Γράφει ο Παναγιώτης Μαρκέτος
Αρχισυντάκτης περιοδικού «Τουριστική Αγορά»
Μπορεί οι Βρετανοί να αποτελούν το δεύτερο πολυπληθέστερο τμήμα εισερχόμενου τουρισμού, στηρίζοντας την οικονομία ολόκληρων περιοχών (λ.χ. νησιά Ιονίου), εντούτοις όμως μάλλον έφτασε το πλήρωμα του χρόνου που θα πρέπει να σταθμίσουμε κομματάκι διαφορετικά τα πράγματα σε ότι τους αφορά.
Βλέπετε, η φετινή εμπειρία μάλλον θα πρέπει να εκληφθεί ως… πρόγευση, νέων, χαμηλότερων ροών, που σίγουρα θα επιδράσουν αρνητικά τόσο στο ισοζύγιο των επισκεπτών, όσο και σε αυτό των εσόδων.
Αρκεί να σημειωθεί πως σε ορισμένα νησιά στα οποία οι Βρετανοί κατέχουν σημαντικό ποσοστό της τουριστικής κίνησης, για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια τα τοπικά ξενοδοχεία σχεδιάζουν να θέσουν πρόωρο τέλος στην φετινή σεζόν στα τέλη Σεπτεμβρίου!
Οι λόγοι πολλοί, ο εξής… ένας: Brexit! Μάλιστα, με την πρόσφατη ανάληψη της εξουσίας από τον Μπόρις Τζόνσον και τους συν αυτώ hardliners, προβλέπονται ταραχώδεις εξελίξεις προσεχώς σε ότι αφορά το ζήτημα της εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωοικογένεια. Κι αυτό, καθώς προκρίνεται η λογική του άτακτου Brexit, το οποίο μπορεί να έχει ανυπολόγιστες συνέπειες στην οικονομία, την επιχειρηματικότητα και την καθημερινή πρακτική και λειτουργία της ίδιας της Βρετανικής κοινωνίας. Ήδη, οι αναφορές περί αναμενόμενων ελλείψεων ακόμη και σε βασικά αγαθά κατά το πρώτο χρονικό διάστημα έχουν κάνει την εμφάνισή τους, πολλαπλασιάζοντας έγνοιες, ανησυχίες και φόβους.
Στο διαμορφούμενο σκηνικό προσθέστε και έναν-δύο αστάθμητους παράγοντες, όπως λ.χ. τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν τα τελευταία χρόνια σε ολόκληρη την Ευρώπη και δη στο «νησί», καθώς οι περίοδοι άκρατου θέρους και ηλιοφάνειας εκτείνονται χρονικά και επαναλαμβάνονται με θερμοκρασίες που διόλου έχουν να… ζηλέψουν από αυτές που συνήθως επικρατούν στην χώρα μας. Την ίδια στιγμή, η αξία της Βρετανικής λίρας στο διεθνές συναλλαγματικό χρηματιστήριο να κινείται στα χαμηλά, με την ισοτιμία της έναντι του ευρώ να “τραυματίζει” την αγοραστική (διάθεση πρωτίστως…) δύναμη των Βρετανών. Μάλιστα, υπό αυτό το πρίσμα, έχουν αναδυθεί μια σειρά από προορισμοί (μεταξύ αυτών η Τουρκία και η Αργεντινή), όπου η λίρα εξακολουθεί να διαθέτει αξιοπρόσεκτη ισχύ έναντι των τοπικών νομισμάτων, εξασφαλίζοντας σαφώς πιο θελκτικούς όρους σε σχέση με τον βαθμό ανταγωνιστικότητάς της.
Καθώς το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα τα πράγματα αναμένεται να δυσκολέψουν έτη περαιτέρω σε ότι έχει να κάνει με το συγκεκριμένο ζήτημα, χρήσιμο θα ήταν οι άμεσα εμπλεκόμενοι να αντιληφθούν πως η ώρα είναι τώρα, αφού δεν ήταν πρωτύτερα.
Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να υπάρξει στην πράξη η χάραξη μιας εκτενούς στρατηγικής η οποία θα περιλαμβάνει αγορές που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για την χώρα μας και μέσω των οποίων θα επεκταθεί η δεξαμενή άντλησης επισκεπτών-τουριστών. Το ξεχωριστό περιεχόμενο κάθε γεωγραφίας θα πρέπει όχι απλά να αναδειχθεί, αλλά και να λειτουργήσει ως πολύτιμη… πυξίδα σχετικά με τη συνολικότερη κατεύθυνση της απαιτούμενης στόχευσης. Η δε ενεργή συμμετοχή των Περιφερειών της χώρας μας στο «παιχνίδι» θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, κάτι που εξάλλου σχεδιάζει και έχει τονίσει επανειλημμένως η κυβέρνηση.
Βέβαια, αυτό που πρέπει να συμβεί και δη άμεσα, είναι η αξιοποίηση του πλήθους των δεδομένων και των επιμέρους καταναλωτικών patterns που εμφανίζουν το απαιτούμενο ενδιαφέρον, ταιριάζουν στα εντός των συνόρων ζητούμενα και δύναται να ενισχύσουν πρωτίστως τα έσοδα και δευτερευόντως το headcount.
Δίχως αμφιβολία, η τεχνολογία έχει εξελιχθεί σε εντυπωσιακό βαθμό όταν φτάνει η κουβέντα στα δεδομένα και τα analytics, τα εργαλεία και τις εφαρμογές, τις δυνατότητες συλλογής και ανάλυσης των data. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι εξαιρετικά χρήσιμο να αξιοποιηθούν από τους εμπλεκόμενους φορείς και παράγοντες, οι οποίοι θα πρέπει να εγκαταλείψουν το… σπορ της πιθανολόγησης και του να σαλιώνουν το δάχτυλο προσπαθώντας να μαντέψουν προς το ποια κατεύθυνση φυσά!
Οι Αμερικανοί χρησιμοποιούν μια έκφραση σε επίπεδο οικονομικής διαχείρισης: “Don’t put all of your eggs in one basket”.
Καιρός, λοιπόν, να την υιοθετήσουμε με αφορμή το Brexit και να επιχειρήσουμε να ενδυναμώσουμε αφενός μεν το προϊόν και αφετέρου δε την πελατεία στην οποία απευθύνεται. Ο δρόμος είναι μακρύς και προϋποθέτει μια σειρά από (άπειρα, είναι αλήθεια) μικρά βήματα που σχετίζονται από τις υποδομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες και φτάνει μέχρι την εκπαίδευση του προσωπικού και τον διαρκή εμπλουτισμό της παρεχόμενης εμπειρίας.