alcohol free Η υγιεινή διατροφή κι ευζωία επηρεάζουν όλο και περισσότερο τις τελικές επιλογές που κάνουν οι καταναλωτές, γύρω από το τι θα φάνε και τι θα πιουν. Τα εστιατόρια, ιδιαίτερα όμως τα μπαρ, καλούνται να καλύψουν τις προσδοκίες των πελατών που επιθυμούν ποτά με λίγο ή και καθόλου αλκοόλ.
Της Νικόλ Κηλίδη
Μειώνεται η κατανάλωση αλκοολούχων – Αυξάνονται οι μη-αλκοολούχες επιλογές
Η Βρετανία είναι μία από τις χώρες όπου η κατανάλωση αλκοόλ έχει παράδοση. Ας σκεφτούμε μόνο το τζιν και το ουίσκι, που κατάγονται κιόλας από τη συγκεκριμένη χώρα, για να μη συζητήσουμε για τις ποσότητες μπίρας που καταναλώνουν οι Βρετανοί, πράγματα που έχουμε διαπιστώσει κι εμείς εδώ σε τουριστικές περιοχές, και μάλιστα κάποιες φορές όχι και με πολύ ευχάριστο τρόπο. Σήμερα, όμως, 43% των Βρετανών έχουν συνειδητά μειώσει την ποσότητα αλκοόλ που καταναλώνουν, επιδιώκοντας να ακολουθούν πιο υγιεινές επιλογές. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με μελέτες, η πλειονότητα των καταναλωτών δείχνει πιο «ανοιχτή» σε επιλογές ποτών χωρίς ή με λίγο αλκοόλ και τις επιλέγει σε πολύ περισσότερες περιπτώσεις απ’ ό,τι το έπραττε στο παρελθόν.
Επιπλέον, η νέα γενιά δεν δείχνει το ίδιο ενδιαφέρον για τα αλκοολούχα ποτά, όπως συνέβαινε παλιότερα. Πίνει λιγότερο σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές και πιο επιλεκτικά και το ποσοστό των νέων που απέχει εντελώς από την κατανάλωση αλκοόλ είναι μεγαλύτερο. Κρίνεται, μάλιστα, πως αυτοί οι νεαροί ενήλικες αποτελούν την κοινωνική ομάδα που καθοδηγεί τη νέα τάση κι έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη και προσφορά νέων προϊόντων που έρχονται να καλύψουν τις αναδυόμενες ανάγκες. Τα στατιστικά δείχνουν, επίσης, ότι από το πρώτο εξάμηνο του 2016 μέχρι την αντίστοιχη περίοδο του 2017 οι απομιμήσεις κοκτέιλ, τα επονομαζόμενα mocktails που δεν περιέχουν αλκοόλ, γνώρισαν άνοδο 13%. Ακόμη ένα στοιχείο είναι ότι τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται όλο και περισσότερα προϊόντα, ιδίως μπίρες, που δεν περιέχουν αλκοόλ ή έχουν πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ.
Η νέα γενιά δεν δείχνει το ίδιο ενδιαφέρον για τα αλκοολούχα ποτά, όπως συνέβαινε παλιότερα.
Σε αυτό το σημείο θα μπορούσε κανείς να αντιτείνει ότι στην αγορά κυκλοφορούν και πολλά αναψυκτικά και άρα προς τι ο λόγος που γράφονται αυτές οι γραμμές. Εδώ θα πρέπει να προσέξουμε κάτι ιδιαίτερα σημαντικό. Καταρχάς, τα αναψυκτικά γενικά περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης, άρα το κοινό που δεν επιθυμεί το αλκοόλ για λόγους υγείας και σωστής διατροφής δεν θα στραφεί στο αναψυκτικό, ακόμη ίσως και αν αυτό διαφημίζεται για χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα. Τα αναψυκτικά με στέβια, ίσως, βρίσκονται σε κάπως καλύτερη μοίρα, σε σχέση πάντα με το συγκεκριμένο κοινό, όμως το θέμα είναι πως αυτοί οι πελάτες ψάχνουν κάτι μοναδικό, εύγεστο κι άξιο οπτικά, για να το ανεβάσουν στο Instagram. Η μείωση της κατανάλωσης ζάχαρης είναι εξίσου σημαντική με τη μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ, μεταξύ άλλων και για να έχει κανείς καλή υγεία. Και αυτή είναι μια οπτική που υιοθετεί, και όχι άδικα, όλο και μεγαλύτερο μέρος του κοινού. Σε αυτή την πραγματικότητα προσθέστε και τις σύγχρονες τάσεις περί του healthy eating.
