Αντίστοιχες ανησυχίες, προβληματισμοί και… pain points
Βέβαια, στον αντίποδα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), στο ίδιο τεύχος της ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ, επέλεξε να βρεθεί στην αντίθετη… πλευρά του φεγγαριού, υποστηρίζοντας πως: «Ο τουρισμός μας κινδυνεύει να χάσει τον δυναμισμό του, να δει μείωση των συναλλαγματικών του εσόδων και, το χειρότερο, να περάσει σε ξένα χέρια. Κυριότεροι παράγοντες από τους οποίους κινδυνεύει ο τουρισμός μας σήμερα είναι η ανάπτυξη της παρα-ξενοδοχίας, που έχει ως αποτέλεσμα την προσέλκυση τουρισμού χαμηλής ποιότητας, την άναρχη ανάπτυξη, την αδυναμία προγραμματισμού για την παροχή νέων υπηρεσιών και την εφαρμογή συναλλαγματικής πολιτικής, που δεν επιτρέπει την έγκαιρη προσαρμογή των τιμών στις νέες συναλλαγματικές ισοτιμίες, με αποτέλεσμα τη μείωση των εσόδων».
Μια ακόμη σημαντική πτυχή που παρουσιαζόταν στο 1ο τεύχος της ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ήταν και το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας, που τότε ανερχόταν σε συνολικά 384.209 κλίνες, που με τη σειρά τους βρίσκονταν σε ξενοδοχεία, πανσιόν κι ενοικιαζόμενα δωμάτια. Εντούτοις, υπογραμμιζόταν εμφατικά (και με bold γράμματα): «Υπάρχουν, όμως, 450.000 παράνομες κλίνες! Μάλιστα, εάν αυτοί οι αριθμοί δεν μειωθούν και η ζήτηση από το εξωτερικό δεν αυξηθεί, τότε θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στην πλήρωση των ξενοδοχείων».
Κατά τη διάρκεια των 30 ετών κυκλοφορίας τηςέχουν φιλοξενηθεί συνεντεύξεις με κορυφαία στελέχη της εγχώριας και διεθνούς πολιτικής σκηνής.
Αν μη τι άλλο, είναι εξόχως εντυπωσιακό όσο και πρωτίστως διδακτικό πως από τότε έχουν περάσει τρεις και πλέον δεκαετίες, τα μεγέθη έχουν υπερ-πολλαπλασιαστεί, τα ποιοτικά στάνταρντ δεν μπορούν ούτε καν να συνυπάρξουν στην ίδια πρόταση με την τότε επικρατούσα κατάσταση, ο βαθμός γνώσης κι ωριμότητας είναι αρκούντως διευρυμένος, η αμεσότητα κι η ταχύτητα αποτελούν βασικά γνωρίσματα της εποχής και, παρ’ όλα αυτά, τα ζητήματα παραμένουν εν πολλοίς ίδια, οι προβληματισμοί πανομοιότυποι, ενώ ο βαθμός εξέλιξης και προόδου σε ορισμένα θέματα ακολουθεί την τακτική του επιτόπιου βηματισμού, δίχως να λαμβάνει χώρα η παραμικρή κίνηση.
Υπηρετούμε μια φανέλα: Αυτή του Τουρισμού!
Προφητικά δε, στο πρώτο Editorial Note της σύνταξης σημειώνεται, μεταξύ άλλων: «Ο συνδυασμός της συνολικής ατμόσφαιρας με τα στοιχεία της (μη) προόδου των ελλαδικών τουριστικών μεγεθών, θα πρέπει να μας οδηγήσει να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα των φορέων του Τουρισμού μας, λαμβάνοντας υπόψη:… Τη μαχητική προώθηση του πακέτου πλεονεκτημάτων κάθε χώρας που συμμετέχει και αξιοποιεί τους διεθνείς μηχανισμούς – Την εισαγωγή και παγίωση της χρήσης της Πληροφορικής από τις ξενοδοχειακές/τουριστικές επιχειρήσεις, με στόχο τη μεγιστοποίηση της ανταγωνιστικότητάς τους – Τη βελτίωση των διεθνών σχέσεων και του διεθνούς marketing του Τουρισμού μας, αλλά και της διακίνησης όσο και προώθησης σοβαρών, ειλικρινών, δίχως κενά τουριστικών “πακέτων”, τα οποία θα προσφέρουν σοβαρό αριθμό εναλλακτικών λύσεων για κάθε συγκεκριμένη ομάδα τουριστών.
