Ενθαρρυντικά αλλά και διαφωτιστικά είναι τα στοιχεία που παρουσίασε η ΑΒΤΑ για τις τάσεις και τις προτιμήσεις των Βρετανών τουριστών το 2019, ενώ για το 2020 υπάρχει ο αστάθμητος παράγοντας της εξέλιξης του Brexit.
Φάκελος/UK
Στον απόηχο της κατάρρευσης της Thomas Cook που συντάραξε τον τουριστικό κλάδο της Βρετανίας και της Ευρώπης, ο βρετανικός τουριστικός οργανισμός, ΑΒΤΑ, δημοσιοποίησε τις τάσεις και τις προτιμήσεις που παρουσίασαν οι Βρετανοί τουρίστες το 2019. Η ΑΒΤΑ βρέθηκε στο επίκεντρο των εξελίξεων μετά τη χρεοκοπία του βρετανικού τουριστικού κολοσσού, συμβάλλοντας στην ενημέρωση των Βρετανών τουριστών που βρίσκονταν σε διακοπές τη στιγμή της κατάρρευσης, ενώ έπαιξε σημαντικό ρόλο και στη διαδικασία επαναπατρισμού τους, τη μεγαλύτερη που έχει δει ποτέ η χώρα σε καιρό ειρήνης, και συγκεκριμένα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Στις αρχές του Οκτώβρη, ο οργανισμός δημοσιοποίησε τις τάσεις για τους Βρετανούς τουρίστες.
Πρόκειται για διαδικασία που πραγματοποιείται κάθε χρόνο, ωστόσο, φέτος βρέθηκε υπό τη σκιά των εξελίξεων της Thomas Cook. Λογικό ήταν η έκθεση να περιέχει τα στοιχεία που καταδεικνύουν την πορεία του τουρισμού στη Βρετανία και τι μέλλει γενέσθαι για τον κλάδο.
Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν είναι μάλλον ενθαρρυντικά και δείχνουν να αμβλύνουν την εικόνα των συνεπειών από τη χρεοκοπία του ιστορικού tour operator. Βεβαίως, δεν μπορούμε να αγνοούμε το γεγονός ότι η υπόθεση Brexit βρίσκεται σε εξέλιξη, με άγνωστες, προς το παρόν, συνέπειες, ενώ με βάση τα στοιχεία μιας σειράς μελετών, αναφορικά με τις οικονομίες της Ευρωζώνης, φαίνεται να εισέρχονται σε διαδικασία επιβράδυνσης.
Το 24% στις ηλικίες 25-34 επέλεξε να μείνει σε ξενοδοχείο 5 αστέρων, ενώ το 48% της ίδιας ομάδας ταξίδεψε με premium economy ή και υψηλότερη κλάση.
Ασχέτως, όμως, των παραπάνω, όπως θα δούμε αναλυτικά, οι Βρετανοί το 2019 και ξενοδοχεία 4 αστέρων και άνω προτίμησαν και ιδιαίτερες προτιμήσεις εμφάνισαν και σε όγκο έδειξε να αυξάνεται ο αριθμός των ταξιδιωτών. Από το σύνολο της έρευνας, το ιδιαίτερα θετικό στοιχείο που αναδύεται κι αφορά τη χώρα μας είναι ότι για το 2020 η Ελλάδα βρίσκεται και πάλι στο τοπ 5 των προτιμήσεων των Βρετανών για την πραγματοποίηση των διακοπών τους. Αυτό το στοιχείο, σε συνδυασμό με τις επιμέρους ποιοτικές προτιμήσεις που εμφανίζει τμήμα των Βρετανών τουριστών, μπορεί να οδηγήσει σε πρωτοβουλίες και προσφορές προϊόντων που θα φέρουν και το 2020 θετικά αποτελέσματα για τον τουριστικό κλάδο της χώρας μας, όσον αφορά τουλάχιστον τη συγκεκριμένη αγορά προέλευσης.
