Cash & Carry: Αυξάνεται ο ανταγωνισμός
στην ελληνική αγορά προς όφελος των επαγγελματιών
του Βάιου Τασούλα
Ενισχυμένος εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά των Cash & Carry, με νέες επενδύσεις και καταστήματα να «τρέχουν» και το 2019. Έχοντας ως στόχο και την εκμετάλλευση του τουρισμού στην Ελλάδα, οι μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου, βελτιώνουν τις υπηρεσίες τους προς τους επαγγελματίες, τόσο των τουριστικών επιχειρήσεων, όσο και γενικότερα, δημιουργώντας και μεγαλύτερες ευκαιρίες στην αγορά.
Η αγορά του Cash & Carry ήταν από τις λίγες που ευνοήθηκαν εν μέσω κρίσης στην Ελλάδα, καθώς τα εν λόγω καταστήματα κατάφεραν να προσελκύσουν τους επαγγελματίες καταναλωτές με σημαντικές προσφορές κι εκπτώσεις, αυξάνοντας ταυτόχρονα και την γκάμα των προϊόντων τους. Μετά από συνεχόμενες χρονιές με ανοδική πορεία, όμως, ο κλάδος δέχθηκε «πιέσεις» την τελευταία διετία, με τα μεγάλα σούπερ μάρκετ να «κλέβουν» ένα μέρος του τζίρου τους. Παρ’ όλα αυτά, πρόκειται για μία αγορά που συνεχίζει να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται, με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο να έχουν ήδη ανακοινώσει νέες μεγάλες επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ για την περαιτέρω αξιοποίηση των καταστημάτων τους, προσβλέποντας και σε νέα κέρδη.
Στο «στόχαστρό» τους βρίσκεται κι ο τουρισμός, καθώς η «βαριά οικονομία» της χώρας βρίσκεται σε «τροχιά»… εκτόξευσης τα τελευταία χρόνια. Ο αριθμός των τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους σχεδόν έξι τουριστικούς μήνες αυξάνεται διαρκώς, με αποτέλεσμα το ίδιο να ισχύει και για τις τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά και τα καταστήματα εστίασης σε όλες τις τουριστικές περιοχές, οι οποίες στη χώρα μας είναι αναρίθμητες. Ως εκ τούτου, διαφαίνεται μία μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης και για τον κλάδο των Cash & Carry, ο οποίος κι έχει ήδη ενεργοποιηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.
Επενδύσεις εκατ. ευρώ
Ένα νέο επενδυτικό πλάνο 100 εκατ. ευρώ ανακοίνωσε για την τριετία 2020-22 η εταιρεία Metro ΑΕΒΕ, το οποίο κι είναι ενδεικτικό της… έντασης του ανταγωνισμού στον κλάδο των Cash & Carry. Στο σύνολό τους, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της οργανωμένης χονδρικής στην Ελλάδα επενδύουν τα τελευταία χρόνια εκατομμύρια ευρώ, τόσο για την ανάπτυξη του δικτύου τους, όσο και, κυρίως, για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών τους και τη βελτίωση των υπηρεσιών τους προς τους επαγγελματίες της ελληνικής αγοράς.
Η «αλυσίδα» BAZAAR ολοκλήρωσε μέσα στο 2019 επενδύσεις 27 εκατ. ευρώ και συνεχίζει να «τρέχει» την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της με νέα καταστήματα, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος, στην οποία και ανήκει η ENA Food, για το τρέχον έτος έχει ανακοινώσει επενδύσεις άνω των 60 εκατ. ευρώ. Πρόσω ολοταχώς κινείται και ο Μασούτης, ο οποίος μετά την εξαγορά της Προμηθευτικής συνεχίζει ένα φιλόδοξο πλάνο «γιγάντωσης», το οποίο περιλαμβάνει νέα καταστήματα και στον κλάδο του Cash & Carry.
