2022 Κερδισμένοι και χαμένοι. Εξετάζοντας προσεκτικότερα τα στοιχεία της τουριστική κίνησης και των εισπράξεων, κάποιες ακραίες τιμές, θετικές ή αρνητικές, τραβούν το βλέμμα και δημιουργούν προβληματισμό για το κατά πόσο αποτελούν συγκυριακά φαινόμενα ή τάση που αξίζει περαιτέρω προσοχής και ανάλυσης.

Ακραίες τιμές στην τουριστική κίνηση και τις εισπράξεις που τραβούν το ενδιαφέρον

Σε κάποιες περιπτώσεις, οι αλλαγές οφείλονται σε ιδιαιτερότητες του εξεταζόμενου μεγέθους, σε σχέση με το αντικείμενο που μετράνε τα στοιχεία, με αποτέλεσμα η ακραία θετική ή αρνητική επίδοση να είναι αναμενόμενη ή να έχει μικρότερο βάρος από αυτό που εκ πρώτης όψεως φαίνεται στα οπτικοποιημένα στοιχεία ενός διαγράμματος ή στο βάρος που τους προσδίδει ένας παρουσιαστής για δικούς του λόγους.

Για παράδειγμα, είναι αναμενόμενο -και άρα δεν έχει ιδιαίτερη αξία ως εύρημα- να παρουσιάζουν πολύ χαμηλές αποδόσεις προορισμοί που στηρίζονται κυρίως στον χειμερινό τουρισμό κατά τη διάρκεια του Αυγούστου. Εκτός κι αν έχεις θέσει ως στόχο, που υποστηρίζεις ότι πέτυχες, την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Αποτελεί σύνηθες φαινόμενο αυτά τα ακραία σημεία των στατιστικών πινάκων (θετικά ή αρνητικά) να αξιοποιούνται ανάλογα με τις βλέψεις και τους στόχους πολιτικών ή άλλων εκπροσώπων που αναζητούν στατιστική στήριξη στις θέσεις τους. Δικός μας στόχος δεν είναι να προβάλλουμε αυτά τα στοιχεία με διάθεση δημιουργίας εντυπώσεων που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αλλά να θέσουμε ερωτήματα και να προτρέψουμε σε εξέταση υποτιμημένων τάσεων, προβλημάτων ή και ευκαιρίων βελτίωσης. Ως εκ τούτου, σας προτείνουμε να δείτε με κριτικό μάτι όσα καταγράφονται και θα είναι χαρά μας να μας στείλετε τις απόψεις και τα σχόλιά σας.

Οι μεγάλοι χαμένοι και οι μεγάλοι κερδισμένοι

Οι μεγάλοι χαμένοι και οι μεγάλοι κερδισμένοι της φετινής χρονιάς, με τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα δεδομένα, δείχνουν ότι το θετικό σε γενικές γραμμές κλίμα ανάκαμψης κάποιους τους αφορά πολύ λιγότερο ένω για κάποιους άλλους ξεπερνά κατά πολύ τον μέσο όρο και πιθανόν κάθε προσδοκία. Αυτό επιβεβαιώνει τις επανειλημμένες αναφορές μας, τόσο μέσω της «Τουριστικής Αγοράς» όσο και μέσα από το νέο μας Newsletter «Τουρισμός 360⁰», ότι η αναμφισβήτητη ανάκαμψη ούτε αφορά όλους ούτε αφορά στον ίδιο βαθμό τους προορισμούς και τις επιχειρήσεις. Από τα εξεταζόμενα στοιχεία μπορούμε να σημειώσουμε ακραίες αποκλίσεις από τον μέσο όρο για τους κερδισμένους και χαμένους της χρονιάς σε ό,τι αφορά τους προορισμούς και τις αγορές / χώρες, αλλά όχι για κατηγορίες επιχειρήσεων.

Αεροπορικές αφίξεις

Σε σχέση με τις προ κρίσης επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού.