Ίσως όλα αυτά να ηχούν υπερβολικά ή να είναι πολύ αισιόδοξο να αναμένει κάποιος την πλήρη πραγμάτωσή τους και μάλιστα σε έτος εκλογικό (πιθανόν, σε δύο συνεχή έτη εκλογών!). Δεν πρέπει, όμως, να λησμονείται ότι το θέμα του Τουρισμού μας είναι πάνω από Κόμματα και η βασική στρατηγική της ανάπτυξής του έχει γίνει -θεωρητικά τουλάχιστον- αποδεκτή από τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού και των κοινοβουλευτικών του αντιπροσώπων». Αντλώντας έμπνευση κι εκκινώντας από την κοινά αποδεκτή θέση περί της μετεξέλιξης του ελληνικού τουριστικού γίγνεσθαι, των προϊόντων και των υπηρεσιών του, η «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» ανέκαθεν είχε άποψη και φωνή, ορθώνοντας το ανάστημά της προς όφελος του εγχώριου τουριστικού κλάδου και των παραγόντων που τον συναποτελούν.
Πάντοτε, η «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» επέλεγε να «φορά» τη φανέλα του Τουρισμού, έναντι κάθε άλλης πρότασης ή πρόκλησης. Το ίδιο σκοπεύει να εξακολουθήσει να κάνει και στο μέλλον!
Πλούτος γνώσης και «φάρος» που σηματοδοτεί το μέλλον της αγοράς
Κατά τη διάρκεια των 30 ετών κυκλοφορίας της, και από τα συνολικά 285 τεύχη της, στις αναρίθμητες σελίδες της έχουν φιλοξενηθεί συνεντεύξεις με κορυφαία στελέχη της εγχώριας και διεθνούς πολιτικής σκηνής -υπουργούς, προέδρους κομμάτων, βουλευτές, παράγοντες της τουριστικής αγοράς, ξενοδόχους, τουριστικούς πράκτορες, επαγγελματίες της ναυτιλίας, προμηθευτές προϊόντων κι υπηρεσιών για τον τουριστικό κλάδο, θεσμικούς φορείς κάθε ομοσπονδίας, ένωσης και οργανισμού, υψηλόβαθμα στελέχη από το εξωτερικό που είχαν βαρύτητα και λόγο στα εγχώρια τουριστικά πράγματα.
Παράλληλα, τα θεματικά, τοπικά, περιφερειακά, προϊοντικά ή κλαδικά αφιερώματα ήταν εντυπωσιακά σε ποσότητα και ποιότητα, αναδεικνύοντας τόσες και τέτοιες πτυχές, μεταλαμπαδεύοντας απτή γνώση και μεταφέροντας ουσιαστικές πληροφορίες, ώστε να μετατρέπονται σε «must read» ανάγνωσμα για όσους ήθελαν να έχουν σφαιρική εικόνα για την αγορά. Είτε αφορούσε τις ιδιαιτερότητες του τουριστικού προϊόντος λ.χ. της Κρήτης ή τις τάσεις που επικρατούν στην ανακαίνιση ενός ξενοδοχείου, τα εξειδικευμένα ΙΤ προγράμματα, τα προϊόντα καθαρισμού και τα συστήματα ασφαλείας, οι αναγνώστες επικαλούνταν ως πηγή προέλευσης της γνώσης που αποκτούσαν τις σελίδες της ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ. Στοιχείο, που λειτουργούσε ως εγγύηση για την ποιότητα κι ακρίβεια στη γραφή και χρηστικότητα στην πράξη! ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Ξεφυλλίζοντας το υπερ-πολύτιμο αρχείο της ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ, κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να ταξιδέψει στον χρόνο, να αφουγκραστεί τις επικρατούσες πολιτικο-οικονομικές και τουριστικές συνθήκες, να διαπιστώσει την πρόοδο σε ορισμένους τομείς, να καταγράψει τους προβληματισμούς σε κάποιους άλλους, να γίνει κοινωνός απόψεων και σκέψεων, να επισημάνει λάθη και να αποφύγει μελλοντικά κακοτοπιές, τις οποίες ορισμένοι στην πορεία δεν κατάφεραν να υπερβούν. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία λέγεται πως η ιστορία συνήθως επαναλαμβάνεται ως φάρσα ή ως τραγωδία! Δίχως άλλο, το αρχείο της ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ αποτελεί ζωντανή καταγραφή της ιστορίας του τουρισμού στη χώρα μας και πολύτιμο «φάρο» που δύναται να σηματοδοτήσει τον ασφαλή διάπλου του κλάδου στο μέλλον. ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Μάλιστα, μέρος του εν λόγω αρχείου πρόκειται να δοθεί προς χρήση όλων των ενδιαφερόμενων, σε ειδική ιστοσελίδα που δημιουργείται αυτό τον καιρό. Μια προσφορά γνώσης και μνήμης από την Compupress, τόσο για το παρόν, όσο και το μέλλον! Για τον ιστορικό του τότε, όποτε και όπου… ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