Η ποιότητα μετράει
Με βάση τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτό πως στους καιρούς που διανύουμε το καταναλωτικό κοινό είναι ευαισθητοποιημένο γύρω από τα προϊόντα που καταναλώνει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επιδιώκουν σε μεγαλύτερο βαθμό την ποιότητα, παρά την ποσότητα στις εξόδους τους για φαγητό και ποτό. Με ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων να μετριάζει την κατανάλωση αλκοόλ κι ένα μέρος τους, μεγαλύτερο από το παρελθόν, να απέχει τελείως από τα αλκοολούχα, οι επιχειρήσεις εστίασης και τα μπαρ θα πρέπει να εστιάσουν σε ανάλογες επιλογές που όχι απλώς να ανταποκρίνονται, αλλά να ξεπερνούν τις προσδοκίες των πελατών. Η προσφορά ήπιων ποτών που πάνε πέρα από τα συνηθισμένα είναι το ίδιο σημαντική με τα ποτά που βρίσκονται πίσω από το μπαρ. Ο συνδυασμός χυμών, αναψυκτικών, ηδύποτων είναι σημαντικός για τη δημιουργία γνωστών κι ασυνήθιστων ποτών που μπορούν να κάνουν τη διαφορά σε ένα μαγαζί.
Ανεβαίνοντας στο «κύμα»
Στην αγορά κυκλοφορούν για παράδειγμα χυμοί από σταφύλια που έχουν παραχθεί από μούστο, όπως παράγεται και το κρασί, χωρίς όμως τη διαδικασία της ζύμωσης. Μια τέτοια επιλογή είναι ιδανική για πελάτες που επιθυμούν να συνοδεύσουν το γεύμα τους με ένα ποτό που προσομοιάζει στο κρασί, χωρίς ωστόσο να περιέχει αλκοόλ. Τα εστιατόρια θα πρέπει να σερβίρουν αυτά τα ποτά, όπως ακριβώς σερβίρουν και τα αλκοολούχα, ώστε να ενισχύεται η εμπειρία των πελατών που δεν επιθυμούν να πιουν οινοπνευματώδη. Επιπλέον, ένας βασικό λόγος που οι άνθρωποι βγαίνουν έξω να δειπνήσουν και να πιουν είναι για να δοκιμάσουν γεύσεις που δεν έχουν ή είναι δύσκολο να έχουν στο σπίτι.
Η μπίρα αποτελεί ακόμη μία από τις κύριες επιλογές των καταναλωτών, όταν βγαίνουν έξω. Ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι η κυρίαρχη επιλογή των millennials, αλλά και της νεότερης γενιάς. Η προσφορά μιας ευρείας γκάμας από μπίρες που δεν περιέχουν ή έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ είναι σημαντική για αυτές τις δύο ομάδες. Η συγκεκριμένη κατηγορία μπίρας είναι ανερχόμενη και για τον λόγο αυτό έχουν κάνει εμφάνιση πολλά είδη μπίρας alcohol free τα τελευταία χρόνια, τάση που αναμένεται μάλιστα να ενταθεί στο μέλλον. Επιπλέον, αποτελεί τον πιο εύκολο τρόπο, για να μπει μια επιχείρηση σε αυτό το κομμάτι και να αρχίσει να σερβίρει ποτά χωρίς οινόπνευμα, που όμως γευστικά είναι πολύ κοντά στο κανονικό προϊόν.
Ο παράγοντας των moctails
Αρκετοί πελάτες επιθυμούν να περιορίσουν το οινόπνευμα ή να το αποφύγουν, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι συμβιβάζονται με μία σόδα! Αντιθέτως, επιθυμούν να πιουν κάτι εύγεστο που ενδεχομένως να θυμίζει και κάποιο κοκτέιλ με οινόπνευμα. Μη αλκοολούχες εκδοχές κλασικών κοκτέιλ, όπως το Nojito ή Virgin Mojito είτε το Virgin Mary, είναι ήδη δημοφιλείς και σερβίρονται σε πολλά μπαρ. Ωστόσο, είναι ωφέλιμο η γκάμα αυτή να διευρυνθεί, καθώς θα λειτουργήσει και ως μαγνήτης για το κοινό. Ιδίως αν τα ποτά σερβίρονται σε ποτήρια, όπως τα αλκοολούχα και με ανάλογο γαρνίρισμα. alcohol free
Στη μάχη έχουν μπει κι οι εταιρείες οινοπνευματωδών που προσπαθούν να παράγουν ποτά στυλ απεριτίφ, όπως το βερμούτ και το Απερόλ, καθώς και πολλά light gin. Για μια επιτυχημένη τακτική στην προσφορά ποτών, καλό είναι οι επιχειρήσεις να σκέφτονται έξω από το κουτί και να επιχειρούν να σερβίρουν στους πελάτες τους ενδιαφέροντα κι αυθεντικά ποτά, χρησιμοποιώντας υλικά που δεν είναι συνηθισμένα. Από φρούτα και βότανα, μέχρι εκχυλίσματα από ρίζες που μπορούν, αν συνδυαστούν σωστά, να αποδώσουν μοναδικές γεύσεις που δεν θα αφήσουν ασυγκίνητο το κοινό. alcohol free