Την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 οι Διεθνείς Αεροπορικές Αφίξεις κυμάνθηκαν στα επίπεδα του 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά -0,2% / -35 χιλ. αφίξεις. Σε απόλυτα νούμερα καταγράφηκαν 18,5 εκατ. τουρίστες. Στην αρχή του έτους, οι αφίξεις παρουσίαζαν εντονότατη μείωση (Ιανουάριος -52%), έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019. Από το καλοκαίρι (Ιούνιος) και μετά περνάμε σε θετικά νούμερα, με καλύτερο μήνα τον Ιούλιο (+9%). Από τον Αύγουστο και μετά το «πανηγύρι» της απότομης αύξησης (έφτασε τον Απρίλιο στο εντυπωσιακό 1.555 %!!!) -στοιχείο πρακτικά μικρής σημασίας, αφού η αύξηση υπολογίζεται με βάση τις μόλις 66.000 αφίξεις το 2021- δεν σταμάτησε, αλλά δείχνει σημεία «κόπωσης». Αυτά επιβεβαιώνονται και από όσα αναφέρει η αγορά, μέσω εκπροσώπων φορέων τουριστικών επιχειρήσεων και επιχειρηματιών, η οποία φαίνεται να περνάει από την άκρα αισιοδοξία του καλοκαιριού σε μια πιο επιφυλακτική στάση για τις μελλοντικές εξελίξεις.

Αεροπορικές αφίξεις

Σε σχέση με τις περσινές (εν μέσω κρίσης) επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού

Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στα κυριότερα αεροδρόμια σχεδόν διπλασιάστηκαν φέτος σε σχέση με την περσινή χρονιά, σημειώνοντας ποσοστιαία μεταβολή της τάξης του 96% στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου.
Το συνολο των εσόδων, επίσης, σχεδόν διπλασιάστηκε από την περσινή χρονιά, σημειώνοντας ποσοστιαία μεταβολή της τάξης του 92% στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου. Ωστόσο παραμένει κάτω από τις εισπράξεις του 2019 κατά -3,6%, υπολειπόμενο κατά περίπου μισό δισ. € (-472 χιλ. €).

Οδικές αφίξεις

Έχει πολύ δρόμο ακόμα η ανάκαμψη

Οι οδικές αφίξεις, παρ’ όλο που σχεδόν διπλασιάστηκαν φέτος σε σχέση με την περσινή χρονιά, σημειώνοντας ποσοστιαία μεταβολή της τάξης του 99,6% στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, έχουν ακόμα μεγάλη απόσταση να καλύψουν μέχρι να έρθουν στα προ κρίσης επίπεδα του 2019, αφού υπολείπονται κατά -35,4%. Γενικά, οι προορισμοί και οι επιχειρήσεις που στηρίζονται σε αυτό φαίνεται ότι ανήκουν στην κατηγορία των μεγάλων χαμένων που δεν έχουν γευτεί τα αποτελέσματα της ανάκαμψης σε σχέση με άλλους τουριστικούς προορισμούς και επιχειρήσεις της χώρας. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις οδικές αφίξεις ανά χώρα προέλευσης, τη μεγαλύτερη υστέρηση παρουσιάζει η Βουλγαρία, η οποία φέτος κατάφερε να φτάσει στις μισές αφίξεις (-50,4%) σε σχέση με το 2019, σημειώνοντας παράλληλα τους πιο αργούς ρυθμούς ανάκαμψης (+62%) σε σχέση με πέρυσι. Η Τουρκία ακολουθεί στην κατάταξη αρνητικών επιδόσεων αυτής της κατηγορίας αφίξεων, αφού παρά το εντυπωσιακό άλμα κατά 267% σε σχέση με πέρυσι, έχει καταφέρει να φτάσει στο 65% των αντίστοιχων προ κρίσης αφίξεων.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας