τα βασικότερα σημεία της συνέντευξής του.
Η σημασία του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 360: Η κίνηση της επαναδραστηριοποίησης του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης έχει δεχτεί ποικίλα θετικά σχόλια, αλλά υπάρχουν και ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα ίδρυσής του.
Μανώλης Μανούσος: Κινούμαστε προς μια κατεύθυνση ενωτική για τον χώρο των επαγγελματιών του τουρισμού. Παράλληλα με την προσπάθεια αυτή, δίνουμε έμφαση στην αυτονόητη ανάγκη αντιπροσώπευσης του τουρισμού σε επίπεδο περιφέρειας. Όχι απαραίτητα με τη στενή έννοια του όρου της διοικητικής περιφέρειας αλλά μιας γεωγραφικά προσδιορισμένης ενότητας με κοινά χαρακτηριστικά, προβλήματα, προβληματισμούς, ευκαιρίες και αναπτυξιακές προοπτικές και κυρίως ανάγκες προβολής και προώθησης. Προβολή και προώθηση που θα έχει σχεδιαστεί, ώστε να εξυπηρετεί τους κοινά αποδεκτούς στρατηγικούς στόχους τουριστικής ανάπτυξης και έχει χρηματοδοτηθεί τόσο από κρατικά, δημόσια κι ευρωπαϊκά όσο και από ιδιωτικά κονδύλια. Θα πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι χωρίς συνεργασίες δεν μπορούμε να προχωρήσουμε όσο αποτελεσματικά απαιτούν οι συνθήκες της αγοράς. Όσοι συμμετέχουμε είμαστε έμπειροι επιχειρηματίες, με μακροχρόνια πείρα και βαθιά γνώση της αγοράς και των αναγκών της, τόσο σε επίπεδο ανάπτυξης του νησιού και των επιμέρους περιοχών όσο και των επιχειρήσεων.
Διευρυμένη εκπροσώπηση
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 360: Αναφέρεστε γενικότερα στον τουρισμό. Είναι τυχαίο ή υπάρχει κάποια στρατηγική πίσω από αυτό;
Μανώλης Μανούσος: Όταν αναφερόμαστε σε επιχειρήσεις, δεν έχουμε στο μυαλό μας μόνο τα ξενοδοχεία. Το τουριστικό προϊόν σήμερα είναι πολυσύνθετο. Ο κλάδος της φιλοξενίας περιλαμβάνει εκτός από τα ξενοδοχεία και άλλες, νόμιμα λειτουργούσες, επιχειρήσεις, για παράδειγμα ενοικιαζόμενα δωμάτια, επιπλωμένα διαμερίσματα κ.ά. Όλα αυτά αποτελούν μέρος του συνολικού τουριστικού μας προϊόντος, το οποίο «χτίζει» την τουριστική εικόνα του προορισμού και συγκεκριμένα, στην περίπτωσή μας, της Κρήτης. Όλοι έχουν ενδιαφέρον για την τουριστική προβολή, προώθηση και ανάπτυξη του τόπου μας. Όλοι συνεισφέρουν και πρέπει να έχουν λόγο. Μια κοινή, δυνατή εκπροσώπηση που θα μπορεί να συνομιλεί και να συνεργάζεται με την τοπική αυτοδιοίκηση σε όλες τις βαθμίδες. Από τους δήμους μέχρι την περιφέρεια. Πιστεύω ότι υπάρχουν όλα τα δεδομένα για να χτιστεί μια πολύ καλή και αποτελεσματική συνεργασία, που όχι μόνο θα προχωρήσει και θα παράγει αποτελεσματικό έργο, αλλά θα αποτελέσει πρότυπο προς μίμηση.
Στόχοι και προκλήσεις
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 360: Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι που θέτετε;
Μανώλης Μανούσος: Η τουριστική πορεία της Κρήτης έχει δείξει ότι υπάρχει μια εξαιρετική δυναμική και ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη. Όχι απλά προσθέτοντας κλίνες ή προσελκύοντας περισσότερους τουρίστες, αλλά με συνολικό σχεδιασμό που λαμβάνει υπόψη τις παραμέτρους που αφορούν –ενδεικτικά– τη βιωσιμότητα, τη χωρητικότητα των περιοχών, τις υποδομές και τις δυνατότητές τους, καθώς και το διαθέσιμο ανθρώπινο δυναμικό. Οι πόροι που θα «προσφερθούν» στους τουρίστες είναι πολλές φορές κοινοί με αυτούς που χρησιμοποιούν οι κάτοικοι για άλλες δραστηριότητες. Για παράδειγμα οι ελλείψεις σε εργαζόμενους δεν αφορούν μόνο τον τουρισμό. Άλλα παραδείγματα αφορούν την ύδρευση, την «πράσινη» μετάβαση και τη βιωσιμότητα. Όλα αυτά χρειάζονται σχεδιασμό και δεσμεύσεις από την τοπική αυτοδιοίκηση και τον κρατικό μηχανισμό.