Επανασχεδιασμός business μοντέλων κι οργανωτικών υποδομών!
Μεταξύ δύο αντίρροπων όσο και συχνά αλληλοσυμπληρούμενων τάσεων, αυτής των on-going αλλαγών στις ταξιδιωτικές ανάγκες και συμπεριφορές και της τεχνολογίας που συνεχώς γιγαντώνεται κι έχει ως σημείο αναφοράς κι έκφρασης, μεταξύ άλλων, τις κυρίαρχες παγκοσμίως πλατφόρμες, βρίσκεται σήμερα το destination marketing, σύμφωνα με όσα ανέφερε η Catharina Fischer, Digital Marketing Strategist στο δίκτυο συμβουλευτικής, Tourismuszukumft. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα το ίδιο το destination marketing να είναι αναγκασμένο να βιώνει μια διαρκή διαδικασία αλλαγής τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με την κυρία Fischer: «Στην περίπτωση κατά την οποία επιμένουμε να μιλάμε απλώς για στρατηγικές marketing, τότε να είστε σίγουροι πως θα αποτύχουμε να αναθεωρήσουμε και επανασχεδιάσουμε τόσο τα επιχειρηματικά μοντέλα, όσο και τις απαιτούμενες οργανωτικές υποδομές. Προκειμένου να αποκριθούμε με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο στο έντονα μεταβαλλόμενο περιβάλλον και τις συνθήκες που επικρατούν, οφείλουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος θα πρέπει να βρίσκονται κι οι κρατικές δομές, ώστε να αναπτύσσουν την αναγκαία υποστηρικτική υποδομή».
Το πολύτιμο «χαρτί» του πολιτισμού
Ένα από τα στοιχεία και τα εν γένει χαρακτηριστικά που η χώρα μας διαθέτει μεν σε υπερ-επάρκεια, αλλά αδυνατεί (βάσει των μεγεθών και της αποδοτικότητάς τους) να κεφαλαιοποιήσει δεν είναι άλλο από τον Πολιτισμό. Η Ελλάδα έχει πλήθος από αρχαιολογικούς χώρους, αρχαία θέατρα, μνημεία ανεκτίμητης ιστορικής αξίας, μουσεία κ.ο.κ., ωστόσο αδυνατεί ή αμελεί να τα προβάλλει, να τα αξιοποιήσει εμπορικά και να «παίξει» το ανάλογο χαρτί, προκειμένου να δομηθεί ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν. Τέτοιο, που θα συνοδεύεται από τα ανάλογα KPIs, ώστε να μετρηθεί η σημασία κι ο αντίκτυπος που πιθανά να έχουν στο συνολικότερο τουριστικό προϊόν της πατρίδας μας.
H Ελλάδα oφείλει να αναμείξει τη μοναδική πολιτιστική κι αρχαιολογική της κληρονομιά με τους πυλώνες στους οποίους σχεδιάζει να βασίσει το μέλλον της!
Όπως υπογράμμισε ο αρχαιολόγος, Ted Papakostas: «Η δημιουργική παρουσίαση των πολιτιστικών πόρων θα πρέπει να ενταχθεί στις προτεραιότητές μας, στο πλαίσιο των δράσεων για την ικανοποίηση των απαιτήσεων των σύγχρονων ταξιδιωτών, οι οποίοι κι αναζητούν να απολαύσουν νέες, μοναδικές εμπειρίες. Την ίδια στιγμή, ένας αρχαιολογικός χώρος, με την αξιοποίηση των κατάλληλων επιστημονικών μεθόδων και τεχνολογικών εργαλείων, δύναται να ενισχύσει δραστικά την επισκεψιμότητά του και να διευρύνει τόσο τις ομάδες ενδιαφέροντος, όσο και την ηλικιακή βάση στις οποίες κι απευθύνεται, αναπτύσσοντας δεσμούς αλληλοεπίδρασης με το νεανικής ηλικίας κοινό».
«Αντίο» status quo!