Νέες ταξιδιωτικές τάσεις από τους Βρετανούς
Η φετινή χρονιά ανέδειξε αρκετές διαφοροποιήσεις στις επιλογές των Βρετανών τουριστών. Οι περισσότεροι επέλεξαν πιο πολυτελείς διακοπές κι υπήρξε άνοδος σε προσωπικά πακέτα αλλά και σε ταξίδια πέρα από τα συνηθισμένα! Ο βρετανικός τουριστικός οργανισμός, ABTA, δημοσίευσε στις αρχές του Οκτωβρίου έρευνα για τις τάσεις και τις προτιμήσεις των Βρετανών τουριστών που κέρδισαν έδαφος τη φετινή τουριστική σαιζόν. Παρά τις δυσάρεστες εξελίξεις που υπήρξαν στη χώρα και στον τουριστικό κλάδο γενικότερα, μετά την κατάρρευση της Thomas Cook, τα στοιχεία που εντόπισε η ABTA είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για την τουριστική αγορά της Βρετανίας, που τροφοδοτεί με χιλιάδες τουρίστες πολλούς ελληνικούς προορισμούς.
Είναι, όμως, κι εξαιρετικά διαφωτιστικά για τις ποιοτικές απαιτήσεις και προσδοκίες που έχουν οι Βρετανοί τουρίστες από τα ταξίδια που πραγματοποιούν. Το 2019 το 88% του πληθυσμού έκανε κάποιο ταξίδι. Αποτελεί το υψηλότερο νούμερο από το 2011. Το σημαντικό είναι ότι οι Βρετανοί εξέτασαν πιο ενδελεχώς τα επιμέρους κομμάτια των διακοπών τους, όπως τον τύπο του ταξιδιού, το πού θα μείνουν, πώς θα ταξιδέψουν, τι θα κάνουν στις διακοπές τους, κι όλα αυτά εντός ενός συγκεκριμένου προϋπολογισμού.
Στόχος η προσιτή πολυτέλεια
Για πρώτη φορά φέτος, η ΑΒΤΑ ερεύνησε και κατέγραψε τις κατηγορίες διαμονής που επιλέγουν οι Βρετανοί τουρίστες, γεγονός που υπήρξε αποκαλυπτικό για το επίπεδο προσδοκιών που έχουν. Η διαμονή σε ξενοδοχεία πολλών αστέρων δεν θεωρείται πλέον πολυτέλεια για λίγους, καθώς φέτος το 55% επέλεξε να μείνει σε ξενοδοχείο 4 αστέρων. Το αντίστοιχο ποσοστό στις οικογένειες ανεβαίνει στο 60%. Το 20% επέλεξε ξενοδοχείο 5 αστέρων και μάλιστα το ποσοστό αυτό έφτασε στο 24% για τις ηλικίες 25-34 και για τις άνω των 75 ετών. Μόλις το 25%, επί του συνόλου, επέλεξε φτηνότερες λύσεις για τις διακοπές του.
Επιπλέον, οι ταξιδιώτες επέλεξαν σε μεγαλύτερο ποσοστό και πιο άνετη πτήση. Το 37% έκλεισε θέσεις premium economy ή υψηλότερης κλάσης. Πάλι οι ηλικίες 25-34 φαίνονται πιο επιλεκτικές, αφού το ποσοστό ανέβηκε στο 48%, ενώ κι οι οικογένειες προέβησαν σε ανάλογες επιλογές, σε ποσοστό 47%. Επίσης, υπήρξε επιδίωξη για «μικρές πολυτέλειες», όπως μεταφορά αποσκευών από και προς το αεροδρόμιο, παραμονή σε premium lounge του αεροδρομίου κ.ά. Μπορεί το τουριστικό πακέτο να παραμένει δημοφιλές για τους Βρετανούς, αλλά πλέον φαίνεται πως αναζητούν περισσότερες επιλογές.