Εδώ κι αρκετό καιρό η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA) αναζητούσε τρόπο, ώστε οι αεροπορικές εταιρείες να επιβαρύνονται με χαμηλότερα έξοδα πληρωμής για την αγορά εισιτηρίων εκ μέρους των επιβατών. Φαίνεται πως η λύση βρέθηκε με την «IATA Pay».
Νέα μέθοδος πληρωμών για την αγορά αεροπορικών εισιτηρίων.
Μάλιστα, η ΙΑΤΑ δεν έμεινε στον επί χάρτου σχεδιασμό, αλλά προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, πραγματοποιώντας «ζωντανή» δοκιμή της ολοκληρωμένης συναλλαγής για την πρώτη αγορά εισιτηρίου, μέσω της νέας μεθόδου «IATA Pay». Αυτή έγινε πράξη με τη συνεργασία της Βρετανικής «ipagoo», μιας fintech εταιρείας, και στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Στη live δοκιμή συμμετείχαν επίσης και μια σειρά από αεροπορικές εταιρείες οι οποίες κι έχουν χαρακτηριστεί ως πιλοτικές του «IATA Pay», όπως οι Cathay Pacific Airways, Scandinavian Airlines και Emirates. Αξίζει, δε, να αναφερθεί πως οι όλες διαδικασίες πραγματοποιήθηκαν υπό το Open Banking πλαίσιο που ισχύει στη Μεγάλη Βρετανία.
Η λογική του «IATA Pay» στηρίζεται τόσο στη 2η Οδηγία του Payment Services Directive (PSD2) από μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και στον βρετανικό κανονισμό του Open Banking. Μέσω του εν λόγω Κανονιστικού πλαισίου, ενθαρρύνεται, ουσιαστικά, η χρήση κι εν γένει αξιοποίηση απευθείας συναλλαγών άμεσης χρέωσης, με τις πληρωμές να κατατίθενται απευθείας από τον τραπεζικό λογαριασμό του πελάτη στον αντίστοιχο του πωλητή, ήτοι της αεροπορικής εταιρείας. Μάλιστα, μια από τις προτεραιότητες που έχει θέσει η διοίκηση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών είναι οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρείες να κάνουν διαθέσιμο τον συγκεκριμένο τρόπο πληρωμής στο website τους.
Εάν αναρωτιέστε για το ύψος του κόστους που προκύπτει για τις αεροπορικές εταιρείες σε ετήσια βάση από τα ιδρύματα διαχείρισης των πιστωτικών καρτών, αυτό ξεπερνά τα 8 δισεκατομμύρια δολάρια! Και διαρκώς αυξάνεται…
Νέος τρόπος πληρωμής = Λιγότερες χρεώσεις για τις αεροπορικές εταιρείες!
Τι είναι το «IATA Pay»; Μια πρωτοβουλία που έλκει την καταγωγή της στην ίδια την αεροπορική βιομηχανία, η οποία, ειρρήσθω εν παρόδω, την υποστηρίζει ενθέρμως. Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στην ανάπτυξη και παροχή στους τελικούς πελάτες μιας καινούριας επιλογής / μεθόδου πληρωμής, αναφορικά με την απευθείας αγορά ενός εισιτηρίου από το website των αεροπορικών εταιρειών. Τα στελέχη της ΙΑΤΑ δίνουν ξεχωριστή έμφαση στο ζήτημα της ασφάλειας των συναλλαγών μέσω του νέου τρόπου πληρωμής, τον οποίο και χαρακτηρίζουν ως ιδιαίτερα ασφαλή, τόσο για τους τελικούς χρήστες όσο και για τον αποδέκτη, που δεν είναι άλλος από τις αεροπορικές εταιρείες. Μάλιστα, το γεγονός ότι η συναλλαγή λαμβάνει χώρα στιγμιαία, αυτομάτως μειώνει σημαντικά την πιθανότητα εμφάνισης ενός περιστατικού που έγκειται της ασφαλείας τους.
Λύση σε έναν «πονοκέφαλο» ύψους $8 δισ.!
Βέβαια, το βασικό πεδίο ενδιαφέροντος για την ΙΑΤΑ δεν αποτελεί η ασφάλεια αλλά η προάσπιση και φροντίδα συνάμα των συμφερόντων των μελών της. Υπό αυτό το πρίσμα, μέσω του «IATA Pay», οι αεροπορικές εταιρείες απολαμβάνουν μια σειρά από πλεονεκτήματα, όπως σαφώς πιο μειωμένες χρεώσεις σε ό,τι αφορά τη διεξαγωγή πληρωμών, άμεση διαθεσιμότητα ρευστού, μέσω της υλοποίησης μιας στιγμιαίας λογικής συναλλαγών, περισσότερο απλοποιημένη διαδικασία πληρωμών, και κατ’ επέκταση δραστικό περιορισμό απολεσθέντων πωλήσεων. Και, φυσικά, εξάλειψη των ενδιάμεσων παρόχων υπηρεσιών (λέγε με κι εταιρείες διαχείρισης πιστωτικών καρτών) που μέχρι πρότινος μεταφραζόταν σε πρόσθετες χρεώσεις και χρηματικές προμήθειες προς αυτούς από μέρους των αεροπορικών εταιρειών. Εάν αναρωτιέστε για το ύψος του κόστους που προκύπτει για τις αεροπορικές εταιρείες σε ετήσια βάση από τα ιδρύματα διαχείρισης των πιστωτικών καρτών, αυτό ξεπερνά τα 8 δισεκατομμύρια δολάρια! Και διαρκώς αυξάνεται… Οπότε, μέσω της υιοθέτησης του «IATA Pay» και του ελέγχου του κόστους που προκύπτει, επιχειρείται να στηριχθεί η εν γένει οικονομική βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών.
Προσέγγιση των Millennials
Σε ό,τι αφορά τα οφέλη που θα απολαμβάνουν οι πελάτες των αεροπορικών εταιρειών, αυτά συνοψίζονται στη δυνατότητά τους να έχουν πρόσβαση σε έναν καινούργιο, λιγότερο σύνθετο κι εξαιρετικά ασφαλή τρόπο πληρωμής. Σύμφωνα με τα στελέχη της ΙΑΤΑ, μέσω της νέας μεθόδου πληρωμής επιχειρείται, μεταξύ άλλων, να προσεταιριστούν οι νεότερης γενιάς καταναλωτές. Ιδιαίτερα, όσοι ανήκουν στη γενιά των Millennials θεωρούν –περίπου– ως δεδομένη τη δυνατότητα να επιλέγουν μεταξύ πολλαπλών τρόπων πληρωμής! Θα πρέπει να υπογραμμιστεί, επίσης, πως η IATA σε συνεργασία με την Deutsche Bank επεξεργάζεται ένα πρότυπο που φιλοδοξεί να ισχύσει σε ολόκληρη την Ευρώπη (εξαιρουμένης της Μεγάλης Βρετανίας). Μάλιστα, κατά τις προσεχείς εβδομάδες, αναμένεται σε πρώτη φάση να ξεκινήσει τις σχετικές live δοκιμές στη Γερμανική αγορά.