Η αναγκαιότητα των επαγγελματιών της ξενοδοχίας να αμφισβητήσουν τον τρόπο με τον οποίο επιχειρούν σήμερα να συγκρουστούν με παρωχημένες πρακτικές που εφαρμόζουν κι έλκουν την καταγωγή τους στο (πολύ) απώτερο παρελθόν και να αλλάξουν, ώστε να εξακολουθήσουν να παραμένουν επίκαιροι όσο κι εντός της αγοράς, αποτέλεσε το κεντρικό νόημα της ομιλίας του Steve Lowy, επικεφαλής της Toposhophy UK, διευθύνοντος συμβούλου της Anglo Educational Services, καθώς επίσης και ιδρυτή και διευθυντή της Umi Digital. Μάλιστα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η χρήση της τεχνολογίας, όχι ως μέσο περιορισμού του ανθρώπινου παράγοντα, αλλά ως μέσο βελτίωσης της συνολικής εμπειρίας, εκτιμάται πως θα αποτελέσει ισχυρό σημείο διαφοροποίησης και θα επιτρέψει στα ξενοδοχεία να προσφέρουν στους πελάτες τους μια εξαιρετική εμπειρία φιλοξενίας!». Ελληνικό τουρισμό
Τα πάντα κινούνται γύρω από τη βιωσιμότητα
Το περίφημο sustainability ανάγεται, πλέον, από τώρα κι εξής σε έναν από τους παράγοντες που θα καθορίσουν το μέλλον του τουρισμού. Γεγονός που συνεπάγεται περισσότερες «πράσινες» υποδομές, με την ανάλογη αναβάθμιση των υφιστάμενων, ώστε να είναι σε θέση να απευθύνεται σε πιο συνειδητοποιημένους περιβαλλοντικά επισκέπτες, οι οποίοι δαπανούν περισσότερα και ταυτόχρονα αναζητούν νέες εμπειρίες. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου του ΣΕΤΕ, παρουσιάστηκε το case study της πόλης της Κοπεγχάγης, η οποία –μεταξύ άλλων– έχει θέσει ως βασικό της στόχο να αποτελέσει την κορυφαία κλιματικά ουδέτερη πρωτεύουσα χώρας σε διεθνές επίπεδο! Μάλιστα, όπως τόνισε εμφατικά ο Patrik Gustvasson, διευθύνων σύμβουλος του The Amager Bakke Foundation: Ελληνικό τουρισμό
«Σε αυτή μας την προσπάθεια έχουμε υιοθετήσει μια σειρά από πρωτοποριακές προσεγγίσεις και σχεδιασμούς, προκειμένου να καινοτομήσουμε στην απόκτηση μιας απόλυτα “πράσινης” υποδομής. Το τελευταίο μας… απόκτημα προς αυτή την κατεύθυνση είναι το άρτι εγκαινιασθέν, CopenHill, μια πλήρως τεχνητή πίστα για σκι και μια περιοχή αναζωογονητικής πεζοπορίας, η οποία κι έχει κτιστεί στην κορυφή ενός καινούριου κέντρου διαχείρισης αποβλήτων, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της Κοπεγχάγης! Πλέον, επί καθημερινής βάσεως και ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν σκι στην τεχνητή πίστα μήκους 400 μέτρων και με 4 σημεία πραγματοποίησης αλμάτων διαφορετικού βαθμού δυσκολίας, να απολαύσουν έναν περίπατο στο επικλινές έδαφος, να κάνουν τζόκινγκ, ποδηλασία, skating, αναρρίχηση στον μεγαλύτερο σχετικό τοίχο σε παγκόσμιο επίπεδο, συνολικού ύψους 80 μέτρων κ.ο.κ. Ελληνικό τουρισμό
Παράλληλα, μπορούν να πιουν τον καφέ ή το ποτό τους, να φάνε ή απλώς να εκμεταλλευτούν την εντυπωσιακή ταράτσα που βρίσκεται σε ύψος 78 μέτρων, προκειμένου να θαυμάσουν τον ορίζοντα και τη θέα που αυτός χαρίζει. Μάλιστα, σε πρώτη φάση έχει υπολογιστεί πως το CopenHill θα προσελκύει τουλάχιστον 300.000 επισκέπτες σε ετήσια βάση. Πρόκειται, αναμφίβολα, για ένα σημείο σταδιακής προσέλκυσης του ενδιαφέροντος ενός niche τμήματος τουριστών, οι οποίοι επιθυμούν να το δουν από κοντά, ώστε να αντιληφθούν ιδίοις όμμασι το “πάντρεμα” της βιωσιμότητας με την ασφάλεια και την τεχνολογία με τη φροντίδα για το περιβάλλον και την ίδια τη ζωή!». Ελληνικό τουρισμό
Δυναμική διείσδυση των τοπικών εμπειριών
Όπως έχει επισημανθεί πολλάκις, ο τουρισμός αλλάζει ραγδαία, αναβαθμίζεται κι ανανεώνεται, ενώ όσοι ταξιδεύουν είναι ολοένα και μικρότερης ηλικίας. Αποτέλεσμα; Να αναζητούν προϊόντα κι εμπειρίες που ταιριάζουν περισσότερο σε τοπικά χαρακτηριστικά, παρά στην κάλυψη αναγκών, «θέλω», κι ενδιαφερόντων! Για παράδειγμα, μια έντονα αναδυόμενη κατηγορία ταξιδιωτών είναι αυτή της γενιάς των Μillennials, που ενδιαφέρονται για εμπειρίες στα ταξίδια τους, ενώ επιλέγουν να ενισχύουν τοπικές δραστηριότητες, προάγοντας τον τουρισμό αειφορίας. Γαστρονομία, φυσικό κάλλος, τοπία, εξωτερικές δραστηριότητες, σπορ κι άθληση, βρίσκονται ψηλά στην άτυπη λίστα των ενδιαφερόντων τους. Αυθεντικότητα κι εμπειρίες δύναται να… ξεκλειδώσουν τους νεαρότερης ηλικίας τουρίστες. Ελληνικό τουρισμό
Εξ άλλου, η τάση είναι κάτι παραπάνω από εμφανής σε επίπεδο γειτονιών μεγάλων πόλεων, τις οποίες δείχνουν να επιλέγουν αναρίθμητοι επισκέπτες, ώστε να διαμείνουν εκεί, παίρνοντας μια επαρκή γεύση από το πώς είναι να ζεις ως ντόπιος. Εν κατακλείδι, η αναγκαιότητα αισθητής αναβάθμισης κι ανανέωσης του παρεχόμενου τουριστικού «προϊόντος» της πατρίδας μας είναι έντονη όσο και υπαρκτή. Ο χρόνος είναι τώρα! Εάν, φυσικά, επιθυμούμε η ελληνική τουριστική πρόταση να είναι ανταγωνιστική και κατά την προσεχή δεκαετία να έχει τη δυνατότητα διείσδυσης και να απευθύνεται σε επισκέπτες που διακρίνονται από ανώτερο οικονομικό επίπεδο, να είναι «φρέσκια», σύγχρονη και με διαφοροποιημένο περιεχόμενο. Ελληνικό τουρισμό