Νέα καταστήματα με φόντο ελληνικά νησιά
Βασικός στόχος των επενδύσεων των εταιρειών στον κλάδο του Cash & Carry είναι η κατασκευή νέων καταστημάτων για τη διεύρυνση του δικτύου τους, ειδικά στα ελληνικά νησιά, όπου η ανάπτυξη του τουρισμού έχει δημιουργήσει μεγάλο περιθώριο κέρδους. Ένα νέο «μικρό» METRO Cash & Carry εγκαινιάστηκε μόλις τον περασμένο Ιούλιο στη Ζάκυνθο, ενώ το νέο BAZAAR στη Σαντορίνη είναι η τελευταία προσθήκη στο δίκτυο της εταιρείας, το οποίο αναμένεται να ενισχυθεί με νέα καταστήματα σε Κεφαλονιά, Ανάβυσσο, Τζια και Χαλκιδική. Η τελευταία αποτελεί πάντως «άντρο» της αλυσίδας Μασούτης, η οποία βλέπει κάθε χρόνο τον τζίρο της να «εκτοξεύεται» στα καταστήματα της περιοχής, τους μήνες του καλοκαιριού.
Βασικός στόχος των Cash & Carry είναι η κατασκευή νέων καταστημάτων, ειδικά στα ελληνικά νησιά.
Στο σύνολό τους, πάντως, οι επιχειρήσεις του κλάδου ενισχύουν την παρουσία τους στις τουριστικές περιοχές της χώρας, είτε με νέα καταστήματα είτε μέσω ανασχεδιασμού κι ανακαίνισης των ήδη υπαρχόντων, όπως για παράδειγμα έκανε πέρυσι στην Κέρκυρα η ΑΒ Βασιλόπουλος, εγκαινιάζοντας ουσιαστικά ένα… αγνώριστο κατάστημα ENA Food Cash & Carry στην περιοχή.
Βελτιώνονται οι υπηρεσίες για τους επαγγελματίες της μαζικής εστίασης
Τα Cash & Carry, τα τελευταία χρόνια, έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια σε διάφορους τομείς, κυρίως σε τμήματα νωπών προϊόντων και ψυκτικών θαλάμων, όπως η μαναβική, τα πουλερικά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά, όχι τόσο για να δουν τα κέρδη τους να αυξάνονται όσο για να προσφέρουν στους πελάτες τους μια ολοκληρωμένη πρόταση αγορών με ανταγωνιστικούς όρους. Από εκεί και πέρα, όμως, το σύνολο των υπηρεσιών τους προς τον επαγγελματία εμφανίζεται βελτιωμένο τα τελευταία χρόνια. Από τη μία, τα προγράμματα της κατ’ οίκον διανομής προϊόντων αποτελούν παγιωμένη πολιτική, που πλέον βρίσκει εφαρμογή ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές, ενώ επιδοτείται από τις ίδιες τις αλυσίδες Cash & Carry, με σκοπό τον περιορισμό του κόστους που αναλογεί στον επαγγελματία πελάτη.
Από την άλλη, σημαντική είναι η επένδυση και στις προσφορές, οι οποίες πια οργανώνονται με πιο περίπλοκα σχήματα προσφορών, τα οποία προσομοιάζουν την πολιτική του tailor made. Πρόκειται για ειδικές προσφορές, που εστιάζουν η κάθε μια σε μια συγκεκριμένη ομάδα πελατών (μπαρ, εστιατόρια, επαγγελματίες κ.ά.), προβλέποντας εκπτώσεις οι οποίες δεν φαίνονται στο ράφι, καθώς δεν αφορούν το σύνολο των πελατών, αλλά συγκεκριμένες ομάδες εξ αυτών, οι οποίες κι αναγνωρίζονται στα ταμεία, για να πιστωθούν οι εκπτώσεις στον τελικό λογαριασμό. Κάτι αντίστοιχο ισχύει, μάλιστα, και με γεωγραφικά κριτήρια, με ειδικές προσφορές να παρέχονται και για καταστήματα συγκεκριμένων περιοχών ανά την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί δε ότι οι παραπάνω προσφορές κι εκπτώσεις αποτελούν έξτρα «βήμα» στην αυξημένη τάση των προσφορών κι εκπτώσεων «του φυλλαδίου», το οποίο και παραμένει βασικό «όπλο» και της οργανωμένης χονδρικής.